Document
The practice of teachers written corrective feedback as perceived by EFL teachers and supervisors
Publisher
Sultan Qaboos University
Gregorian
2018
Language
English
Subject
English abstract
This study investigated EFL Post-Basic education teachers' and EFĽ supervisors' perceptions toward the importance of providing WCF, the practice of WCF including the techniques, focus, and follow-up methods, and the challenges teachers encounter when providing WCF. It attempted to find out if there were any statistically significant differences between teachers' and supervisors' perceptions on teachers' WCF practices. In addition, the present study aimed at identifying whether teachers' perceptions varied according to three contextual variables, the gender, teaching experience, and in-service training on WCF.
The quantitative data was collected from 156 EFL teachers who were teaching Post-Basic education grades (11-12) and 62 EFL supervisors through using an online questionnaire. The two participant groups (teachers and supervisors) were randomly selected from three governorates in Oman: Muscat, Al Batinah South, and Sharqia North.
The study findings revealed that both teachers and supervisors valued the importance of providing WCF on writing errors. The researcher found that EFL Post Basic education teachers commonly used unfocused indirect coded WCF technique. They mainly focused on forms, particularly the grammatical errors. It was also found that they often used one-draft approach after providing WCF. The supervisors' responses showed that they had similar views on these practices. Thus, there were no statistically significant differences between the perceptions of the two groups regarding teachers' WCF practices. The study found out that the only variable that had an effect on teachers' perceptions was the number of training workshops/courses received on WCF. This study revealed that teachers perceived the challenge of focusing on all types of errors (content, organisation, and language) simultaneously as the most common difficulty they were experiencing, while the supervisors thought that teachers' heavy workloads with school duties as the most common difficulty facing teachers regarding the practice of WCF.
Some suggested recommendations of the study for the Ministry of Education, EFL supervisors and teachers, and further studies were finally provided.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة الى التقصي حول وجهات نظر معلمي مرحلة ما بعد التعليم الأساسي لمادة اللغة الإنجليزية بالإضافة الى وجهات نظر مشرفي اللغة الإنجليزية حول أهمية التغذية الراجعة الكتابية وممارساتها بما في ذلك طرق وتقنيات التغذية الراجعة الكتابية ومدى التركيز على الجوانب الأساسية في الكتابة والطرق المستخدمة بعد تقديم التغذية الراجعة الكتابية بالإضافة إلى التحديات التي يواجهها المعلمون. كما هدفت الدراسة إلى البحث حول ما إذا كانت هناك فروق ذات دلالة إحصائية بين وجهات نظر المعلمين والمشرفين. وهدفت الدراسة الحالية ايضا إلى تحديد ما إذا كانت وجهات نظر المعلمين تختلف طبقا لثلاثة متغيرات وهي النوع الاجتماعي ، والخبرة التدريسية ، والدورات او الورش التدريبية ولقد تم جمع البيانات الكمية من 156 معلم لغة إنجليزية الذين يدرسون الصفوف ما بعد التعليم الأساسي (11 12) و 62 مشرف لغة إنجليزية من خلال استخدام استبانة الكترونية. ولقد تم اختيار المجموعتين المشارکتین (المعلمين والمشرفين عشوائية من ثلاث محافظات في سلطنة عمان: مسقط ، جنوب الباطنة ، وشمال الشرقية. وكشفت نتائج الدراسة أن كل من المعلمين والمشرفين يقدرون أهمية توفير التغذية الراجعة الكتابية لتصحيح أخطاء الطلاب في الكتابة. وقد وجد الباحث أن معلمي اللغة الإنجليزية لمرحلة ما بعد التعليم الأساسي يستخدمون عادة التغذية الراجعة الكتابية الشاملة و الغير مباشرة من خلال استخدام رموز التصحيح كما أنهم يركزون بشكل رئيسي على اللغة خصوصا على الأخطاء النحوية .وقد وجد أيضا أنهم يستخدمون في الغالب نظام المسودة الواحدة كإحدى الطرق التابعة المستخدمة بعد تقديم التغذية الراجعة الكتابية. وأظهرت نتائج المشرفين أن لديهم وجهة نظر مماثلة بشأن هذه الممارسات وبالتالي ، لم توجد فروق ذات دلالات إحصائية بين وجهات نظرالمشرفين والمعلمين. كما وجد أن المتغير الوحيد الذي له تأثير على وجهات نظرهم هو عدد الدورات والورش التدريبية التي يتلقاها المعلمون والتي تتعلق بالتغذية الراجعة الكتابية. و كشفت هذه الدراسة أيضا أن المعلمين ينظرون إلى التحدي المتمثل في التركيز على جميع أنواع الأخطاء المحتوى ، والتنظيم، واللغة) في الوقت نفسه هي من أكثر الصعوبات التي يواجهونها في أغلب الأحيان ، في حين يعتقد المشرفون أن عبء العمل للمعلمين وكثرة الواجبات المدرسية المكلفة لهم هي الصعوبة الأكثر شيوعا. وعرضت أخيرا بعض التوصيات المقترحة للدراسة مقدمة لوزارة التربية والتعليم والمعلمي اللغة الإنجليزية بالإضافة إلى توصيات لإجراء المزيد من الدراسات التي لها صلة بهذا الموضوع.
Category
Theses and Dissertations