Document

فاعلية برنامج توجيهي مهني مستند إلى النظرية البنائية المهنية القائمة على الأسلوب القصصي لتنمية قيم العمل لدى طلبة الصف الرابع في ولاية صحار.

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2018
Language
Arabic
English abstract
This study aimed at investigating the effectiveness of career guidance program based on the narrative approach to develop work values among the fourth grade students in Sohar State. The study sample included 90 male and female students in grade four, in a quasi experimental study the sample was randomly divided into two groups experimental and control. The experimental group consisted of 45 male and female students and the control group consisted of 45 male and female students. The experimental group underwent the career guidance program, while the control group received alternative activities. The researcher has prepared a scale to measure the work values for children, which has good psychometric characteristics for this study, where the scale consisted of three dimensions: cooperation, responsibility, independence. The stability coefficient index of the work values scale for children was 0.82. The results showed, there were statistically significant differences between the experimental group and the control group on the work values scale for children in the per- experiment implementation in favor of the experimental group. The results also showed statistically significant differences in the per- and post-experimental applications of the experimental group in favor of the post-application. While there were differences among the experimental group in the work values scale for children and gender in cooperation dimension. The result also illustrated that there was no statistically difference between the post- application and the follow up application of in the work values scale for children which indicates the effectiveness of the program. Finally, the study came out with a set of recommendations and suggestions in light of the previous results.
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى استقصاء فاعلية برنامج توجيهي مهني بالأسلوب القصصي التنمية قيم العمل لدى طلبة الصف الرابع في ولاية صحار. وقد شملت عينة الدراسة (۹۰) طالبة وطالبة من طلبة الصف الرابع، في دراسة شبه تجريبية قسمت عينة الدراسة عشوائية إلى مجموعتين تجريبية وضابطة، وتكونت المجموعة التجريبية من (45) طالبا وطالبة وتكونت المجموعة الضابطة من (45) طالبا وطالبة. حيث خضعت المجموعة التجريبية لبرنامج توجيهي مهني، في حين تلقت المجموعة الضابطة أنشطة متنوعة. وأعدت الباحثة مقياس قيم العمل للأطفال والذي تمتع بخصائص سيكومترية جيدة لاستخدامه في الدراسة الحالية، حيث تكون المقياس من ثلاث أبعاد: التعاون، تحمل المسؤولية، الاستقلالية. وقد بلغ معامل الثبات المقياس قيم العمل للأطفال (۰٫۸۲). وقد أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين أفراد المجموعة التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي، وذلك لصالح المجموعة التجريبية، كما أظهرت النتائج كذلك فروق ذات دلالة إحصائية في التطبيقين القبلي والبعدي للمجموعة التجريبية لصالح التطبيق البعدي. كما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين أفراد المجموعة التجريبية والنوع الاجتماعي في بعد التعاون. وبينت كذلك عدم وجود فروق دالة إحصائية بين القياسين البعدي والمؤجل لأفراد المجموعة التجريبية على مقياس قيم العمل للأطفال؛ مما يشير إلى فاعلية البرنامج. وأخيرا، خرجت الدراسة بمجموعة من التوصيات والمقترحات في ضوء النتائج السابقة.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
4
0
الصقري, محمد بن ناصر.
جامعة السلطان قابوس. كلية الآداب والعلوم الاجتماعية
2015
Theses and Dissertations
2
0
البلوشية, حليمة بنت إبراهيم بن سليمان.
جامعة نزوى
2019