Document

‫تصورات معلمي الدراسات الإجتماعية و مشرفيهم حول توظيف الأحداث الجارية في تدريس مادة الدراسات الإجتماعية بسلطنة عمان

Publisher
Sultan Qaboos University
Gregorian
2017
Language
Arabic
English abstract
This study aims to investigate the perceptions of the social studies teachers and their supervisors about employing current events in teaching social studies in the Sultanate of Oman as well as examining the effect of different variables including gender, job, specialization, years of experience, training courses, and educational governorates. In order to achieve the objectives of the study, the researcher used the descriptive approach by two study tools (A questionnaire and an interview). The questionnaire consisted of (75) statements distributed over (7) areas: the importance of linking current events with social studies, the sources used by the teacher in employing current events , the skills required to integrate current events, the appropriate topics for current events, the criteria for selecting current events, how to deal with current events in the classroom and the difficulties of using current events in teaching. The interview included the same dimensions of the questionnaire, but the statements were converted into open-ended questions and applied to a sample of (448) teachers and (48) supervisors. The interview was applied to (10) teachers and (5) supervisors of social studies in cycle two of basic education and post basic education in the governorates of Muscat, Al Batinah North, and Al Dahira. The results revealed that the perceptions of the teachers and supervisors of the current events were great, and their assessment of the difficulties facing their use was good. The effect of the gender variable in the teachers is only for the benefit of females in all topics except the "sources of current events". There were also statistically significant differences at the level of significance (a = 0.05) to the job variable between teachers and supervisors in all study topics except the of "how to deal with the current events in the classroom?", As well as an absence of significant differences to specialization variables and years of experience in all study topics. There were no statistically significant differences in the variable levels of training courses in all topics except the "how to deal with the current events in the classroom" for e teachers, and the "skills required for the teacher to integrate the current events" of the supervisors and there were absence of differences to the variable levels of educational governorates in the teachers in all but three topics, the "skills required for the teacher to integrate current events", "appropriate topics for current events" and "The difficulties of using current events in teaching, while the results showed that there is no effect of the educational governorates variable on the supervisors perceptions.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن تصورات معلمي الدراسات الاجتماعية ومشرفيها حول توظيف الأحداث الجارية في تدريس مادة الدراسات الاجتماعية بسلطنة عمان، بالإضافة إلى معرفة أثر متغيرات النوع، والوظيفة والتخصص، وسنوات الخبرة، والدورات التدريبية، والمحافظة التعليمية.
ولتحقيق أهداف الدراسة استخدم الباحث المنهج المختلط؛ حيث قام بإعداد أداتين للدراسة هما (استبانة ومقابلة)، تكونت الاستبانة من (۷۰) عبارة موزعة على سبعة محاور، هي: أهمية ربط الأحداث الجارية بالدراسات الاجتماعية، والمصادر التي يستخدمها المعلم في توظيف الأحداث الجارية، والمهارات المطلوبة للمعلم لإدماج الأحداث الجارية، والمواضيع المناسبة للأحداث الجارية، ومعايير اختيار الأحداث الجارية، وكيفية التعامل مع الأحداث الجارية في الغرفة الصفية، وصعوبات استخدام الأحداث الجارية في التدريس، كما تضمنت المقابلة هذه الأبعاد أيضا، وبعد التأكد من صدق الأداتين وثباتهما تم تطبيق الاستبانة على عينة بلغت (448) معلما ومعلمة، و (۶۸) مشرفا ومشرفة، في حين طبقت المقابلة على عشرة معلمين ومعلمات، وخمسة مشرفين من معلمي ومشرفي مادة الدراسات الاجتماعية بالمحافظات الآتية: مسقط، والباطنة شمال، والظاهرة.
وقد كشفت النتائج أن تصورات المعلمين والمشرفين عن الأحداث الجارية كانت بدرجة تصور كبيرة، كما كان تقديرهم للصعوبات التي تواجه استخدامها متوسطا، وظهر وجود تأثير لمتغير النوع الاجتماعي عند المعلمين فقط لصالح الإناث في جميع المحاور ما عدا محور "مصادر الأحداث الجارية، كما كشفت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (a= 0.05) تعزى لمتغير الوظيفة بين المعلمين والمشرفين في جميع المحاور ما عدا محور "كيفية التعامل مع الأحداث الجارية في الغرفة الصفية، وكذلك عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (a=ه ۰٫۰) تعزى لمتغيرات التخصص، وسنوات الخبرة على جميع محاور الدراسة.
كما كشفت النتائج أيضا عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (a=۰٫۰۵) تعزي لمتغير مستويات الدورات التدريبية في جميع المحاور ما عدا محور "كيفية التعامل مع الأحداث الجارية في الغرفة الصفية" كانت الفروق لصالح المعلمين، ومحور المهارات المطلوبة للمعلم لإدماج الأحداث الجارية" لصالح المشرفين، وعدم وجود فروق تعزى لمتغير مستويات المحافظة التعليمية عند المعلمين في جميع المحاور ما عدا ثلاثة محاور، محور "المهارات المطلوبة للمعلم لإدماج الأحداث الجارية"، و"المواضيع المناسبة للأحداث الجارية"، و"صعوبات استخدام الأحداث الجارية في التدريس، في حين أظهرت النتائج عدم وجود تأثير لمتغير المحافظة على تصورات المشرفين.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
1
0
الغريبية, فاطمة بنت سعيد بن خميس.
جامعة السلطان قابوس.
2018