Document

The professional development of the English language teachers at the Omani Ministry of Defence

Publisher
Sultan Qaboos University
Gregorian
2009
Language
English
English abstract
Despite the importance of teacher professional development, it has not been systematically investigated in the Ministry of Defence context. The present study aims at identifying the professional development needs of MOD EFL teachers as perceived by the teachers themselves. It also aims at exploring the facilitating and constraining factors that influence their professional development. The instruments designed for the purpose of this study were semi-structured interviews and a questionnaire. The questionnaire consisted of three main dimensions including MOD EFL teachers' current involvement in professional development activities, their preferences of professional development activities and facilitating and constraining factors that influence their professional development. The population of the study consisted of all MOD EFL teachers. The sample of the study consisted of 100% of the population (74 teachers). The sample consisted of native and non-native speaking teachers. These teachers teach different syllabuses (general English and ESP). The teaching experience of the sample ranged from 1 year to more than 20 years. The main findings of the study were: 1. MOD EFL teachers' involvement in top-down professional development activities is higher than their involvement in bottom-up ones. 2. Their involvement in top-down activities was of moderate frequency and of low frequency in bottom-up ones. 3. They prefer face-to-face professional development programs to on-line ones. 4. The study examined the influence of three background factors on teachers involvement and preferences and revealed that: 4.1 There are statistically significant differences between native and non-native speaking teachers in their involvement in top-down activities in favor of non-native speaking teachers. 4.2 There are statistically significant differences in teachers' involvement in top down activities based on experience in favor of novice teachers. 4.3 There are no statistically significant differences in teachers' involvement in both top-down and bottom-up activities based on syllabus. In the light of the findings of the study, the researcher presented some recommendations for MOD educational administrators, professional development programs' designers and MOD EFL teachers. The researcher also gave some recommendations for further research.
Arabic abstract
تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على احتياجات التطوير المهني لمعلمي اللغة الانجليزية بوزارة الدفاع . كما تهدف ايضا إلى التعرف على العوامل التي تساعد أو تعيق التطوير المهني لهؤلاء المعلمين.
وقد استخدم الباحث مقابلات شبة مقننة وإستبانة للإجابة على أسئلة الدراسة. اشتملت الاستبانة على ثلاثة أجزاء حيث اهتم المحور الأول بالبيانات الشخصية لعينة الدراسة . و بينما اهتم المحور الثاني بالاطلاع على مشاركة المعلمين في أنشطة التطوير المهني والتعرف على الأنشطة التي يفضلونها. أما الجزء الأخير من الاستبانه فقد اهتم بالاطلاع على آراء المعلمين حول العوامل التي تساعد أو تعيق عملية التطوير المهني. شمل مجتمع الدراسة جميع معلمي اللغة الانجليزية بوزارة الدفاع و عددهم (74) ، كما تكونت عينة الدراسة من جميع مجتمع الدراسة حيث شكلت العينة 100 % من المجتمع.
أظهرت النتائج الإحصائية للدراسة الأتي :۔
1. أوضحت الدراسة أن مشاركة معلمي اللغة الانجليزية بوزارة الدفاع في أنشطة التطوير المهني التي تنظمها الوزارة من القمة للقاعدة أكثر من مشاركتهم في أنشطة التطوير المهني التي يمارسها المعلمون بأنفسهم من القاعدة للقمة.
2. أوضحت الدراسة أن مشاركة المعلمين في أنشطة القمة للقاعدة ذات مستوى متوسط مقارنه لمستوى منخفض من المشاركة في أنشطه القاعدة القمة.
3. أوضحت الدراسة أن معلمي اللغة الانجليزية يفضلون أنشطة التطوير المهني التي تكون وجها لوجه عن الأنشطة التي تكون باستخدام الانترنت.
4 ألقت الدراسة الضوء على ثلاث متغيرات : اللغة الأم، المنهج، الخبرة التدريسية، وعلاقة كل منهم بمشاركة المعلمين وتفضيلا تهم. وقد أظهرت النتائج الإحصائية التالي :۔
أ. وأظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مشاركة المعلمين في أنشطة التطوير المهني من القمة القاعدة حسب لغتهم الأم. فالمعلمون الذين لا يتحدثون باللغة الانجليزية كلغتهم الأم أكثر مشاركة في أنشطة التطوير المهني من القمة القاعدة
ب. أظهرت النتائج أيضا وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مشاركة المعلمين في أنشطة التطوير المهني من القمة ا للقاعدة حسب خبراتهم التدريسية ، فالمعلمون الجدد أكثر مشاركة في أنشطة التطوير المهني من القمة للقاعدة
ج. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مشاركة المعلمين في أنشطة التطوير المهني حسب المنهج على ضوء النتائج السابقة قدم الباحث عددا من التوصيات والاقتراحات لتطوير معلمي اللغة الانجليزية بوزارة الدفاع.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject