Document
درجة ممارسة معلمي اللغة العربية لمهارات التفكير الإبداعي وعلاقتها بمهارات التفكير العلمي لدى طلبتهم في الصف الثاني عشر في محافظة شمال الباطنة التعليمية بسلطنة عمان.
Other titles
The degree to which Arabic language teachers practice creative thinking skills in teaching 12th grade students in North Al Batinah Educational Governorate in the Sultanate of Oman
Publisher
مجلة ريماك الدولية للعلوم الإنسانية والاجتماعية.
Gregorian
2021-01
Language
Arabic
English abstract
The aim of this research was to determine the degree to which Arabic language teachers practice creative thinking skills in teaching 12th grade students in North Al Batinah Educational Governorate in the Sultanate of Oman, the level of scientific thinking among 12th grade students in North Al Batinah Educational Governorate, and the relationship between creative thinking among Arabic language teachers in teaching 12th grade students in North Al Batinah Educational Governorate and the scientific thinking of their students. The study adopted the descriptive correlational approach. The population of the study consisted of 6,550 grade 12th students, and the sample consisted of 655 male and female students. The sample was chosen by the cluster method and then simple random assignment. To achieve the study objectives, a questionnaire for creative thinking skills and scientific thinking skills test were applied. Among the results of the research were that the degree of practicing creative thinking skills among Arabic language teachers in North Al Batinah Governorate in teaching students was medium (M= 3.32), and the degree of practicing scientific thinking skills among 12th students in the Arabic language subject in North Al Batinah Educational Governorate was medium (M=1.51). The results of the third question showed a significant weak positive correlation between creative thinking skills and scientific thinking skills of students. Among the most prominent recommendations were intensifying training programs, taking care of their quality, following up on their training impact in order to enhance the practices of creative thinking skills and scientific thinking skills in Arabic language teaching methods, and enhancing creative thinking skills and scientific thinking skills when developing the Arabic language curriculum for the twelfth grade in the future.
Member of
ISSN
2717- 8293
Arabic abstract
هدف هذا البحث إلى تعرف درجة ممارسة معلمي اللغة العربية لمهارات التفكير الإبداعي في تدريس طلبة الصف الثاني عشر في محافظة شمال الباطنة التعليمية بسلطنة عمان، والكشف عن مستوى التفكير العلمي لدى طلبة الصف الثاني عشر بمحافظة شمال الباطنة التعليمية، ومعرفة العلاقة بين التفكير الإبداعي لدى معلمي اللغة العربية في تدريس طلبة الصف الثاني عشر بمحافظة شمال الباطنة التعليمية والتفكير العلمي لدى طلبتهم. وقد اعتمدت الدراسة المنهج الوصفيَّ الارتباطي، وتكوّن مجتمعها من جميع طلبة الصف الثاني عشر البالغ عددهم 6550، أما عينة الدراسة فتكونت من 655 طالبا وطالبة، وقد تم اختيار العينة بالطريقة العنقودية ثم التعيين العشوائي البسيط، ولتحقيق أهداف الدراسة تم تطبيق استبانة مهارات التفكير الإبداعي، بالإضافة إلى اختبار مهارات التفكير العلمي. ومن النتائج التي توصل البحث إليها: أن درجة ممارسة مهارات التفكير الإبداعي عند معلمي اللغة العربية في محافظة شمال الباطنة في تدريس الطلبة جاء بمستوى ممارسة متوسطة، بمتوسط حسابي مقداره (3.32). في حين جاءت درجة ممارسة مهارات التفكير العلمي لدى طلبة الصف الثاني عشر في مادة اللغة العربية في محافظة شمال الباطنة التعليمية بدرجة متوسطة، بمتوسط حسابي (1.51). وأظهرت نتائج السؤال الثالث وجود علاقة ارتباطية طردية ضعيفة دالة إحصائيا بين مهارات التفكير الإبداعي ومهارات التفكير العلمي لدى الطلبة. ومن أبرز التوصيات التي خرجت بها الدراسة: تكثيف البرامج التدريبة والاعتناء بجودتها ومتابعة أثرها التدريبي؛ من أجل تعزيز ممارسات مهارات التفكير الإبداعي ومهارات التفكير العلمي في طرائق تدريس اللغة العربية. وتعزيز مهارات التفكير الإبداعي ومهارات التفكير العلمي عند تطوير منهج اللغة العربية للصف الثاني عشر في المستقبل.
Category
Journal articles