Document

مستوى توافر مهارات التفكير التأملي في أنشطة دروس القراءة المضمنة في كتابي"لغتي الجميلة" للصفين السابع والثامن الأساسيين بسلطنة عمان.

Other titles
The level of Availability of Reflective Thinking Skills in the Activities of Reading Lessons in the Arabic language Textbook [Lughati Al-Jamilah] for Grade Seven and Grade Eight in the Basic Education in the Sultanate of Oman
Publisher
جامعة السلطان قابوس.
Gregorian
2022
Language
Arabic
English abstract
The present study aimed to reveal the level of availability of reflective thinking skills in the activities of reading lessons in the two Arabic language books for grades 7 and 8 in Oman. This is done through answering the following questions: - What is the percentage of embedded reading activities for reflective thinking skills in my Arabic language book "My Beautiful Language" for the seventh and eighth grades in the Sultanate of Oman? - What is the level of availability of reflective thinking skills in the activities of reading lessons for the two semesters of the seventh grade? - What is the level of availability of reflective thinking skills in the activities of reading lessons for the two semesters of the eighth grade? - Does the level of availability of reflective thinking skills in the activities of reading lessons for the seventh and eighth grades differ according to the grade? To answer the study questions, the researcher used the descriptive approach through the content analysis card. It included a list of the reflective thinking skills that should be available in the activities of the reading lessons and in the light of the card, all the 975 activities of the two classes were analyzed. The researcher found that the availability of reflective thinking skills was in varying proportions in the activities of reading lessons for the seventh and eighth grades. The results also showed that there is a difference in the degree of availability of reflective thinking skills according to the different grades as the skill of reaching conclusions reached the highest percentage in the seventh and eighth grades, respectively, 34%, 44%. In light of the previous results, the researcher recommended that it is necessary to increase the number of activities included in the reading lessons that develop reflective thinking skills. The researcher also provided a number of suggestions for further research.
Arabic abstract
تهدف الدراسة الحالية إلى الكشف عن مستوى توافر مهارات
التفكير التأملي في أنشطة دروس القراءة في كتابي اللغة العربية "لغتي الجميلة"
للصفين السابع والثامن الأساسي في عمان. يتم ذلك من خلال الإجابة على الأسئلة التالية:
- ما هي النسبة المئوية لأنشطة القراءة المضمنة لمهارات التفكير التأملي لدي
كتاب اللغة العربية "لغتي الجميلة" للصفين السابع والثامن بدولة الإمارات العربية المتحدة
سلطنة عمان؟
- ما هو مستوى توافر مهارات التفكير التأملي في أنشطة دروس القراءة
للفصلين دراسيين من الصف السابع؟
- ما هو مستوى توافر مهارات التفكير التأملي في أنشطة دروس القراءة
للفصلين الدراسيين من الصف الثامن؟
- هل مستوى توافر مهارات التفكير التأملي في أنشطة دروس القراءة
تختلف الصفين السابع والثامن حسب الصف؟
للإجابة على أسئلة الدراسة استخدم الباحث المنهج الوصفي
من خلال بطاقة تحليل المحتوى. وتضمنت قائمة بمهارات التفكير التأملي التي
يجب أن تتوافر في أنشطة دروس القراءة وفي ضوء البطاقة جميع
تم تحليل 975 نشاطًا من الفئتين. وجد الباحث أن توافر
كانت مهارات التفكير التأملي بنسب متفاوتة في أنشطة دروس القراءة
الصف السابع والثامن. أظهرت النتائج أيضًا أن هناك فرقًا في
درجة توافر مهارات التفكير التأملي حسب الدرجات المختلفة
بلغت مهارة الوصول إلى الاستنتاجات أعلى نسبة في السابع والثامن
الدرجات ، على التوالي ، 34٪ ، 44٪.
في ضوء النتائج السابقة أوصت الباحثة بضرورة زيادة عدد الأنشطة المتضمنة في دروس القراءة التي تنمي مهارات التفكير. خاصة في مهارتي الشف عن المغالطات ووضع حلول مقترحة في الصفين السابع والثامن كما اقترحت مجموعة من الموضوعات البحثية المماثلة المتعلقة بمهارات التفكير التأملي.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
2
0
العججمي, محمد بن صالح.
كلية التربية، جامعة أسيوط.
2019-03