Document
ممارسة المشرف التربوي للدروس التطبيقية كأسلوب إشرافي وعلاقته بتطوير الأداء التدريسي للمعلمين: دراسة حالة.
Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2017
Language
Arabic
English abstract
The aim of this study is to investigate the practice of educational supervisors of practical lessons as a supervisory approach and its relation to improve teachers' professional performance in schools in the Sultanate of Oman. The study relied on the descriptive approach using a qualitative data ( A case Study). To achieve the study's aims, the researcher used interviews as the main qualitative tool in collecting her data. The interview consisted of four main questions and targeted a sample of 6 participants who were mainly educational supervisors and teachers in (5-10) schools in Al Dakheliya Governorate.
The study results showed a positive relation between supervisors practicing practical lessons in their supervision and the improvement of teachers' professional performance. Another result revealed the importance of using practical lessons by supervisors in their supervision as a way to diversify supervisory methods, and how it could have a great impact on the teachers' professional growth. This growth was indicated in the lesson preparation, classroom management, teaching methods and assessment tools and techniques. Moreover, the study revealed that supervisors might face some challenges and difficulties when using practical lessons. It recommended the necessity of handling these challenges and difficulties to reach their high expectations. It also recommended to design a complete guide of how to apply practical lessons and encouraged supervisors to join professional training programs. It suggested enrolling supervisors continuously at "The Specialized Center for Professional Training of Teachers" to take similar courses. Finally, the study recommended supervisors to include practical lessons in their professional development plan. It suggested that supervisors should consider practical lessons as an essential supervisory approach and they should plan for them by the beginning of the Academic year.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى الكشف عن ممارسة المشرف التربوي للدروس التطبيقية كأسلوب إشرافي وعلاقته بتطوير الأداء التدريسي للمعلمين، حيث اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي ذو البيانات النوعية (دراسة حالة)، ولتحقيق أهداف الدراسة استخدمت الباحثة المقابلة أداة لجمع البيانات النوعية وتكونت المقابلة من أربعة أسئلة رئيسية، استهدفت عينة مكونة من ستة مشاركين، وقد تمثلت الفئات المشاركة في المشرفين التربويين العاملين بقسم الإشراف التربوي بالمديرية العامة للتربية والتعليم بمحافظة الداخلية، ومعلمي مدارس التعليم الأساسي (۰-۱۰) بمحافظة الداخلية بسلطنة عمان، وخلصت النتائج أن هناك علاقة ايجابية بين ممارسة المشرف التربوي للدروس التطبيقية كأسلوب إشرافي وتطوير الأداء التدريسي للمعلمين، كما خلصت الدراسة إلى أن ممارسة المشرف التربوي للدروس التطبيقية يعد من باب التنوع في الأساليب الإشرافية التي تساهم بشكل كبير في تحقيق النمو المهني للمعلمين، كما خلصت الدراسة إلى أن الأداء التدريسي للمعلمين قد تطور بفعل ممارسة المشرف التربوي للدروس التطبيقية في العملية الإشرافية، وشمل هذا التطور مهارات التخطيط للدروس، والإدارة الصفية، وطرق التدريس وأساليب التقويم. وتوصلت الدراسة أن هناك بعض التحديات والصعوبات التي تواجه الإشراف بالدروس التطبيقية، وتقلل من فاعلية ممارسة المشرف التربوي للدروس التطبيقية في العملية الإشرافية. وأوصت الدراسة بضرورة معالجة الصعوبات والتحديات التي تواجه المعلمون والمشرفين التربويون، وتقلل من فاعلية الدروس التطبيقية في الإشراف التربوي. كما أوصت الدراسة بتصميم دليلا متكاملا لآلية تطبيق الدروس التطبيقية في الإشراف التربوي، بالإضافة إلى إلحاق المشرفين التربويين ببرامج تدريبية متخصصة، واستمرارية رفد المشرفين التربويين إلى المركز التخصصي للتدريب المهني للمعلمين؛ للحصول على دورات تدريبية في هذا المجال. كما أوصت الدراسة المشرف التربوي بضرورة تطوير أسلوب الإشراف التربوي بالدروس التطبيقية بشكل أكبر مما هو عليه حاليا، وتضمينه ضمن خطة الإنماء المهني للمواد الدراسية للمدارس منذ بداية العام الدراسي.
Category
Theses and Dissertations