Document
تقويم مهارات تدريس الدراسات الاجتماعية لدى معلمي مرحلتي التعليم الأساسي و التعليم العام بسلطنة عمان
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2005
Language
Arabic
English abstract
The study aims at evaluating social studies cycle two teachers' of the teaching skills in basic education in comparison with those in general education, Questions of the Study: . To what extent do basic education teachers /practice social studies teaching skills? Y. To what extent do cycle two basic education teachers differ from those in general education in / practicing the social studies teaching skills? . What are the weaknesses and strengths the teaching skills in basic education and general education? The data was collected by means of an observation checklist consisting of {. items categorized into five dimensions Warm up, presentation, teaching aids, motivation and evaluation. Once the instrument was checked for validity and reliability, it was distributed to a sample of Y7 male and teachers assigned randomly from cycle two of basic education classes and their equivalent levels in general education in the interior region (an average of { visits to each subject). Findings of the Study: 1. The teachers' performance level in the teaching skills included in the checklist is low. Y No significant differences between basic education teachers and the general education teachers (at ..level) All but four dimensions are in favor of basic education teachers 7. The general education teachers demonstrate poor performance (below the accepted level of educational standards) in % of the included skills.
Description
رسالة جامعية
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى تقويم مدى امتلاك معلم الدراسات الاجتماعية بالحلقة الثانية من التعليم الأساسي للمهارات التدريسية الخاصة بمادة الدراسات الاجتماعية، ومقارنتها بمعلم الدراسات الاجتماعية في التعليم العام، وتمثلت مشكلة الدراسة من خلال الأسئلة التالية: ما مدى ممارسة معلم الدراسات الاجتماعية بكل من التعليم العام و التعليم الأساسي المهارات تدريس الدراسات الاجتماعية ؟ ما مدى الاختلاف في ممارسة مهارات تدريس الدراسات الاجتماعية لدى كل من معلم الحلقة الثانية من التعليم الأساسي ومعلم التعليم العام ؟ ٣ما جوانب القوة وجوانب الضعف في المهارات التدريسية لكل من معلم الحلقة الثانية من التعليم الأساسي ومعلم التعليم العام ؟ وللإجابة على أسئلة الدراسة قام الباحث بإعداد بطاقة ملاحظة مكونة من (40) فقرة، ومقسمة إلى خمسة محاور أساسية هي (التمهيد، العرض، الوسائل، الدافعية، التقويم)، وبعد التحقق من صدق البطاقة وثباتها، تم تطبيقها على أفراد عينة الدراسة المكونة من (۲۹) معلمة ومعلمة (۱۳) منهم من فصول الحلقة الثانية وما يوازيها من فصول التعليم العام من مديرية المنطقة الداخلية، بواقع أربع زیارات صفية لكل معلم.توصلت الدراسة إلى ما يلي: تدني مستوى أفراد العينة في ممارسة المهارات التدريسية التي تضمنتها بطاقة الملاحظة إلي أقل من المستوى المقبول تربوية الذي حدد في جميع المحاور. ۲ - لا توجد فروق دالة إحصائيا عند مستوى الدلالة (0.05) بين ممارسة معلمي التعليم العام والأساسي، إلافي أربع فقرات من بين كل فقرات البطاقة، وكل تلك الفروق لصالح معلمي التعليم الأساسي. هناك (۱۹) مهارة من مجموع (40) أي بنسبة 50% عند معلمي التعلم العام تتم ممارستها بأقل من المستوى المقبول تربوية، كما أن هناك (۱۰) مهارة عند معلمي التعليم الأساسي تمارس بمستوى أقل من المقبول تربوية.
Category
Theses and Dissertations