Document

Investigating in-service EFL teachers critical incident reflections: assessing and promoting reflective practice

Publisher
Sultan Qaboos University
Gregorian
2017
Language
English
English abstract
The purpose of this study was to explore and discuss EFL teachers' critical incident reflections in order to reveal common themes regarding what participating teachers considered critical in their classrooms, as well as understanding their level of reflective thinking. The study also aimed to identify any changes in teachers' reflective abilities and in classroom teaching as a result of using the critical incident reflections. Specifically, the study addressed the following research questions: 1. What topics and themes emerge as EFL teachers implement critical incident reflections? 2. What level of thinking do EFL teachers use in their critical incident reflections? 3. What changes, if any, do EFL teachers identify in their reflective and classroom teaching practices as a result of using critical incident reflections? This study utilised a qualitative research method involving narrative inquiry in order to explore EFL teachers' classroom critical incident reflections. Data was collected from 15 EFL teachers in two schools (six teachers from a male school and nine from a female school) in Sharqiyah North Governorate, Oman, using their written narratives of critical incidents over a period of two months. The participating teachers were required to write about one critical incident every week, and a total of 120 reflections were collected by the end of the study. These reflections were analysed using a constant comparative method based on grounded theory in order to explore the themes that emerged. Sparks-Langer et al.'s (1991) Framework for Reflective Thinking was also used as the basis for analyzing the levels of reflective thinking documented in the critical incident written reflections. At the end of the two-month period, participants were interviewed through focus groups to gain further insights into their use of critical incident reports as a tool for reflection. The analysis revealed that the problems encountered were typically connected to three issues: classroom behaviour management, students' skills and knowledge, and teachers' proficiency. However, one overriding theory emerged from the data: that teachers' concern about their relationship with students mediated and moderated how they judged and responded to classroom events. Findings also indicated that teachers mostly tended to reflect by supporting their argument with personal preferences, and that, in fewer instances, they incorporated theory by referring to instructional or disciplinary strategies. They used a contextual level of reflection by considering their students' interests and characteristics, the classroom setting and the curriculum. Teachers also identified three changes in their reflective and teaching practices through being involved in this reflective experience: they increased their collaboration, they had greater awareness of their own and others' teaching; and they had made changes in their instructional practice, assessment methods, and disciplinary strategies. The findings have implications for both professional development practice, and future research. Specific in-service training workshops for EFL teachers are recommended to address the role of teacher-student relationships in learning and dealing with classroom behaviour management issues. The study also argues for the need to aid teachers to reflect at a more critical level of reflection. In addition, the study recommends more research on the use of critical incident reflections among specific groups of teachers and further studies to be conducted over a longer duration
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى التحقيق في التأملات الكتابية للمواقف الصفية المهمة والمؤثرة لمعلمي اللغة الإنجليزية بسلطنة عمان، وذلك بهدف الوقوف على أهم المواضيع المشتركة التي يعتبرها هؤلاء المعلمون مهمة ومؤثرة في فصولهم الدراسية، ولتحديد مستوى التفكير التأملي لديهم، كما هدفت إلى الكشف عن أية تغيرات في الممارسات التأملية والتدريسية لدى المعلمين بعد استخدام التفكير التأملي في المواقف الصفية المهمة والمؤثرة، وجاءت أسئلة الدراسة كالأتي:
1. ما المواضيع التي يعتبرها معلمو اللغة الإنجليزية مهمة ومؤثرة في فصولهم الدراسية؟
2. ما مستوى التفكير الذي يستخدمه معلمو اللغة الإنجليزية في تأملاتهم الكتابية للمواقف الصفية المهمة والمؤثرة؟ 3. ما التغيرات التي طرأت على الممارسات التأملية والتعليمية للمعلمين بعد استخدام التفكيرالتأملي في المواقف الصفية المهمة والمؤثرة؟
واعتمدت الدراسة على المنهج النوعي للإجابة عن الأسئلة المحددة باستخدام أسلوب السرد (Narrative Inquiry)، واشتملت عينة الدراسة على ستة معلمين وتسع معلمات، والذين يمثلون جميع معلمي اللغة الإنجليزية بمدرستين من محافظة شمال الشرقية؛ حيث قام هؤلاء المعلمون بالتعبير كتابيا عن تأملاتهم للمواقف المهمة التي حدثت أثناء تنفيذ الحصة الدراسية خلال فترة زمنية استمرت لمدة شهرين بواقع تأمل كتابي واحد كل أسبوع، والتي بلغ عددها مع نهاية الدراسة 120 تأملا كتابيا . وتم استخدام طريقة المقارنة القائمة على منهجية النظرية المؤسسة (Grounded Theory)؛ للوقوف على أهم المواضيع التي يعتبرها معلمو اللغة الإنجليزية مهمة ومؤثرة في فصولهم الدراسية ، كما تم تحليل التأملات الكتابية باستخدام نموذج التفكير التأملي (1991 ,. Sparks - Langer et al)؛ لقياس مستوى التفكير في هذه التأملات الكتابية، بالإضافة إلى ذلك تم إجراء مقابلتين باستخدام مجموعة النقاش البؤرية لعينة الدراسة؛ للوقوف على التغيرات في الممارسات التأملية والتعليمية بعد استخدام التفكير التأملي للمواقف الصفية المهمة والمؤثرة.

وتوصلت الدراسة إلى جملة من النتائج تتمثل في: أهم المواضيع المؤثرة في البيئة الصفية لهولاء المعلمين في إدارة السلوك في الفصل الدراسي، ومهارات الطلبة ومعرفتهم، وكفاءة المعلمين، كما أن علاقة المعلم مع طلابه هي المؤثر والمحرك الرئيس الذي يحدد كيفية استجابة وتعامل المعلمين لهذه المواقف التعليمية. وأشارت نتائج الدراسة أيضا إلى أن المعلمين غالبا ما يستخدمون مستوى تفكير مثلن في التعبير عن المواقف الصفية من خلال توظيف أرائهم الشخصية حول هذه المواقف، كما أنهم في حالات قليلة يسندون رأيهم إلى النظريات التربوية من خلال مناقشة إستراتيجيات إدارة البيئة الصفية، وإستراتيجيات التدريس، وفي حالات قليلة أيضا استخلم بعض المعلمين السياق المجتمعي المناقشة هذه المواقف من خلال مناقشة البيئة الصفية، وخصائص الطلاب، والمنهج الدراسي. وبالإضافة إلى ذلك حدد المعلمون المشاركون في هذه الدراسة ثلاث تغييرات في ممارساتهم التأملية والتدريسية، وهي: ارتفاع العمل التعاوني بين معلمي المادة، وارتفاع مستوى الوعي لديهم بممارساتهم التدريسية، وممارسات زملائهم التدريسية، واستخدام طرق جديدة في التدريس، والتقويم، وإدارة الصف. وبناء على النتائج التي توصلت إليها الدراسة توصي الباحثة بعمل ورش تدريبية لمعلمي اللغة الإنجليزية أثناء الخدمة في أثر علاقة المعلم بالطلاب في العملية التعليمية، وورش تدريبية متعلقة بالإدراة الصفية الفاعلة، هذا بالإضافة إلى ضرورة مساندة المعلمين لرفع مستوى التفكير التأملي لديهم، وتوصي الدراسة أيضا بمزيد من البحوث حول استخدام المواقف الصفية المهمة والمؤثرة في التأمل الكتابي بين فئات محددة من المعلمين مثل المعلمين الجلد، وإجراء دراسات باستخدام هذه الطريقة على فترات زمنية أطول.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject