Document

مستوى تفعيل المشرفين التربويين لأدوارهم في نظام تطوير الأداء المدرسي بسلطنة عمان

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2011
Language
Arabic
English abstract
The study aimed to detect the level of activation of supervisors for their roles in the development system of school performance from the perspective of supervisors themselves, and from the perspective of school administrators and their assistants, head teachers, and to identify differences for different variables of the study (gender, type of supervision, years of experience, the number of schools that are supervised by educational supervisor, the job, and the type of school). To achieve the objectives of the study reviewed the literature related to the subject of the study used the descriptive method, and two questionnaires, one for supervisors educators consisting of (49) sentences, and the other for school principals and their assistants and senior teachers made up of (48) sentences, distributed on five axes (definition of the system and its management, cooperation with the school administration to activate the system, cooperation with the senior teacher in the performance of its functions to activate the system, self-evaluation and professional development for teachers, external evaluation of school performance), and after making sure of the validity and reliability of the tools have been applied to a random sample consisted of (150) supervisor of educational, and (58) school principal, and (58) Assistant Director, and (174) a senior teacher in five provinces and areas of education in the Sultanate of Oman in (Muscat, Al- Batinah South, Dhofar, Al- Dakhaliya, and Al- Sharqiya South), and after the statistical treatment of data using the packet statistical SPSS; The study found the following results: 1. Estimates of the study sample of supervisors and school administrators, teachers and their assistants on the first axes in the level of activation of supervisors for their assigned roles in the development system of school performance, ranging from mid-level and higher. 2. No statistically significant differences in the assessment of members of the study sample of supervisors due to the variable number of schools supervised by the educational supervisor, for the supervisors who oversee the smallest number of schools, ranging from (1-5) schools. While there are no significant differences attributable to the variables of gender, type of supervision, and years of experience. 3. No statistically significant differences in the assessment of members of the study sample of school principals and their assistants, head teachers are due to the variable gender, type of school, while there are no significant differences attributable to the variable function. In the light of the results of the study, researcher found anumber of measures proposed to activate the role of supervisors in the development system of school performance in the Sultanate of Oman.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى الكشف عن مستوي تفعيل المشرفين التربويين لأدوارهم في نظام تطوير الأداء المدرسي من وجهة نظر المشرفين التربويين أنفسهم، ومن وجهة نظر مديري المدارس ومساعديهم والمعلمين الأوائل، وتحديد الفروق بإختلاف متغيرات الدراسة (النوع، نوع الإشراف، سنوات الخبرة، عدد المدارس التي يشرف عليها المشرف التربوي، الوظيفة، ونوع المدرسة). ولتحقيق أهداف الدراسة تمت مراجعة الأدبيات ذات العلاقة بموضوع الدراسة مستخدمة في ذلك المنهج الوصفي، وإعداد استبانتين إحداهما للمشرفين التربويين مكونة من (49) فقرة والأخرى لمديري المدارس ومساعديهم والمعلمين الأوائل مكونة من (48) فقرة، موزعة على :
خمس محاور هي (التعريف بالنظام وإدارته، التعاون مع إدارة المدرسة في تفعيل النظام، التعاون مع المعلم الأول في أداء مهامه التفعيل النظام، التقويم الذاتي والتنمية المهنية للمعلمين، التقويم الخارجي للأداء المدرسي)، ويعد التأكد من صدق وثبات الأدوات تم تطبيقها على عينة عشوائية تكونت من (150) مشرفا تربويا، و(58) مدير مدرسة، و(58) مساعد مدير، و(174) معلما أولا" في خمس محافظات ومناطق تعليمية بسلطنة عمان هي (مسقط، والباطنة جنوب، وظفار، والداخلية، والشرقية جنوب)، وبعد المعالجة الإحصائية للبيانات باستخدام الرزمة الإحصائية SPSS توصلت الدراسة إلى النتائج التالية:
۰۱ تقديرات عينة الدراسة من المشرفين التربويين ومديري المدارس ومساعديهم والمعلمين الأوائل على المحاور الخمسة في ممارسة المشرفين التربويين لأدوارهم المنوطة بهم في نظام تطوير الأداء المدرسي، تراوحت بين المستوى المتوسط والعالي.
۲. توجد فروق ذات دلالة إحصائية في تقدير أفراد عينة الدراسة من المشرفين التربويين تعزی المتغير عدد المدارس التي يشرف عليها المشرف التربوي، لصالح المشرفين التربويين الذين يشرفون على أقل عدد من المدارس، والذي يتراوح بين (1 - 5) مدارس. بينما لا توجد فروق دالة إحصائيا تعزي لمتغيرات النوع، نوع الإشراف، وسنوات الخبرة.
٣. توجد فروق ذات دلالة إحصائية في تقدير أفراد عينة الدراسة من مديري المدارس ومساعديهم والمعلمين الأوائل تعزي لمتغير التوع، ونوع المدرسة، بينما لا توجد فروق دالة إحصائيا تعزي لمتغير الوظيفة.
وعلى ضوء نتائج الدراسة، توصلت الباحثة إلى عدد من الإجراءات المقترحة لتفعيل دور المشرفين التربويين في نظام تطوير الأداء المدرسي في سلطنة عمان، أهمها تفعيل البرامج التدريبية العملية، توصيف الأدوار والبعد عن الغموض والإزدواجية، وتقليل الأعباء الملقاه على عاتق المشرفين التربويين سواء على مستوى المنطقة أو على مستوى السلطنة.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
4
1
السعدية, رابعة بنت خميس بن سالم بن سليم.
جامعة السلطان قابوس
2017
Theses and Dissertations
4
0
آل رحمة, هيفاء بنت محسن بن إبراهيم.
جامعة السلطان قابوس.
2017