Document

Learning content management systems in support of personalized learnin

Publisher
Sultan Qaboos University
Gregorian
2008
Language
English
English abstract
Several Learning Content Aggregation Models including SCORM have been evolved around different Learning Object (LO) architecture. These models seem to characterize their LOs with attributes to support e-Learning mainly towards the perspective of content aggregation. None of these models has considered the attributes specially to support personalization aspect of e-Learning. With the motivation of developing a Learning Content Aggregation Model that is capable of providing personalized learning service to the e-Learning audience a novel LO-architectural model called RMLOM (Reusable and Multipurpose Learning Object Model) is proposed. The LO-attributes are extended to allow each LO reconfigurable to multiple purposes including personalized service. The RMLOM Content Aggregation model has seven layers of component aggregation namely Learning Material Object (LMO: Unstructured learning information), Data Object (DO: structured information for learning), Reusable Multipurpose Learning Object (RMLO: structured information for personalized learning), Concept, Chapter, Course and Degree. Actually a DO is equivalent to an LO in other models and a RMLO is an extended LO built using DOs. RMLO can be configured with a set of DOs depending upon the application criteria, specifically to suit personalized learning. Based on this extended LO model (RMLOM) a prototype Content Aggregation System has been implemented. The research in this thesis mainly concentrated on the design of RMLOM framework and development of a content management system around this framework. This project has four main objectives. First objective is to review the work done in the literature on Learning Objects in order to have a comprehensive understanding of what this term represents. Secondly, it is to figure out the existing content aggregation models that are based on Learning Objects. Thirdly, it is to develop RMLOM-based framework that supports Personalized Learning and a Learning Object Repository (LOR) that can provide a variety of LOs for various types of Learners. Last objective is to compare the features of the developed system with a similar system in establishing its functional capability.
Arabic abstract
عدة نماذج تجميع و تعليم المحتوى (Learning Content Aggregation Models ) تم تطويها حول بنيات مختلفة للوحدة التعليمية ومن ضمنها سكورم. هذه النماذج تبدو أنها تميز الوحدات التعليمية بصفات تدعم التعلم الإلكتروني بغرض تجميع وتعلم المحتوى. كل هذه النماذج لم تأخذ بعين الإعتبار الصفات التي تدعم السمة أو الطابع الشخصي في التعلم الالكتروني مع الإهتمام والباعث في تطوير نموذج تجميع وتعلم المحتوى والتي لديها القدرة على توفير خدمة التعلم الشخصي الى جمهور التعلم الإلكتروني فإن نموذج لبنية الوحدة التعليمية يدعي الإستخدام المتكرر و المتعدد الأهداف للوحدات التعليمية (RMLOM) تم عرضة. صفات الوحدات التعليمية تم تمديدها للسماح بإعادة تشكيل كل وحدة تعليمية لأهداف من ضمنها خدمة الطابع الشخصي نموذج تجميع المحتوى (نموذج الإستخدام المتكرر و المتعدد الأهداف للوحدات التعليمية يتكون من سبع طبقات وهي وحدة المواد التعليمية ( معلومات تعليمية غير منظمة) (Learning Material Object) وحدة البيانات ( معلومات تعليمية منظمة) (Data Object) والوحدة التعليمية ذات الإستخدام المتكرر و المتعدد الأهداف (RML0) ومصطلح (Concept) و وحدة أو فصل (Chapter) ومقرر دراسي(Course) ودرجة أو مؤهل (Degree .في الواقع إن وحدة البيانات هي مطابقة للوحدات التعليمية في النماذج الأخرى. و الوحدات التعليمية ذات الإستخدام المتكرر و المتعدد الأهداف تعتبر كتمديد للوحدات التعليمية و التي تم بناءها بإستخدام وحدة البيانات الوحدات التعليمية ذات الإستخدام المتكرر و المتعددة الأهداف يمكن إعادة تشكيلها بمجموعة من وحدة البيانات والتي تعتمد على معايير الإستعمال خاصة لتناسب التعلم الشخصي. بناء على هذا النموذج الممتد للوحدات التعليمية فان نظام لتجميع المحتوى تم تطويرة. البحث في هذه الأطروحة يركز بشكل أساسي على تصميم إطار يدعى الأستخدام المتكرر والمتعدد الأهداف للوحدات التعليمية ومن ثم تطوير نظام إدارة المحتوى حول هذا الإطار. هذا المشروع البحثي له أربعة أهداف . الهدف الأول هو مراجعة ما كتب عن الوحدات التعليمية حتى يتكون فهم شامل عن ما يمثلة هذا المصطلح الهدف الثاني هو إستكشاف نماذج تعليم و تجميع المحتوى الموجودة و التي تعتمد على الوحدات التعليمية. الهدف الثالث هو تطوير نظام تعليمي والتي تعتمد على نموذج RMLOM والتي تدعم التعلم الشخصي أو الذاتي إضافة إلى مستودع الوحدات التعليمية والتي تزود أنواع مختلفة من المتعلمين بأنواع متعددة من الوحدات التعليمية. الهدف الأخير هو مقارنة مميزات النظام المطور مع نظام آخر في تأسيس القدرات الوظيفية.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
1
0
Al-Dughaishi, Haitham Mohsin Said.
University of Nizwa.
2020
Theses and Dissertations
0
0
Al-Jahwari, Yahya Suleiman.
Sultan Qaboos University
2011
Theses and Dissertations
0
0
Al-Dhuhli, Talib Ali Mohammed.
Sultan Qaboos University
2016
Theses and Dissertations
0
0
Al-Belushiyah, Khawla Ibrahim Mohammed.
Sultan Qaboos University
2002
Theses and Dissertations
0
0
Al-Siyabiyah, .Salama Saif Hamed
Sultan Qaboos University
2016
Theses and Dissertations
2
0
Al-Mamary, Khalaf Said.
Sultan Qaboos University
2009