Document

فاعلية توظيف الإدارة بالأهداف بمدارس محافظة مسقط.

Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2008
Language
Arabic
English abstract
This study aims at identifying how effective is utilizing MBO concept at General Education Schools in Muscat and then the contribution of applying this concept at general education schools in achieving the aims of Development of Human Resources in the Sultanate of Oman. It further determines statistical differences among respondents, if existed, on the basis of gender and educational qualification and then proposes a review which contributes effectively in utilizing MBO concept at general education schools. To achieve the aims of this study, Literature of MBO have been analyzed and a verified questionnaire consisting of (20) section was prepared. The sections of the questionnaire were patterned into four steps which are the basic steps of MBO application: determining the goals, setting a practical plan, periodical review and evaluation of annual achievement. The sample of the study includes (39) male and female headmasters from all general education schools of 2007/2008 at Muscat except Quraiyat. The data have been statistically processed using mathematic means, standard deviations and class. The Internal Consistency Coefficient has been calculated for each step of the questionnaire using Cronbach Alph method, T- Test which involves calculating the differences between averages of two independent samples. Here are the most significant findings of the field study: 1. The assessments of the sample subjects for the four steps of Effective utilization of MBO at general education schools in Muscat varied between very high and high. The steps of determination of goals, setting a practical plan and periodical review got vey high assessment while evaluation of annual achievement step got high assessment. 2. Regarding the variables of the study, the study reveal that there is no statistical differences with respect to gender and educational qualification at level (a = 0.05) among averages of assessments of sample subjects for the four steps. 3. With respect to evaluation of annual achievement of MBO concept, the assessments indicate that sample subjects enjoy mediate to high ability to study technical and administrative development aspects and announce the findings of evaluating work plan. 4. Coming to the responses of the sample subjects to the proposals that may contribute to a successful and effective utilization of MBO at general education schools, it was clear that all sample subjects are aware of the importance of utilizing this concept and have the experience to do so. In the light of the educational literature of effective utilization of MBO at an educational institution and the findings of the field study, the study has proposed a future preconception for the researcher. It is a training program for the effective utilization of MBO at general education schools for all educational regions in the Sultanate. The immediate goal of the program is increasing the communication and contact among headmasters and Ministry of Education and encouraging headmasters to actually contribute in forming future goals for the school by achieving the steps of MBO principle.
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على مدى فاعلية توظيف مبدأ الإدارة بالأهداف بمدارس التعليم العام في محافظة مسقط، ومن ثم التعرف على المساهمة في تطبيق مبدأ الإدارة بالأهداف بمدارس التعليم العام من أجل تحقيق أهداف تنمية الموارد البشرية في سلطنة عمان، وتحديد ما إذا كانت هناك فروق ذات دلالة إحصائية بين المستجيبين وفقا للجنس والمؤهل العلمي، ووضع تصور مستقبلي مقترح يسهم في نجاح فاعلية توظيف مبدأ الإدارة بالأهداف بمدارس التعليم العام. ولتحقيق أهداف الدراسة، تم تحليل الأدبيات التربوية المتعلقة بمبدأ الإدارة بالأهداف، وإعداد إستبانة تكونت من (20) فقرة، وتم التأكد من صدقها وثباتها. وقد صنفت فقرات الأستبانة على أربع خطوات ممثلة الخطوات الأساسية في تطبيق مبدأ الإدارة بالأهداف، وهي: تحديد الأهداف، وضع خطة عملية، المراجعة الدورية، تقويم الانجاز السنوي. أما بالنسبة لعينة الدراسة فقد شملت جميع مدارس التعليم العام بمحافظة مسقط ماعدا ولاية قريات والبالغ عددهم (39) مديرا ومديرة للعام الدراسي 2008 / 2007 م. وتمت المعالجة الإحصائية للبيانات باستخدام المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية والرتبة فقد تم استخراج معامل الاتساق الداخلي الكل خطوة من خطوات الاستبانة، باستخراج طريقة ألفا کرنباخ (Cronbach Alpa)، واختبار (ت) T - Test والمتعلق باستخراج الفروق بين متوسط عينتين مستقلتين.
ومن أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة الميدانية ما يلي: 1. أن تقديرات أفراد عينة الدراسة على الخطوات الأربعة لفاعلية توظيف الإدارة بالأهداف بمدارس التعليم العام في محافظة مسقط تراوحت بين العالية جدا والعالية. حيث حصلت الخطوات المتعلقة بتحديد الأهداف، ووضع الخطة العملية، والمراجعة الدورية على تقديرات عالية جدا، بينما جاءت الخطوة المتعلقة بتقويم الانجاز السنوي عالية 2 .وفيما يتعلق بأثر متغيرات الدراسة، فقد توصلت الدراسة إلى أنه لا توجد فروق دالة إحصائيا عند مستوى 05=L) وہ (بين متوسطات تقديرات أفراد عينة الدراسة على جميع الخطوات الأربعة تعزی للمتغيرات التالية: الجنس، والمؤهل العلمي 3 .أما بالنسبة إلى واقع تقويم الانجاز السنوي لمبدأ الإدارة بالأهداف، فقد أظهرت تقديرات أفراد عينة الدراسة بأنهم يتمتعون بدرجة مابين المتوسطة إلى العالية في ممارسة دراسة نواحي التطوير الفنية والإدارية، وإعلان نتائج تقويم خطة العمل. 4 .وفيما يتعلق باستجابات أفراد العينة عن المقترحات التي يمكن أن تسهم في نجاح فاعلية توظيف مبدأ الإدارة بالأهداف بمدارس التعليم العام تبين أن جميع أفراد العينة على وعي وأدراك بمدى أهمية توظيفه، كما ولهم من الخبرة في تفعيله.
وفي ضوء الأدبيات التربوية لفاعلية توظيف مبدأ الإدارة بالأهداف بالمؤسسة التعليمية، ونتائج الدراسة الميدانية، قدمت الدراسة مقترحا من خلال تصور مستقبلي للباحثة يتمثل في برنامج تدريبي لفاعلية توظيف الإدارة بالأهداف بمدارس التعليم العام لجميع المناطق التعليمية بالسلطنة، وكان الهدف المباشر للبرنامج هو العمل على زيادة الاتصال والتواصل بين مديري المدارس ووزارة التربية والتعليم وذلك من خلال تزويدهم بكافة المستجدات والاستراتيجيات التي تتوصل إليها، وتشجيع مديري المدارس على المساهمة الفعلية في تشكيل أهداف مستقبلية للمدرسة في ظل تحقيق كافة خطوات الذي يقوم عليها مبدأ الإدارة بالأهداف.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
7
1
المعمري, سالم سيف.
جـامعـة العـلـوم الإسـلامية المالـيزية.
2018
Theses and Dissertations
0
0
السيابية, نعيمة بنت خلفان بن سعيد.
جامعة السلطان قابوس.
2017