Document

قياس بعض العمليات المعرفية من وجهة نظر بياجيه لدى تلاميذ مدارس التعليم الاساسي بسلطنة عمان

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2007
Language
Arabic
English abstract
The purpose of the present study was to investigate (a) the extent of Omani children acquisition of some cognitive operations (conservation of number, conservation of length, conservation of quantity, seriation and class-inclusion) in concrete operational stage, (b) the most prevalent explanations which Omani children gave when they answered correctly conservation tasks (number, length and quantity), and (c) the effects of gender, age and the interaction between these two variables, on the development of cognitive operations in the Omani environment. The instrument of the study was administered which consisted of Piagetian tasks of the five cognitive operations, to a sample of (180) children (balanced for sex) from the ages of 6 to 12 years, who were taken from basic education schools in Oman. Results indicated that: (a) Omani children acquired cognitive operations (conservation of number, conservation of length, conservation of quantity, seriation and class-inclusion) in ages (8.5-9.5, 8.5-9.5, 10.511.5, 8.5. 9.5, 10.5- 11.5) respectively, (b) the most popular explanation which children gave to their correct answers of conservation tasks was "identity", and the least popular explanation was "compensation" , and (c) there were statistically significant differences (a = 0.001) in the five cognitive operations among children which were attributed to their ages, but there no statistically significant differences in the five cognitive operations among children which were attributed to their gender or to the interaction between gender and age.
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية التعرف على: (أ) مدى اكتساب الأطفال العمانيين لبعض العمليات المعرفية (الاحتفاظ بالعدد، والاحتفاظ بالطول، والاحتفاظ بالكمية، والترتيب، والتصنيف الهرمي في مرحلة العمليات المادية، و(ب) التفسيرات السائدة التي يقدمها الأطفال العمانيون عندما يجيبون بشكل صحيح على مهام الاحتفاظ (العدد، والطول، والكمية)، و(ج) أثر كل من العمر والجنس والتفاعل بينهما في نمو هذه العمليات المعرفية في البيئة العمانية.
وقد تم تطبيق أداة الدراسة وهي عبارة عن مهام بياجيه في العمليات المعرفية الخمس، وذلك على عينة مكونة من (180) طفلا نصفهم من الذكور والنصف الآخر من الإناث، والذين تراوحت أعمارهم بين (6- 12) عاما أخذوا من مدارس التعليم الأساسي بسلطنة عمان أسفرت نتائج الدراسة عن: (أ) أن الأطفال العمانيين يكتسبون العمليات المعرفية الاحتفاظ بالعدد، والاحتفاظ بالطول، والاحتفاظ بالكمية، والترتيب، والتصنيف الهرمي) بالترتيب في سن (8.9 - 9.5 ، 8.5 - 9.5، 10.5 - 11.5 ، 8.5 - 9.5 ، 10.5- 11.5)، و(ب) أن التفسير الأكثر شيوعا بين التفسيرات التي قدمها الأطفال على إجاباتهم الصحيحة في كل مهام الاحتفاظ هو "الثبات، وأقلها شيوعا هو"التعويض"، و(ج) وجود فروق دالة إحصائيا (a = 0٫001) في متوسطات العمليات المعرفية الخمس تعزى للعمر، وعدم وجود فروق دالة إحصائيا في متوسطات العمليات المعرفية الخمس تعزى للجنس أو التفاعل بين متغيري العمر والجنس.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
5
0
المنذري, سالم بن سعيد بن سيف.
الجامعة الإسلامية بماليزيا
2016