Document
فاعلية تدريس العلوم بمدخل STEM في تنمية التفكير الإبداعي وتصحيح التصورات البديلة لدى طلبة الصف الرابع الاساسي.
Source
رسالة ماجستير
Other titles
Effectiveness of STEM Approach in Developing Creative Thinking and Correcting Alternative Conceptions among Fourth Grade Students.
Country
عمان.
City
إبراء
Publisher
جامعة الشرقية
Gregorian
2024-04-02
Thesis Type
رسالة ماجستير
English abstract
The current study aimed to measure the effectiveness of teaching science using the
STEM approach in developing creative thinking and correcting alternative conceptions
among fourth-grade students in North Al Sharqiyah Governorate. The researcher followed a
quasi-experimental design with two groups (experimental and control), and the study
sample consisted of 62 male and female students from the fourth grade at Al-Adrak School
for Basic Education. The study instruments included a test of creative thinking and a test of
alternative conceptions of scientific concepts. The research results revealed statistically
significant differences at the significance level (α ≤ 0.05) between the mean scores of
fourth-grade students in the experimental and control groups in the post-test of creative
thinking and the test of alternative conceptions of scientific concepts in favor of the
experimental group.
Considering these results, the study recommended conducting training programs
and lectures to emphasize the importance of utilizing the STEM approach in teaching
sciences and other subjects at the school or governorate levels. It also suggested developing
teachers' attitudes in specialized training institute programs towards using the STEM
approach in classroom sessions, as well as organizing workshops and training courses for
teachers to train them on teaching with a STEM approach.
Keywords: STEM Approach, Creative Thinking, Alternative Conceptions
Arabic abstract
دفت الدراسة الحالية إلى قياس فعالية تعليم العلوم باستخدام منهجية STEM في تطوير التفكير الإبداعي وتصحيح المفاهيم البديلة لدى طلاب الصف الرابع في محافظة شمال الشرقية. اتبع الباحث تصميمًا شبه تجريبي مع مجموعتين (تجريبية وضابطة)، واشتملت عينة الدراسة على 62 طالبًا وطالبة من الصف الرابع في مدرسة الإدراك للتعليم الأساسي. تضمنت أدوات الدراسة اختبار التفكير الإبداعي واختبار المفاهيم البديلة للمفاهيم العلمية. كشفت نتائج البحث عن فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α ≤ 0.05) بين متوسط درجات طلاب الصف الرابع في المجموعتين التجريبية والضابطة في اختبار ما بعد التدخل للتفكير الإبداعي واختبار المفاهيم البديلة للمفاهيم العلمية لصالح المجموعة التجريبية.
بالنظر إلى هذه النتائج، أوصت الدراسة بإجراء برامج تدريبية ومحاضرات لتأكيد أهمية استخدام منهجية STEM في تعليم العلوم والمواد الأخرى على مستوى المدرسة أو المحافظة. كما اقترحت تطوير توجهات المعلمين في برامج المعاهد التدريبية المتخصصة نحو استخدام منهجية STEM في الجلسات الصفية، بالإضافة إلى تنظيم ورش عمل ودورات تدريبية للمعلمين لتدريبهم على التعليم باستخدام منهجية STEM.
الكلمات المفتاحية: منهجية STEM، التفكير الإبداعي، التصورات البديلة
بالنظر إلى هذه النتائج، أوصت الدراسة بإجراء برامج تدريبية ومحاضرات لتأكيد أهمية استخدام منهجية STEM في تعليم العلوم والمواد الأخرى على مستوى المدرسة أو المحافظة. كما اقترحت تطوير توجهات المعلمين في برامج المعاهد التدريبية المتخصصة نحو استخدام منهجية STEM في الجلسات الصفية، بالإضافة إلى تنظيم ورش عمل ودورات تدريبية للمعلمين لتدريبهم على التعليم باستخدام منهجية STEM.
الكلمات المفتاحية: منهجية STEM، التفكير الإبداعي، التصورات البديلة
Category
Theses and Dissertations