Document

‫مدى ممارسة مشرفي التربية الإسلاميّة للعلاقات الإنسانيّة في العمليّة الإشرافيّة من وجهة نظر المعلمين بسلطنة عمان

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2012
Language
Arabic
English abstract
The study aimed to identify the extent of the practice of Islamic education supervisors of human relationships in the supervisory process from the perspective of teachers in the Sultanate of Oman, in the light of the variable Gender. The study population consisted of all teachers of Islamic "education in public schools in the Sultanate of Oman for the academic year 2011/2012, and they were (890). The study sample consisted of (175) teachers from the provinces of South Batinah and the Dhahira. To achieve the objectives of the study the researcher developed a questionnaire consisted of seven subjects of (42) points. . Accountability has been confirmed by distributing them to a group of arbitrators, and to ensure stability of the questionnaire by using the (Cronbach's alpha), which was, .96. The study found a set of results including: •that the practice of Islamic education supervisors of human ' relationships in the supervisory process was high (3.75.) •There are significant differences between the estimates of the sample to the point of the practice of Islamic education supervisors of human relationships depending on the variable gender in all subjects of the study in favor of females. In light of the results of the study the researcher recommended the following: •Consideration to the supervisory process as an educational process : aimed at developing teachers' performance, not as a process of tracking errors of the pitfalls and disadvantages. •emphasis on practices of human relations in the supervisory process, and attention the shura.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى التعرف على مدى ممارسة مشرفي التربية الإسلامية للعلاقات الإنسانية في العملية الإشرافية من وجهة نظر المعلمين بسلطنة عمان، في ضوء متغير النوع. تكون مجتمع الدراسة من جميع معلمي ومعلمات مادة التربية الإسلامية بالمدارس الحكومية بسلطنة عمان للعام الدراسي 2011/ 2012م، والبالغ عددهم (890)، وقد تكونت عينة الدراسة من (175) معلما ومعلمة بمحافظتي جنوب الباطنة والظاهرة. ولتحقيق أهداف الدراسة أعد الباحث استبانة تكونت من سبعة محاور تفرع عنها (42) عبارة. وقد تم التأكد من صدقها بعرضها على مجموعة من المحكمين، كما تم التأكد من ثباتها باستخدام معادلة ألفا كرونباخ ( Cronbach ' s Alpha) الذي بلغ (0.96) وتوصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها: : أن ممارسة مشرفي التربية الإسلامية للعلاقات الإنسانية في العملية الإشرافية جاء بدرجة مرتفعة (3.75). : وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين تقديرات أفراد العينة لدرجة ممارسة مشرفي التربية الإسلامية للعلاقات الإنسانية تبعا لمتغير النوع (ذكور إناث) في جميع محاور الدراسة لصالح الإناث. وفي ضوء نتائج الدراسة أوصى الباحث بالآتي:
• النظر إلى العملية الإشرافية على أنها عملية تربوية تستهدف تطوير أداء المعلمين، لا على أنها عملية تصيد للأخطاء وتتبع الثغرات والمثالب.
• التأكيد على تفعيل ممارسة العلاقات الإنسانية في العملية الإشرافية، والاهتمام بمحور الشورى.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
0
0
عبد الغفار, محمود.
وزارة الأوقاف والشؤون الدينية.
2017-08
Journal articles
0
0
السالمي, عبد الله محمد.
وزارة الأوقاف والشؤون الدينية.
2020