Document

مهـارات التفكـير الإبداعي وعلاقتهـا بالكفـاءة الذاتيـة الـمدركـة لـدى معلمات الحلقـة الأولى في محافظـة جنوب الشرقيـة.

Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2018
Language
Arabic
English abstract
The study aimed to investigate the relationship between the skills of creative thinking and the self-efficacy of the teachers of the first cycle in South Sharqia Governorate. The study sample consisted of (96) teachers of the first cycle of basic education in Sur province in South Sharqia Governorate. Two instruments were used: Torrance Scale of Creative Thinking Skills The verbal image (A), and the measure of self-perceived competency of the teacher which consists of two measures: the Alosi scale (2004) and Schwarzer& Schmitz (1999). Statically analysis were used to conduct study results. The results showed a positive correlation between the skills of creative thinking and the self-efficacy of the teachers of the first cycle of basic education. The study also revealed the level of the first cycle parameters in both the skills of creative thinking and self-perceived efficiency; which were Mideast level. Result also show there were no differences in the study variables (specialization and years of experience) for both the skills of creative thinking and the self-efficacy of the teachers of the first cycle of basic education.
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى بحث العلاقة بين مهارات التفكير الإبداعي والكفاءة الذاتية المدركة لدى معلمات الحلقة الأولى بمحافظة جنوب الشرقية، وتكونت عينة الدراسة من (96) معلمة من معلمات الحلقة الأولى من التعليم الأساسي بولاية صور في محافظة جنوب الشرقية، ولتحقيق أهداف الدراسة استخدمت الباحثة المقاييس التالية: مقياس تورانس لمهارات التفكير الإبداعي الصورة اللفظية (أ) ومقياس الكفاءة الذاتية المدركة للمعلم وتضمن مقياسين مقياس الألوسي(2004) ومقياس شفارتز وسميتزSchwarzer& Schmitz,1999)).
وتم استخدام المعالجات الإحصائية المناسبة للتوصل إلى نتائج الدراسة ، وأظهرت النتائج: وجود علاقة ارتباطيه موجبة بين مهارات التفكير الإبداعي والكفاءة الذاتية المدركة لدى معلمات الحلقة الأولى من التعليم الأساسي، كما كشفت الدراسة عن مستوى معلمات الحلقة الأولى في كل من مهارات التفكير الإبداعي والكفاءة الذاتية المدركة وكان مستوى كل منهما بدرجة متوسطة، كما لم توجد فروق في متغيرات الدراسة (التخصص ،وسنوات الخبرة) لكل من مهارات التفكير الإبداعي والكفاءة الذاتية المدركة لدى معلمات الحلقة الأولى من التعليم الأساسي.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject