Document
نمذجة العلاقات السببية بين التحصيل الأكاديمي ودافعية الإنجاز وفاعلية الذات والضغوط الأكاديمية لدى طلبة جامعة الشرقية.
Source
رسالة ماجستير
Other titles
odeling the causal relationships between academic achievement, achievement motivation, self-efficacy, and academic stress among Al-Sharqiyah University students
Country
عمان.
City
إبراء
Publisher
جامعة الشرقية
Gregorian
2023-04-11
Thesis Type
رسالة جامعية
English abstract
The current research aims to come up with a constructive model as a try, that shows the direct and indirect causal relationships between academic achievement, achievement motivation, self-efficacy, and academic stress among the students of Al- Sharqiyah University in the Sultanate of Oman, during the academic year 2022/2023, using the descriptive-relational approach. The final research sample consisted of (338) male and female students from different faculties at the University of Al-Sharqiyah, which were chosen by the cluster random method. A Revised Version of The Achievement Motives Scale (AMS-R) was applied to them, the New General Self- Efficacy Scale (NGSES), and the Perception Academic Stress Scale (PAS).
The results of the path analysis indicated the best model that represents the correlation matrix between academic achievement and each of achievement motivation, academic stress, and self-efficacy. The model revealed that there are positive direct effects of achievement motivation and self-efficacy, there are direct negative effects of academic pressure on academic achievement, there are direct effects of self-efficacy and academic stress on achievement motivation (the median), there are indirect effects of academic stress on academic achievement, while there are no indirect effects of self- efficacy on academic achievement. That is, achievement motivation plays a mediating role between academic pressure and academic achievement.
In the light of the results of the study, a set of recommendations were presented, the most important are: increasing interest in improving the level of achievement motivation, also raising the level of self-efficacy among students, because they have a direct impact on their academic achievement. Beside that Paying attention to providing effective and supportive learning environments with low levels of academic stress.
Keywords: Academic Achievement, Achievement Motivation, Self-Efficacy, Academic Stress, Structural Modeling.
Arabic abstract
البحث الحالي يهدف إلى تطوير نموذج بنائي كخطوة تجريبية، يُظهر العلاقات السببية المباشرة وغير المباشرة بين التحصيل الأكاديمي، ودافعية التحصيل، والكفاءة الذاتية، والضغط الأكاديمي بين طلاب جامعة الشرقية في سلطنة عمان خلال العام الدراسي 2022/2023، باستخدام المنهج الوصفي-العلاقاتي. تكونت العينة النهائية للبحث من (338) طالبًا وطالبة من كليات مختلفة في جامعة الشرقية، تم اختيارهم بطريقة العينة العشوائية العنقودية. تم تطبيق نسخة معدلة من مقياس دوافع التحصيل (AMS-R) عليهم، ومقياس الكفاءة الذاتية العامة الجديدة (NGSES)، ومقياس إدراك الضغط الأكاديمي (PAS).
أشارت نتائج تحليل المسار إلى أفضل نموذج يمثل مصفوفة الارتباط بين التحصيل الأكاديمي وكل من دافعية التحصيل، والضغط الأكاديمي، والكفاءة الذاتية. كشف النموذج عن وجود تأثيرات إيجابية مباشرة لدافعية التحصيل والكفاءة الذاتية، وتأثيرات سلبية مباشرة للضغط الأكاديمي على التحصيل الأكاديمي. كما توجد تأثيرات مباشرة للكفاءة الذاتية والضغط الأكاديمي على دافعية التحصيل (الوسيط)، وتوجد تأثيرات غير مباشرة للضغط الأكاديمي على التحصيل الأكاديمي، بينما لا توجد تأثيرات غير مباشرة للكفاءة الذاتية على التحصيل الأكاديمي. بمعنى أن دافعية التحصيل تلعب دورًا وسيطًا بين الضغط الأكاديمي والتحصيل الأكاديمي.
في ضوء نتائج الدراسة، تم تقديم مجموعة من التوصيات، من أهمها: زيادة الاهتمام بتحسين مستوى دافعية التحصيل، ورفع مستوى الكفاءة الذاتية لدى الطلاب، لما لهما من تأثير مباشر على تحصيلهم الأكاديمي. بجانب ذلك، يجب الاهتمام بتوفير بيئات تعليمية فعّالة وداعمة بمستويات منخفضة من الضغط الأكاديمي.
كلمات مفتاحية: التحصيل الأكاديمي، دافعية التحصيل، الكفاءة الذاتية، الضغط الأكاديمي، النمذجة البنائية.
أشارت نتائج تحليل المسار إلى أفضل نموذج يمثل مصفوفة الارتباط بين التحصيل الأكاديمي وكل من دافعية التحصيل، والضغط الأكاديمي، والكفاءة الذاتية. كشف النموذج عن وجود تأثيرات إيجابية مباشرة لدافعية التحصيل والكفاءة الذاتية، وتأثيرات سلبية مباشرة للضغط الأكاديمي على التحصيل الأكاديمي. كما توجد تأثيرات مباشرة للكفاءة الذاتية والضغط الأكاديمي على دافعية التحصيل (الوسيط)، وتوجد تأثيرات غير مباشرة للضغط الأكاديمي على التحصيل الأكاديمي، بينما لا توجد تأثيرات غير مباشرة للكفاءة الذاتية على التحصيل الأكاديمي. بمعنى أن دافعية التحصيل تلعب دورًا وسيطًا بين الضغط الأكاديمي والتحصيل الأكاديمي.
في ضوء نتائج الدراسة، تم تقديم مجموعة من التوصيات، من أهمها: زيادة الاهتمام بتحسين مستوى دافعية التحصيل، ورفع مستوى الكفاءة الذاتية لدى الطلاب، لما لهما من تأثير مباشر على تحصيلهم الأكاديمي. بجانب ذلك، يجب الاهتمام بتوفير بيئات تعليمية فعّالة وداعمة بمستويات منخفضة من الضغط الأكاديمي.
كلمات مفتاحية: التحصيل الأكاديمي، دافعية التحصيل، الكفاءة الذاتية، الضغط الأكاديمي، النمذجة البنائية.
Category
Theses and Dissertations