Document

قلق المستقبل المهني وعلاقته بأنماط التفكير الإيجابي والسلبي لدى طلبة دبلوم التعليم العام في سلطنة عمان.

Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2018
Language
Arabic
English abstract
The current study aimed at identifying the relationship between career future anxiety and thinking patterns among General Education Diploma Students in the Sultanate of Oman in the light of the following variables: (Gender, School Subjects). In this study, the descriptive correlation method was followed. And two assessment tools which are: Career Future Anxiety Assessment & the Positive and Negative Thinking Patterns Assessment were applied on a sample of (1000) male and female students (490 males, 510 females) selected by using Quota sampling. The study's results showed that the Level of career future anxiety among general education diploma students is Seldom Where the mean was reached (2,18). Furthermore, the results showed that the thinking pattern that is common among general education diploma students is the positive one. The results showed also that there is positive and direct statically significant difference between career future anxiety and thinking patterns, there is statically significant difference in the level of career future anxiety and thinking pattern that is common among due to gender in the favor of Meals. Also, there is statically significant difference in the level of career future anxiety and thinking pattern that is common among due to school subjects variables in the favor of students who study applied subjects. Therefore, the thinking patters could be predicted based on the career future anxiety extents among students; whereas the correlation coefficient reached (R=0.441) with explanatory power of (44,1%). Finally, the study recommended that it is vitally important to boost the positive thinking among general education diploma students which consequently reduces the career future anxiety within them, and activate the role of career guidance specialists at schools.
Arabic abstract
هدفت الدراسة للتعرف إلى العلاقة بين قلق المستقبل المهني وأنماط التفكير، لدى طلبة ديلوم التعليم العام في سلطنة مان في ضوء المتغيرات الأتية: (الجنس - المواد الدراسية)، واتبعت الدراسة المنهج الوصفي، ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام مقياسين هما: مقياس قلق المستقبل المهني ومقياس أنماط التفكير الإيجابي والسلبي، على عينة تم اختيارها بالطريقة الحصصية، حيث بلغت (1000) طالب وطالبة (490 من الذكور و 510 من الإناث). وتوصلت الدراسة إلى النتيجة الآتية: مستوى قلق المستقبل المهني لدى طلبة دبلوم التعليم العام في سلطنة مان جاء بدرجة نادرة أي قليلة جدا، إذ بلغ المتوسط الحسابي الكلي (2018).
وقد أشارت النتائج إلى أن نمط التفكير السائد لدى طلبة دبلوم التعليم العام هو نمط التفكير الإيجابي، وأظهرت النتائج وجود علاقة ارتباطية موجبة ذات دلالة إحصائية بين قلق المستقبل المهني وأنماط التفكير الإيجابي والسلبي، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى قلق المستقبل المهني وأنماط التفكير يعزي لمتغير الجنس لصالح الذكور، وكذلك وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى قلق المستقبل المهني ونمط التفكير السائد لدى طلبة دبلوم التعليم العام تعزى إلى المواد الدراسية لصالح طلبة فرع المواد الدراسية ذات الطابع الإنساني، وإنه بالإمكان التنبؤ بأنماط التفكير استنادا إلى أبعاد قلق المستقبل المهني لدى الطلبة حيث بلغ مربع معامل التحديد (R=0.441) وبقدرة تفسيرية بلغت (44,1%). وأوصت الدراسة بضرورة تعزيز الأفكار الإيجابية لدى طلبة دبلوم التعليم العام مما يساهم في خفض قلق المستقبل المهني لديهم، وذلك من خلال تفعيل دور أخصائيي التوجيه المهني في المدارس. الكلمات المفتاحية: قلق المستقبل المهني، انماط التفكير التفكير الإيجابي، التفكير السلبي)، طلبة دبلوم التعليم العام.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
5
0
موني، نيكولاس.
جريدة عمان.
2024-12-19
Journal articles
3
0
بافي، كزافييه.
جريدة عمان.
2024-01-25
Journal articles
4
0
الصقري, محمد بن ناصر.
جامعة السلطان قابوس. كلية الآداب والعلوم الاجتماعية
2015