Document
فاعلية برنامج ديسموس (Desmos) في اكتساب مفاهيم الدوال لدى طلبة الصف العاشر الأساسي و دافعيتهم نحو تعلم الرياضيات
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2017
Language
Arabic
Subject
English abstract
This study aimed at exploring the effectiveness of teaching with Desmos program in acquisition concepts of functions at grade ten and student's motivation in learning mathematics. To verify that, a teacher's guide was prepared for teaching functions using that program. The researcher has also prepared a test about the function's concepts and its validity and reliability were verified and checked.
The sample of the study consisted of (58) grade 10 students from a basic education school in Muscat Governorate. They were divided into two groups: an experimental group who studied the unit of functions by using Desmos program and a group who studied the same unit using the usual teaching method.
The study found that:
There is a statically significant difference at the level of significance (a s 0.05) between the mean score of the experimental group and the mean score of the control group in the test for the favour of the experimental group. students There is a statically significant difference at the level of significance (a s 0.05) in the test to measure the motivation due to learning mathematics for the favour of the experimental group.
Considering these results, the researcher recommended the necessity of applying and using Desmos program in teaching algebra different topics, based on the positive effects the study had shown in gaining the concepts of functions with students.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على فاعلية برنامج دیسموس (Desmos) في اكتساب مفاهيم الدوال لدى طلبة الصف العاشر ودافعيتهم نحو تعلم الرياضيات. وللتحقق من ذلك تم إعداد دليل المعلم في وحدة الدوال باستخدام البرنامج. كما قامت الباحثة بإعداد اختبار مفاهيم الدوال، وتم قياس صدقه وثباته على عينة استطلاعية.
تكونت عينة الدراسة من (58) طالبة من طالبات الصف العاشر الأساسي بمحافظة مسقط، وتم تقسيمها إلى مجموعتين: مجموعة تجريبية درست وحدة الدوال باستخدام برنامج ديسموس، ومجموعة ضابطة درست نفس الوحدة بالطريقة المعتادة.
وقد توصلت الدراسة للنتائج التالية:
• وجود فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (ه < ۰٫۰۵) بين متوسطي درجات طالبات المجموعة التجريبية ودرجات طالبات المجموعة الضابطة في التطبيق البعدي الاختبار مفاهيم الدوال لصالح متوسط درجات المجموعة التجريبية.
• وجود فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (ه < ۰٫۰۵) في التطبيق البعدي لمقياس الدافعية نحو تعلم الرياضيات لصالح متوسط درجات المجموعة التجريبية.)
وفي ضوء هذه النتائج أوصت الباحثة بضرورة توظيف استخدام برنامج ديسموس (Desmos) في تدريس موضوعات الجبر المختلفة؛ لما أظهرته الدراسة من أثر إيجابي في اكتساب مفاهيم الدوال لدى الطالبات.
تكونت عينة الدراسة من (58) طالبة من طالبات الصف العاشر الأساسي بمحافظة مسقط، وتم تقسيمها إلى مجموعتين: مجموعة تجريبية درست وحدة الدوال باستخدام برنامج ديسموس، ومجموعة ضابطة درست نفس الوحدة بالطريقة المعتادة.
وقد توصلت الدراسة للنتائج التالية:
• وجود فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (ه < ۰٫۰۵) بين متوسطي درجات طالبات المجموعة التجريبية ودرجات طالبات المجموعة الضابطة في التطبيق البعدي الاختبار مفاهيم الدوال لصالح متوسط درجات المجموعة التجريبية.
• وجود فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (ه < ۰٫۰۵) في التطبيق البعدي لمقياس الدافعية نحو تعلم الرياضيات لصالح متوسط درجات المجموعة التجريبية.)
وفي ضوء هذه النتائج أوصت الباحثة بضرورة توظيف استخدام برنامج ديسموس (Desmos) في تدريس موضوعات الجبر المختلفة؛ لما أظهرته الدراسة من أثر إيجابي في اكتساب مفاهيم الدوال لدى الطالبات.
Category
Theses and Dissertations