Document

مدى تضمين مفاهيم التربية المائية في كتب الدراسات الاجتماعيّة للصفوف 5-10 من التعليم الأساسي بسلطنة عمان

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2011
Language
Arabic
English abstract
The Extent of Water Education Concepts Inclusion in Social Studies Textbooks for Grades (5–10 )of Basic Education in the Sultanate of Oman .The study aimed at identifying the extent of water education concepts inclusion in social studies textbooks for grades (5-10) of Basic. Education in the Sultanate of Oman. For the purpose of the study, the researcher developed a list of (170) essential water education concepts which distributed into(13) domains. Textbook analysis was done to eleven social studies textbooks from grades(5-10). The results showed differences percentage of inclusion as follows: water surface domain was highly included with a percentage of(57.3%); Water cycle(9%); precipitation( 7.8%); Water usage(6.2%); water problems reduction actions with(3.9%); Water problems domain (3.6%); The forms of underground water(2.1%); water system(1.2%), while the domains of drainage system and water security have the percentages of(0.7%) and(0.2%) respectively. The results also showed a disparity in inclusion of water education concepts cross social studies textbooks. Grade 8 textbook came first with an inclusion: percentage of (28%), while Grade 5 textbook was second by (20%). The inclusion percentages for Grades 6 and 10 were closer, they were (19%) and (17%) respectively. In Grade 9 textbook, it was (10%) and declined to only 6% for Grade 7. The study recommended that it is important to devote more space for the inclusion of water education concepts in social studies textbooks and to be embodied in a gradual balanced educational way that takes into account the educational grade ( the higher the grade the more concepts to be included). It also recommended that the domain of "action to reduce water problems" and water security" need be given grater inclusion as it is important to heighten water awareness and create a generation of students who are capable of dealing with water resources and its related problems wisely.
Arabic abstract
هدفت الدراسة معرفة مدى تضمين مفاهيم التربية المائية في كتب الدراسات الاجتماعية للصفوف (5-10) من التعليم الأساسي بسلطنة عمان، ومن أجل ذلك قام الباحث بوضع قائمة بمفاهيم التربية المائية التي ينبغي تضمينها في تلك الكتب، بلغت (170) مفهوما، موزعة على ثلاثة عشر مجالا، وتكونت عينة الدراسة من كتب الدراسات الاجتماعية المقررة على طلاب هذه الصفوف، وبلغ عددها (11) كتابا.
وجاءت نتائج الدراسة بحلول مجال المياه السطحية في الترتيب الأول من حيث نسبة التضمين والتي بلغت (57.3 %)، وجاء مجال الدورة المائية في المرتبة الثانية بنسبة (9%)، ثم مجال التساقط وأشكاله بنسبة (7.8%)، يليه مجال استخدام المياه بنسبة (6.2%)، تلاه مجال إجراءات الحد من المشكلات المائية بنسبة (3.9%)، بينما جاء مجال المشكلات المائية في المرتبة السادسة بنسبة (3.6%)، ثم مجال أشكال المياه الجوفية بنسبة (3%)، أما مجال الموارد المائية فبلغت نسبة تضمينه (2.8%)، ونسبة تضمین مجال المياه الجوفية (2.2%)، ومجال أسباب المشكلات المائية ضمن بنسبة (2.1%)، ثم مجال النظام المائي والذي ضمن بنسبة (1.2%)، أما مجالي نظام الصرف، والأمن المائي فكانت نسبتي تضمينها (0.7%) و (0.2%) على التوالي.
كما بينت النتائج وجود تفاوت في نسب تضمین مفاهيم التربية المائية بين كتب الصفوف التي شملتها الدراسة، إذ جاء كتاب الدراسات الاجتماعية للصف الثامن في المرتبة الأولى بنسبة تضمین بلغت (28%)، وجاء - كتاب الصف الخامس ثانيا بنسبة تضمين بلغت (20%)، بينما كانت نسبة التضمين في الصفين السادس والعاشر أكثر تقاربا، إذ جاءت النسب على التوالي (19%) و (17%)، أما في الصف التاسع فقد بلغت النسبة (10%)، وتدنت نسبة التضمين في الصف السابع إلى (6%) فقط. . وقد أوصت الدراسة بضرورة تخصيص مساحة أكبر لتضمين مفاهيم التربية المائية في كتب الدراسات الاجتماعية، وإدراجها بطابع تربوي وبشكل متوازن ومتدرج يراعي المرحلة التعليمية، وإعطاء مجالي إجراءات الحد من المشكلات المائية والأمن المائي قدرا أكبر من التضمين، نظرا لأهمية زيادة الوعي المائي وإيجاد جيل من الطلاب قادر على التعامل الرشيد مع الموارد المائية والمشكلات المتعلقة بها.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
1
0
الغريبية, فاطمة بنت سعيد بن خميس.
جامعة السلطان قابوس.
2018