Document

فاعلية برنامج تدريبي قائم على مهارات التفكير الإبداعي في مهارة طرح الأسئلة لدى معلمي التربية الإسلامية بمحافظة شمال الباطنة.

Source
رسالة ماجستير
Other titles
The effectiveness of a training program based on creative thinking skills on the skill of asking questions among Islamic education teachers in north Al Batinah Governorate
Country
عمان
City
مسقط
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2023
Language
Arabic
Thesis Type
رسالة ماجستير
English abstract
This study aimed to identify the effectiveness of a training program based on creative thinking skills on the skill of asking questions among Islamic education teachers in the North Al Batinah Governorate in the Sultanate of Oman. The study sample consisted of 13 male and female Islamic education teachers who teach the tenth grade of basic education in the year for the 2022-2023 academic year. A class observation card was applied to them to measure the extent to which they possessed the skills of asking classroom questions consisting of 35 items, before and after the training program, which was presented to them during the second semester. The validity of the study material and its instrument was confirmed by presenting it to a group of specialized judges. The stability of the study instrument reached 0.85 according to the Pearson correlation coefficient. The data was analyzed by extracting means, standard deviations, t-tests for independent and correlated samples, and one-way analysis of variance. The results of the study showed that there was a statistically significant difference between the pre- and post-measurements in favor of the post-measurement, which indicates the existence of an impact of the training program on Islamic education teachers’ possession of all the skills of asking classroom questions. However, the results also did not show any statistically significant differences attributed to the gender variable. Based on the results of the study, the researcher emphasized the need to train teachers on creative thinking skills and question-asking skills.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على فاعلية برنامج تدريبي قائم على مهارات التفكير الإبداعي على مهارات طرح الأسئلة لدى معلمي التربية الإسلامية بمحافظة شمال الباطنة بسلطنة عمان، وتكونت عينة الدراسة من (13) معلماً ومعلمة من معلمي التربية الإسلامية الذين يدرسون الصف العاشر من التعليم الأساسي للعام الدراسي 2022-2023م، وقد طبقت عليهم بطاقة ملاحظة صفية لقياس مدى امتلاكهم لمهارة طرح الأسئلة الصفية المكونة من (35) فقرة، قبل وبعد البرنامج التدريبي الذي قدم لهم خلال الفصل الدراسي الثاني، وقد تم التأكد من صدق مادة الدراسة وأداتها من خلال عرضها على مجموعة من المحكمين المتخصصين، وقد بلغ ثبات أداة الدراسة (0.85) حسب معامل ارتباط بيرسون. وقد تم تحليل البيانات عن طريق استخراج المتوسطات والانحرافات المعيارية واختبار (ت) للعينات المستقلة والمرتبطة وتحليل التباين الأحادي، وقد أظهرت نتائج الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين القياسين القبلي والبعدي لصالح القياس البعدي، مما يدل على وجود أثر للبرنامج التدريبي على امتلاك معلمي التربية الإسلامية لكافة مهارات طرح الأسئلة الصفية، كما لم تظهر النتائج أي فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير الجنس، وبناءً على نتائج الدراسة أكدت الباحثة على ضرورة تدريب المعلمين على مهارات التفكير الإبداعي ومهارات طرح الأسئلة.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
6
0
البلوشية, سمية بنت عبد الرشيد بن غلام.
جامعة السلطان قابوس.
2020