Document

‫فاعلية تدريس التربية الإسلامية باستخدام السبورة التفاعلية على التحصيل الفوري و بقاء أثر التعلم لدى طالبات الصف السابع بسلطنة عمان

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2014
Language
Arabic
English abstract
This study aims to understand the effectiveness of using interactive whiteboards on the immediate performance and retention of learnings of Islamic Education among grade seven female students in the Sultanate of Oman. To achieve this aim, the researcher designed a teaching manual of the second semester Islamic Education lessons of grade seven using the interactive whiteboard software (ActivInspire) along with designing a performance test. The teaching manual and the test were evaluated by specialized referees to check their validity. The reliability of the test is calculated with Cronbach's alpha and it scored (0,85). The study sample consisted of 54 students, which were divided into two groups: experimental and control groups. The experimental group consisted of (27) students, who were taught using the interactive whiteboard. The control group consisting of (27) students was taught the same material using the conventional whiteboard. Both groups went through the same performance test after the classes, and the test was repeated after 12 days. The results revealed a difference of statistical significance between the score averages of the two groups in the immediate and post-tests. This finding is in favor of the experimental group and is attributed to the use of the interactive whiteboard. Based on this finding, the researcher recommends the active use of interactive whitebeards in schools, and further recommends that teachers are made aware of the significance of modern technologies in improving the educational process.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى معرفة فاعلية تدريس التربية الإسلامية باستخدام السبورة التفاعلية على التحصيل الفوري وبقاء أثر التعلم لدى طالبات الصف السابع الأساسي، ولتحقيق ذلك أعدت الباحثة دليلا لتدريس مجموعة دروس من كتاب التربية الإسلامية الخاص بالصف السابع الأساسي للفصل الدراسي الثاني باستخدام السبورة التفاعلية (ActivInspire)، بالإضافة إلى اختبار تقضتيلي، ومرض كلاهما على مجموعة من المحكمين المختصين؛ للتأكد من صدقهما، وكسب ثبات الاختبار باستخدام معامل ألفا كرونباخ فبلغ (0,85).
وتكونت عينة الدراسة من (54) طالبة، قسمت إلى مجموعتين: مجموعة تجريبية مكونة من (27) طالبة، درست باستخدام السبورة التفاعلية، ومجموعة ضابطة ضمت (27) طالبة درست باستخدام السبورة البيضاء (العادية)، وطبق على المجموعتين اختبار تحصيلي فوري بعد انتهاء التدريس، ثم أعيد تطبيقه بعد مرور (12) يوما من التطبيق الأول.
وقد أشارت نتائج الدراسة إلى وجود فرق دال إحصائيا بين متوسطي درجات طالبات المجموعتين في التطبيقين الفوري والمؤجل لصالح المجموعة التجريبية.
وبناء على هذه النتيجة فقد أوصت الباحثة بضرورة الاهتمام بتفعيل توظيف السبورة التفاعلية في المدارس بشكل أكبر؛ للاستفادة منها في تنمية مهارات الطلاب ورفع مستوى تحصيلهم، وتوعية المعلمين وتدريبهم بشكل مكثف على استخدام التقنيات الحديثة بهدف تحسين العملية التعليمية.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject