Document

تقويم محتوي كتاب المطالعة العربية (بنين، بنات) للصف الأول المتوسط بالمملكة العربية السعودية في ضوء معايير المقروئية.

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2004
Language
Arabic
English abstract
The present study aimed ot evaluating the content of the Arabic reading textbook of the first middle grade (boys and girls) in the Kingdom of Saudi Arabia in the light of readability standards. The study attempted to answer the following questions: 1- What are the readability standards, which should exist in the Arabic reading textbook of the first middle grade ( boys and girls ) in the Kingdom of Saudi Arabia? 2- To what extent do these standards exist in the Arabic reading textbook of the fist middle grade (boys and girls ) in the Kingdom of Saudi Arabia? 3- What is the suggested development for the reading textbook of the first middle grade in the Kingdom of Saudi Arabia in the light of the readability standards? To answer the first question: The researcher prepared a list of readability standards ,which was submitted to a jury of specialists. After modifying the list in the light of the jury's views, the lişt was put in the form of a content analysis card for the targeted textbook. The card contained nine main dimensions with 50 readability standards. The reliability coefficient was high (94%). The answer of the second question required the analysis of 50% of the topics of the targeted textbook. The results revealed the existence of: Printing standards with a percentage of ( 100 %) in boys' textbooks), (73.35 %) in girls' textbooks. . Ideas standards with a percentage of ( 96.45%) in boys' textbooks , ( 100%) in girls' textbooks. Word standards with a percentage of ( 87,02%) in boys' textbooks , (86.45%) in girls' textbooks. Grammatical structures standards with a percentage of (80%) in boys' books, ( 48.6%) in girls' textbooks. Rhetorical styles with a percentage of ( 75.7%) in boys' textbooks , ( 73.9%) in girls' textbooks. Sentence standards with a percentage of ( 74.7%) in boys' textbooks, ( 79.25%) in girls' textbooks. Clarity of diction with a percentage of ( 64.35%) in boys' textbooks , ( 70.55%) in girls' textbooks Pictures and graphics with a percentage of ( 50,2%) in boys' textbooks , ( zero ) in girls' textbooks. Adversative sentence with a percentage of ( 41.45%) in boys' textbooks , (58.45%) in girls' textbook. In the light of these results, the study answered the third question, which required a suggested framework for improving the targeted textbook. The study also presented a number of recommendations, the most important of which are defining the readability specifications of school textbooks in general and the reading textbook in specific and not to generalize any textbook in any stage before specifying the degree of readability. o textbooks in ...most important of Shind textbook. The study astion, which required. The study made some suggestions for further research; one of which is conducting a study to improve the content of reading textbooks on the level of the Kingdom of Saudi Arabia and on the level of all stages in the light of readability standards.
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى تقديم محتوي كتاب المطالعة العربية (بينين بنات للصف الأول المتوسط بالمملكة العربية السعودية في ضوء معايير المقروئية. وقد حاولت الدراسة الإجابة عن الأسئلة الآتية:
1. ما معايير المقروئية إلى ينبغي أن تتوافر في كتاب المطالعة العربية لطلاب الصف الأول المتوسط بنين بنات) بالمملكة العربية السعودية؟
2. ما مدى توافر هذه المعايير في كتاب المطالعة العربية للصف الأول المتوسط ابين بنات بالمملكة العربية السعودية؟
3. ما التطوير المقترح لكتاب المطالعة المقرر على طلاب الصف الأول المتوسط بالمملكة العربية السعودية في ضوء معايير المقروئية، ونتائج تحليل المواقع؟
وللإجابة عن السؤال الأول :
قامت الباحثة اعتمادا على الإطار النظري للبحث - بإعداد قائمة تشتمل على معايير المقروئية، وتم عرضها علي مجموعة من المحكمين المتخصصين، وبعد تعديلها في ضوء أرائهم وضعت في صورة بطاقة تحليل المحتوى الكتاب المستهدف، واشتملت على (۹) محاور رئيسية واندرج تحت هذه المحاور (۴۰) معيارا للمقروئية ، وتميزت هذه البطاقة بمعدل ثبات عال بنسبة (۹4%).
أما الإجابة عن السؤال الثاني:
فقد تطلبت تحليل ما نسبته 50% من موضوعات الكتاب المستهدف، وقد كشفت الدراسة عن النتائج الأثية:
- توافر معايير الطباعة بنسبة (۱۰۰%) في كتاب البنين، (۷۳۰۳۰ %) في كتاب النبات - توافر معايير الأفكار بنسبة ( 96 , 40 %) في كتاب البنين ، (۱۰۰%) في كتاب البنات.
- توافر معايير الكلمة بنسبة (۸۷٫۰۲%) في كتاب البنين ، ( ۸۹ , 40 %) في كتاب البنات.
- توافر معايير التركيب النحوي بنسبة (۸۰%) في كتاب البنين ، (84 . 6 %) في كتاب البنات.
- توافر معايير الأساليب البيانية بنسبة (۷۵ , ۷ %) في كتاب البنين ، (۷۳٫۹ %) في كتاب البنات .
- توافر معايير الجملة بنسبة (74 . 7 %) في كتاب البلين ، ( ۷۹ , ۲۰ %) في كتاب البنات .
- توافر معايير وضوح الألفاظ بنسبة ( 64 , ۳۰ %) في كتاب البنين ، ( ۷۰ , ۰۰ %) في كتاب البنات .
- توافر معايير الصور والرسوم التوضيحية بنسبة (۵۰ . ۲ %) في كتاب البنين، أصفر) في كتاب البنات .
- توافر معايير الجملة الاعتراضية بنسبة ( 41 , 40 %) في كتاب البنين ، ( 58 , 40 %) في كتاب البنات.
وفي ضوء هذه النتائج إجابت الدراسة عن السؤال الثالث والذي تطلبت إجابته تقديم تصور مقترح لتطوير الكتاب المستهدف في ضوئه.
كما قدمت الدراسة أيضا بعضا من التوصيات أهمها توصي الدراسة بتحديد مواصفات المقروئية للكتب المدرسية بصفة عامة وكتاب المطالعة بصفة خاصة، ولا يعصم أي كتاب في أي مرحلة تعليمية إلا بعد تحديد درجة مقروئية. وقدمت الدراسة أيضا مقترحات منها إجراء دراسة تهدف إلى تطوير محتوى كتب القراءة على مستوى المملكة العربية السعودية وعلى مستوى جميع المراحل التعليمية في ضوء قائمة معايير المقروئية.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
0
0
العامري, سعيد بن سيف بن سالم.
جامعة السلطان قابوس
2000
Theses and Dissertations
1
0
المعمرية, موزة بنت سالم بن عبيد.
جامعة السلطان قابوس
2018
Theses and Dissertations
1
0
العجمية, معصومة بنت حبيب بن حسين.
جامعة السلطان قابوس
1995
Theses and Dissertations
0
0
الكندية, مریم بنت ناصر بن سيف.
جامعة السلطان قابوس
2018