Document

كفايات القياس و التقويم لدى معلمي الرياضيات في الحلقة الثانية من التعليم الأساسي بسلطنة عمان

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2014
Language
Arabic
English abstract
The objective of this study was to determine the extent to which mathematics teachers in the Governorate of Muscat possess the competencies of educational measurement and evaluation. The population of the study consisted of 478 the male and female cycle two basic education mathematics teachers in the Governorate of Muscat during the school year 2013/2014. The number of the male and female teachers was 478. The sample of the study consisted of 96 teachers representing 20% of the whole population. There were 48 male teachers and 48 female teachers. In order to achieve the objective of the study, the researcher constructed a test to measure measurement and evaluation competencies among teachers. The test was reviewed and validated by number of experts. In addition, the cronbach-alpha reliability was computed and reached (0.92). The data were statistically analyzed using means, standard deviations and multivariate analysis of variance. The study achieves that the degree of possession of the educational measurement and evaluation competencies by mathematics teacher is low. Moreover, a significant differences effect was found according to teaching experience in the degree of possession of educational measurement and evaluation competencies among cycle two mathematics teachers. These differences were in favor of the teachers with less experience. On the other hand, there was no similar significant effect for gender and work load. Finally, the study presented a number of recommendations and proposals.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى معرفة درجة امتلاك معلمي الرياضيات في محافظة مسقط الكفايات القياس والتقويم التربوي، وتعرف أثر متغير النوع الإجتماعي، والخبرة - التدريسية (أقل من 8، 9-10، 11-12 ،13فأكثر)، والعبء التدريسي. وقد بلغ حجم عينة الدراسة (96) معلمين ومعلمة بنسبة (20 %) من مجتمع الدراسة، وتم تصنيف المعلمين وفقا لمتغير النوع (ذكور، إناث)، بواقع (48) معلمة، و (48) معلمة. ولتحقيق أهداف الدراسة أعدت الباحثة اختبارا معرفية لقياس كفايات القياس والتقويم التربوي لدى المعلمين، وقد تم التأكد من صدق الأداة بعرضها على مجموعة من المختصين في مجال القياس والتقويم التربوي، كما تم التأكد من ثباتها بحساب معامل ثبات ألفا کرونباخ والذي بلغ (0.92)، وباستخدام المتوسطات الحسابية، والإنحرافات المعيارية وتحليل التباين المتعدد، توصلت الدراسة إلى أن معلمي الرياضيات في الحلقة الثانية من التعليم الأساسي يمتلكون كفايات القياس والتقويم التربوي بدرجة متدنية، كما وجدت الدراسة أثر" دا" إحصائية للخبرة التدريسية على درجة توافر كفايات القياس والتقويم التربوي لدى معلمي الرياضيات في الحلقة الثانية ولصالح المعلمين الأقل خبرة، في حين لم تجد أثرا لمتغيري الجنس، والعبء التدريسي. وخرجت الباحثة بعدد من التوصيات والمقترحات.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
0
0
الغزالي, خالد بن علي بن محمد.
جامعة السلطان قابوس
2014
Theses and Dissertations
1
0
الغمارية, شافية بنت راشد بن سعيد.
جامعة السلطان قابوس
2012