Document

فاعلية برنامج توجيهي مهني في تنمية مهارات التخطيط المهني باستخدام استراتيجيات التفكير الإبداعي لدى الطلبة الموهوبين أكاديميا في الصف العاشر بمحافظة مسقط

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2017
Language
Arabic
English abstract
The study aims to investigate the effectiveness of career guidance program in developing career planning skills using creative thinking strategies among academic gifted ten grade students in Muscat. The sample of the study consisted of (102) female and male students that was divided into two groups. The experimental group consisted of (50) male and female students while the control group consisted of (52) female and male students, the experimental group underwent career guidance program while the control group underwent activities in career guidance classes. The study adopted the quas-experimental method, the researcher used Career Planning Scale after verifying its psychometric properties. The scale consisted of (48) statements divided into six dimensions: Knowledge of the World of Work, Self-Knowledge, Knowledge of Occupations, Career Decision-Making, Career Planning, Career Implementation. The Cronbach's alpha score of Career Planning Scale was (0.95). The results of the T-test showed differences with statistical significance between the average response of the members in the experimental group and the control group on all Career Planning Scale dimensions in the postexperiment implementation in favor of the experimental group, while the results of the same test showed differences with statistical significance between the average of the experimental group in pre and post implementation on all Career Planning Scale dimensions in favor of the post implementation. The results of two way ANOVA analysis showed no statistically significance differences on the gender variable on Career Planning Scale. The same results showed that differences in performance with regard to the interaction effect between gender and group had no statistically significance differences. The results of the T-test showed also that there was no differences with statistical significance between the average of the experimental group in post and post 2 (follow up) implementation on all Career Planning Scale dimensions. Implications for future research and recommendations were discussed.
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى استقصاء فاعلية برنامج توجيهي مهني في تنمية مهارات التخطيط المهني باستخدام استراتيجيات التفكير الإبداعي لدى الطلبة الموهوبين أكاديمية في الصف العاشر بمحافظة مسقط. وقد شملت عينة الدراسة (102) طالبا وطالبة، قسمت إلى مجموعتين تجريبية وضابطة، تم توزيعهم عشوائية، تكونت المجموعة التجريبية من (50) طالبا وطالبة وتكونت المجموعة الضابطة من (52) طالبا وطالبة، وخضعت المجموعة التجريبية لبرنامج توجيهي مهني، في حين تلقت المجموعة الضابطة أنشطة في حصص التوجيه المهني. اعتمدت الدراسة على المنهج شبه التجريبي، وقد استخدمت الباحثة مقياس التخطيط المهني، بعد التحقق من خصائصه السيكومترية، وتكون المقياس من (48) عبارة موزعة على ستة أبعاد هي: المعرفة بعالم العمل، ومعرفة الذات، والمعرفة بالمهن، واتخاذ القرار المهني، والتخطيط المهني، والتطبيقات المهنية، وقد بلغ معامل الثبات للمقياس (0.95). وأظهرت نتائج اختبار "ت" وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط استجابات أفراد المجموعة التجريبية والضابطة على جميع أبعاد مقياس التخطيط المهني في التطبيق البعدي، وذلك لصالح المجموعة التجريبية، كما أظهرت نتائج اختبارات" المجموعتين مترابطتين أن هناك فروقة دالة إحصائية بين متوسطات درجات المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي على جميع أبعاد مقياس التخطيط المهني للمجموعة التجريبية لصالح القياس البعدي، وأظهرت نتائج تحليل التباين الثنائي (two way ANOVA) عدم وجود فروق دالة إحصائية لمتغير النوع الاجتماعي على مقياس التخطيط المهني، وأظهرت أيضا أن الفروق في الأداء بالنسبة لأثر التفاعل بين النوع الاجتماعي والمجموعة ليس له دلالة إحصائية، كما أشارت نتائج اختبار الت" لمجموعتين مترابطتين عدم وجود فروق دالة إحصائيا بين متوسطات درجات المجموعة التجريبية في التطبيقين البعدي والمتابعة، وتم مناقشة النتائج وتفسيرها، وخرجت الدراسة بمجموعة من التوصيات والمقترحات في ضوء هذه النتائج.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
1
0
‫المبيحسي،, علي بن حمد بن العبد.‬
جامعة السلطان قابوس
2008