Document

فاعلية برنامج تدريبي باستخدام استراتيجيات التذكر في تحسين الذاكرة العاملة لدى طلبة الحلقة الأولى من التعليم الأساسي في محافظة مسقط بسلطنة عمان.

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2010
Language
Arabic
English abstract
This study aimed to determine the effectiveness of a training program, using remembering strategies, on the development of working memory of a sample of basic education students (cyclel) at 4th grade in Muscat Governorate through training them on remembering strategies. To achieve the study objective, semi-experimental approach was used, as it suites the study demands and hypothesis, through applying the electronic version of Children Working Memory Battery prepared by (Alloway, 2007), Arabicization and Codification (Suleiman, 2010). This is to measure the development occurred in the working memory components. Also, a training program based on remembering strategies prepared by the researcher was used on a sample of (57) boys and girls students distributed randomly into two groups: experimental one which consisted of (29) boys and girls students, and controlled which consisted of (28) boys and girls students. Equivalence between the two groups has been made according to intelligence and pre-test. The training program validity was assured through referees. The training program consisted of (14) training sessions including two sessions weekly and the whole training lasted one month and a half. The reliability of the battery has been calculated using two methods: re application and (Cronbach's-alpha); and One-Way ANOVA, Multivariate Analysis of Variance, MANCOVA, and Repeated Measures all have been used to measure differences betwee and follow-up scores of the two groups. The results showed that there were statistically significant differences in the three working memory components (verbal, center executive, and visual- spatial) and generally in the working memory level between the experimental and controlled groups in the post-test in favor of the experimental group. There were also statistically significant differences in the experimental group between the three tests averages (pre, post, and follow-up) in all working memory components and in the working memory level in general in favor of follow-up test. A number of recommendations and suggestions have been made.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى معرفة فاعلية برنامج تدريبي باستخدام استراتيجيات التذكر في تحسين الذاكرة العاملة لدى عينة من طلبة الحلقة الأولى من التعليم الأساسي بالصف الرابع في محافظة مسقط، عن طريق تدريبهم على استراتيجيات التذكر، ولغرض تحقيق هدف الدراسة استخدم المنهج شبه التجريبي لملاءمته لمتطلبات الدراسة وفروضها، وذلك بتطبيق النسخة الإلكترونية من بطارية مهام الذاكرة العاملة للأطفال إعداد ألواي" (2007 ,Alloway) وتعريب وتقنين (سليمان، ۲۰۱۰)، لقياس التحسن في مكونات الذاكرة العاملة، بالإضافة إلى البرنامج التدريبي القائم على استراتيجيات التذكر من إعداد الباحثة على عينة بلغ حجمها (57) طالبا وطالبة تم توزيعهم عشوائيا إلى مجموعتين: تجريبية وتكونت من (۲۹) طالبا وطالبة، وضابطة تكونت من (۲۸) طالبا وطالبة. وتم إجراء التكافؤ بين المجموعتين في الذكاء والاختبار القبلي. تم التحقق من صدق المحكمين للبرنامج التدريبي الذي تكون من (14) جلسة تدريبية بواقع جلستين في الأسبوع؛ حيث استغرق التطبيق الشهر ونصف الشهر، كما تم حساب الثبات للبطارية بطريقتين: إعادة التطبيق والاتساق الداخلي (ألفا لكرونباخ). وقد تم استخدام تحليل التباين الأحادي والمتعدد، وتحليل التباين المتعدد المشترك، وتحليل التباين للقياسات المتكررة الحساب الفروق بين الدرجات القبلية والبعدية والتبعية للمجموعتين. أظهرت النتائج وجود فروق دالة إحصائيا في مجمل مكونات الذاكرة العاملة الثلاثة (اللفظي، والمنفذ المركزي، والبصري المكاني) وفي مستوى الذاكرة العاملة بشكل عام بين المجموعتين التجريبية والضابطة في الاختبار البعدي لصالح المجموعة التجريبية، كما توجد فروق ذات دلالة إحصائية في المجموعة التجريبية بين متوسطات الاختبارات الثلاثة (القبلي، والبعدي، والمتابعة في مجمل مكونات الذاكرة العاملة وفي مستوى الذاكرة العاملة بشكل عام لصالح اختبار المتابعة. وقد تم صياغة عدد من التوصيات والمقترحات.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject