Document

تقويم معلمي الدراسات الاجتماعية لمقرر "هذا وطني" في مرحلة التعليم ما بعد الأساسي بسلطنة عمان.

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2012
Language
Arabic
English abstract
This study aimed at investigating the extent of the consistency of the content of "This is my Homeland" syllabuses at post basic education (grades 11 & 12) with its content criteria. In addition, the study attempts to discover the difficulties that were encountered by the teachers in teaching these syllabuses. To achieve the aims of the study a descriptive approach was used. the researcher prepared a questionnaire consisting of (42) items divided into three domains: the educational objectives with the consistency of the content ; subject matter and its fulfillment of content criteria; and the achievement of the specifications of content criteria. After checking the validity and reliability of the instrument, it was applied to the study sample consisting of (112) social studies teachers (males and females) in public schools in Muscat Governorate. The data showed a medium consistency between the content and the educational objectives of the "This is my Homeland" syllabuses with only (6) out of (14) objectives had a high consistency with the content, whereas (8) objectives had an average consistency. In addition, the study reveals that subject matter has an average achievement of content criteria. Furthermore, the data demonstrate that "The book my homeland" syllabuses meet the specification of content criteria by a high degree. The teachers reported that they encounter some problems in teaching "This is my Homeland" syllabuses including: content, educational aides and activates, teachers and students, and the methods of teaching and assessment listed according the descending degree of difficulties. The researcher stated some recommendations and a set of topics was suggested for further studies.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى الكشف عن مدى اتساق محتوی مقرر "هذا وطني" في مرحلة التعليم ما بعد الأساسي للأهداف التربوية الموضوعة له وتحديد درجة تحقيق المادة العلمية والإخراج الفني لمعايير المحتوى وتحديد الصعوبات التي يواجهها المعلمين أثناء تدريسهم للمقرر. ولتحقيق أهداف الدراسة اتبعت الباحثة المنهج الوصفي، وإعداد استبانة تكونت من (۶۲) عبارة، مقسمة إلى ثلاثة محاور رئيسية هي: اتساق المحتوى مع الأهداف التربوية العامة في الكتابين، تحقيق المادة العلمية لمعايير المحتوى، تحقيق الإخراج الفني لمعايير المحتوى. وبعد التأكد من صدق الأداة وثباتها، تم تطبيقها على عينة بلغت (۱۱۲) معلما ومعلمة من العاملين في المدارس الحكومية التابعة لمحافظة مسقط، وتوصلت الدراسة إلى نتائج أهمها: 1- جاء تقويم معلمي الدراسات الاجتماعية لمقرر هذا وطني بالصفين الحادي عشر والثاني عشر في إجمالي محاور الدراسة على المستوى العام بدرجة متوسطة، حيث بلغ المتوسط الحسابي للمحاور .(۳۰۲۷) ٢- وجود تباين بين اتساق الأهداف التربوية مع المحتوى في الكتابين، حيث جاءت ستة أهداف من أصل (14) هدف بدرجة اتساق كبيرة مع المحتوى في حين أن ثمانية أهداف تتسق بدرجة متوسطة مع المحتوی. 3- جاعت درجة تحقيق المادة العلمية في مقرر هذا وطني للصفين الحادي عشر والثاني عشر المعايير المحتوى بدرجة متوسطة. 4- جاءت درجة تحقيق الإخراج الفني في مقرر هذا وطني للصفين الحادي عشر والثاني عشر لمعايير الإخراج بدرجة كبيرة. 5- من أهم الصعوبات التي تواجه معلمي مقرر هذا وطني مرتبة تنازليا حسب المحور الأكثر صعوبة: المحتوى، والوسائل التعليمية والأنشطة، والمعلم والطالب، وطرق التدريس والتقويم . وفي ضوء هذه النتائج توصلت الدراسة إلى مجموعة من التوصيات، وخرجت بالعديد من المقترحات حول الموضوع الذي تناولته.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
1
0
الغريبية, فاطمة بنت سعيد بن خميس.
جامعة السلطان قابوس.
2018