Document
مستوى التعلم المنظم ذاتيا في مادة اللغة الإنجليزية لدى طلبة الصف الحادي عشر في سلطنة عمان.
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2017
Language
Arabic
English abstract
This study aimed to investigate the level of self-regulated learning among grade 11 students. It also aimed to identify differences in self regulated learning according to major, gender and English language achievement. In order to achieve the study objectives, the Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ) developed by Pintrich et al. (1991) was used to measure self-regulated learning. The research sample consisted of 420 grade 11 students from Al Batinah North Governorate schools. The results showed that students possessed high level of self regulated learning in 3 subscales (self-efficacy for learning and performance, task value and rehearsal) and in the overall scale, and a medium level in (elaboration, and metacognitive self-regulation and test anxiety). Multivariate analysis of variance (MANOVA) revealed that female students surpass male students and high and average achieving students surpass low achieving students in the use of 3 subscales (self efficacy for learning and performance, task value and rehearsal). In addition the result showed that there were no significant differences in self regulated learning attributed to major, bilateral and trilateral interactions, except the interaction between gender and English language achievement in test anxiety which was significant in favor of average achieving female students. Finally, the study presented some implications and recommendations for future research.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن مستوى التعلم المنظم ذاتيا، كما هدفت إلى البحث عن الفريق في التخصص والجنس والتحصيل الدراسي في مادة اللغة الإنجليزية والتفاعل بينها لدي طلبة الصف الحادي عشر في محافظة شمال الباطنة في سلطنة عمان. ولغرض تحقيق أهداف الدراسة؛ تم تطبيق المقياس المعد بواسطة بينترش وآخرون (1991 ,.Pintrich et al) لقياس مكونات التعلم المنظم ذاتيا (MSLQ على عينة بلغ حجمها (۶۲۰) طالبا وطالبة من طلبة الصف الحادي عشر بالمدارس التابعة للمديرية العامة للتربية والتعليم بمحافظة شمال الباطنة. وأظهرت الدراسة مجموعة من النتائج أبرزها: أن الطلبة يمتلكون مستوى مرتفع من التعلم المنظم ذاتيا لثلاثة أبعاد (الكفاية الذاتية للتعلم والأداء، قيمة المهمة، استراتيجية الحفظ في التعلم)، وفي والدرجة الكلية للمقياس، ومستوى متوسط للأبعاد الأخرى (استراتيجية التوضيح في التعلم، استراتيجية التنظيم في التعلم، وقلق الاختبار) لدى أفراد العينة، وقد ظهر من خلال تحليل التباين المتعدد تفوق الإناث على الذكور وتفوق الطلبة المجيدين ومتوسطي التحصيل على الطلبة منخفضي التحصيل في استخدام ثلاث أبعاد: الكفاية الذاتية في التعلم والأداء، قيمة المهمة، وإستراتيجية الحفظ في التعلم). كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق دالة إحصائيا في مستوى التعلم المنظم ذاتيا تعزى الى متغير التخصص والتفاعلات الثنائية والثلاثية بين الجنس والتحصيل والتخصص، عدا التفاعل بين الجنس والتحصيل في بعد قلق الاختبار، حيث جاء دالا إحصائيا لصالح الإناث المتوسطات في التحصيل. وقد تم مناقشة النتائج وعرض بعض التوصيات والمقترحات.
Category
Theses and Dissertations