Document
مدى توافر معايير التصميم الفني في الأشكال التوضيحية في كتب الدراسات الإجتماعية للصفوف (5-12) بسلطنة عمان
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2014
Language
Arabic
English abstract
This study aims to determine the percentage of available illustration shapes which are included in the books of social studies for basic classes (5-12) .Also to know the extent of the availability of artistic standards in the illustration shapes. In order to answer the questions of the study, the researcher has prepared a checklist to
identify the number of the illustration patterns that are presented to students in the social studies textbooks for basic classiss (5–12). Then she presented this checklist to a group of judges to have their opinions about it and to evaluate the standards This checklist has about 11 standards which are fittings, harmony of colours, space,
the connection with the content of the lessons, realism and its connection with the students environments,scientific accuracy, fairness, the site, the source, the comment and the number. This study has used the analytical descriptive instrument. The study comes out with a set of results. The most impsortant ones were:
1-There are differences in the percentage of the distribution of the illustration shapes in the textbooks of social studies for basic classess (5–12). The photographs and maps have got the highest percentage while the timelines and the maps of contents have got the lowest presentage in general.
2 -The standards of artistic design were found in the illustration shapes in the analyzed textbooks in different percentages. It was found that the percentage of standards of illustration shapes relating to the content was about (96,2%) and (93,5%) was for the accurate scientifically shapes. The availability of the standard of having the sources in the illustration shapes was (26,2%) wherease (25,1%)of these shapes do not have adequate clarifying comments.In light of these results, the study showes the importance of implying more illustration shapes in social studies books. It also recommended that there should be a review on the inaccurate illustration shapes that mismatch the standards of the artistic designs
Description
رسالة جامعية
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى تحديد نسب توافر أنماط الأشكال التوضيحية المتضمنة في كتب الدراسات الإجتماعية للصفوف (۰-۱۲) من التعليم الأساسي، ومعرفة مدى توافر معايير التصميم الفني فيها، وللإجابة عن أسئلة الدراسة أعدت الباحثة بطاقة تحليل لمعرفة نسب توافر معايير التصميم الفني في الأشكال التوضيحية ثم عرضت البطاقة على مجموعة من المحكمين لإبدا الرأي فيها وتقيم المعايير، واشتملت البطاقة في صورتها النهائية على (۱۱) معيارة وهي: التناسب، تناسق الألوان، المساحة، الإرتباط بمحتوى الدرس، الواقعية والإرتباط بيئة الطالب، الدقة العلمية، الوضوح، الموقع، المصدر، التعليق، العدد. واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي حيث قامت الباحثة بتحليل محتوى كتب الدراسات الإجتماعية للكشف عن نسب توافر أنماط الأشكال التوضيحية المتضمنة في كتب الدراسات الإجتماعية، ومن ثم قامت بتحليل جميع الأشكال التوضيحية لمعرفة نسب توافر مغايير التصميم الفني فيها. وتوصلت الدراسة إلى عدد من النتائج، أهمها ما يأتي:
Category
Theses and Dissertations