Document

متطلبات تطبيق التدريب الالكتروني في الإدارات الوسطى بالمناطق التعليمية في سلطنة عمان

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2011
Language
Arabic
English abstract
The study aimed to explore the requirements of applying electronic training in the middle managements of educational regional directorates in Sultanate of Oman, to find out the main factors facilitating it, and to identify the most prominent barriers. It also investigated the differences in the requirements of applying electronic training according to the educational region variable. The study sample consisted of 250 persons including general directors, their deputies, department heads and their deputies working in the following educational regions: Muscat, Buraymi, Dhofar, Musandam, Southern Batinah, Dahirah and Alwusta. The study followed the descriptive approach by using a questionnaire consisting of 53 items measuring the three areas of the research. Data was statistically analyzed using means, standard deviations, and T-test. In addition, interview were used to strengthen study result. The study results showed that the study sample rated all three areas as highly importanant. The design stage was the most important followed by the analysis stage. In addition, all items in the three areas of the study (requirements of applying electronic training in the middle management in educational regional directorates, facilitating factors, and expected barriers) were at the middle level of importance. The study also found no statistically significant differences at the level of 0.05 in all three areas of the study according to the application the educational portal variable. The study concluded with some recommendations and suggestions for future research. It also provides a framework for implementing electronic training in the middle managements of educational regional directorates in Sultanate of Oman and procedures for its provision.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى التعرف على متطلبات تطبيق التدريب الإلكتروني في الإدارات الوسطى بالمناطق التعليمية في سلطنة عمان، والكشف عن أهم العوامل المساعدة، وتحديد أبرز معوقاته، والتعرف أيضا على إختلاف متطلبات تطبيق التدريب الإلكتروني في الإدارات الوسطى بالمناطق التعليمية في سلطنة عمان تبعا لمتغير تطبيق البوابة التعليمية. وتكونت عينة الدراسة من (250) فردا من مديري العموم ونوابهم ومديري الدوائر ونوابهم ورؤساء الأقسام في المناطق التعليمية التالية: محافظات مسقط والبريمي وظفار ومسندم ومناطق جنوب الباطنة والظاهرة والوسطى. اتبعت الدراسة المنهج الوصفي، حيث تم استخدام الإستبانة كأداة للدراسة، حيث تكونت من (53) فقرة موزعة على ثلاث محاور. وتمت المعالجات الإحصائية بإستخدام المتوسطات الحسابية والإنحرافات المعيارية، وإختبار (ت). كما استخدم الباحث المقابلة لتعزيز نتائج الدراسة. ومن أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة أن جاعت تقديرات أفراد عينة الدراسة على مراحل المحور الأول في مستوى الأهمية المرتفع، فقد جاءت مرحلة التصميم في المرتبة الأولى، ثم مرحلة التحليل في المرتبة الثانية. كما أن جميع فقرات المحاور الثلاثة (متطلبات تطبيق التدريب الإلكتروني في الإدارات الوسطى بالمناطق التعليمية في سلطنة عمان، والعوامل المساعدة، والمعوقات المتوقعة) جاءت في المستوى المتوسط. وأظهرت النتائج أيضا عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة ( 0.05) بين تقديرات أفراد العينة على محاور الدراسة تبعا لتطبيق البوابة التعليمية. وقد خلصت الدراسة إلى مجموعة من التوصيات والمقترحات، ووضع تصور مقترح بمتطلبات تطبيق التدريب الإلكتروني في الإدارات الوسطى بالمناطق التعليمية في سلطنة عمان، وإجراءات توفيرها .
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
4
0
وودفورد، جيمس.
جريدة عمان.
2024-08-22
Theses and Dissertations
15
3
النعيمية, نورة بنت راكان بن صنقور.
جامعة صحار.
2019
Theses and Dissertations
8
1
المعمري, سالم سيف.
جـامعـة العـلـوم الإسـلامية المالـيزية.
2018