Document
فاعلية برنامج تدريبي لتنمية مهارات إرشاد الأزمات والكوارث لدى طلبة تخصص الإرشاد النفسي في جامعة الشرقية.
Source
رسالة ماجستير
Other titles
The Effectiveness of a training program for developing crisis and disaster counseling skills among psychological counseling students at A’Sharqiyah University.
Country
عمان.
City
إبراء
Publisher
جامعة الشرقية
Gregorian
2023-05-31
Thesis Type
رسالة ماجستير
English abstract
The aim of this study is to measure the effectiveness of a training
program for developing crisis and disaster counseling skills among students
majoring in psychological counseling at the University of Sharqiyah in
Oman. To achieve the study's objectives, the researcher used a quasiexperimental design. The study tools included a crisis counseling skills scale
developed by Al-Khawaldeh and Tanous (2017) and a training program to
develop the skills of forecasting crisis and disasters by the researcher. The
study sample consisted of 40 male and female students who were
purposively selected based on their lower scores on the pre-test. They were
then divided into a control group (20 students) and an experimental group
(20 students), and homogeneity between the two groups was measured in the
pre-test. The results of the study showed statistically significant differences
between the control and experimental groups in the post-test scores in all
dimensions except the first dimension, where the results were not statistically
significant. In addition, the follow-up measurement results confirmed that
the difference between the average ranks of the experimental group in the
post-test and the average ranks in the follow-up measurement was not
statistically significant. Finally, the researcher recommended using the
training program presented in this study to train national crisis and disaster
responders.
Arabic abstract
هدف هذه الدراسة هو قياس فعالية برنامج تدريبي لتطوير مهارات الإرشاد في الأزمات والكوارث بين الطلاب المتخصصين في الإرشاد النفسي بجامعة الشرقية في عمان. لتحقيق أهداف الدراسة، استخدم الباحث تصميمًا شبه تجريبي. شملت أدوات الدراسة مقياس مهارات الإرشاد في الأزمات الذي طوره الخوالدة وطنوس (2017) وبرنامجًا تدريبيًا لتطوير مهارات التنبؤ بالأزمات والكوارث من قبل الباحث. تكونت عينة الدراسة من 40 طالبًا وطالبة تم اختيارهم عمدًا بناءً على درجاتهم المنخفضة في الاختبار القبلي. ثم تم تقسيمهم إلى مجموعة ضابطة (20 طالبًا) ومجموعة تجريبية (20 طالبًا)، وتم قياس التجانس بين المجموعتين في الاختبار القبلي. أظهرت نتائج الدراسة فروقًا ذات دلالة إحصائية بين المجموعتين الضابطة والتجريبية في درجات الاختبار البعدي في جميع الأبعاد ما عدا البعد الأول، حيث لم تكن النتائج ذات دلالة إحصائية. بالإضافة إلى ذلك، أكدت نتائج القياس التتبعي أن الفروق بين متوسط الرتب للمجموعة التجريبية في الاختبار البعدي ومتوسط الرتب في القياس التتبعي لم تكن ذات دلالة إحصائية. وأخيرًا، أوصى الباحث باستخدام البرنامج التدريبي المقدم في هذه الدراسة لتدريب المستجيبين الوطنيين للأزمات والكوارث.
Category
Theses and Dissertations