Document
تصور مقترح لمعايير تقويم أداء المديريات العامة للتربية و التعليم بسلطنة عمان
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2012
Language
Arabic
Subject
English abstract
The present study aimed at focusing on the theoretical background of the assessment of the school performance and being familiar with the Educationalists' opinions in this regard generally and in specific how the performance of the educational general directorates in the sultanate of Oman are assessed. It also aimed at setting a suggested frame work for assessing the performance of the directorates general of Education in the Sultanate of Oman.
A Descriptive approach has been implemented to analyze the theoretical background for assessing the school performance in the institutions in general and the educational institution in specific. Besides, a questionnaire consisted of eight sections on the suggested criteria for assessing the performance of the educational general directorates in the Sultanate of Oman was used. Furthermore, Delphi method was used to find out experts opinions for the study sample which consisted of 36 participants all with experience and a PHD degree in educational management from both local and overseas universities.
The study concluded the importance of the following criteria for assessing the performance of the educational general directorates in the Sultanate of Oman (Educational leadership, strategic planning, administrative organization, materials and human resource management,
new technology, creativity and superiority, educational services and assessment.
The rate of the importance from the experts' perspective came as:
Educational leadership ranged in importance between 81% - 100%, Strategic planning ranged in importance between81% - 94%, Administrative organization ranged in importance between 78% - 89%, Materials and human resource management ranged in importance between 78% - 92% New technology ranged in importance between 83% - 92%, Creativity and superiority ranged in importance between 75% - 94% Educational services ranged in importance between 83% - 94%, Assessment ranged in importance between 83% -97%
In light of the analysis of the current study, a suggested frame work for assessing the performance of the general educational directorates in the Sultanate of Oman was suggested. The frame work included the study aims, expected outcomes and the feedback after going through the proposed assessment process. In addition, it also highlighted the expected difficulties and ways of overcoming these.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى الوقوف على الأسس النظرية لتقويم الأداء المؤسسي، والتعرف على آراء الخبراء التربويين حول محاور تقويم أداء المديريات العامة للتربية والتعليم بسلطنة عمان، ومن ثم وضع تصور مقترح لمعايير تقويم أداء المديريات العامة للتربية والتعليم بسلطنة عمان.
اتبعت الدراسة المنهج الوصفي؛ لتحليل الأسس النظرية لتقويم الأداء المؤسسي في المنظمات بشكل عام، والمنظمات التربوية بشكل خاص، وتم بناء استبانة تكونت من ثماني محاور ممثلة المعايير المقترحة لتقويم أداء المديريات العامة للتربية والتعليم بسلطنة عمان، وأستخدم أسلوب آراء الخبراء (دلفاي) على مجموعة بلغت (۳۹) خبيرا من حملة الدكتوراه في الإدارة التربوية والمناهج، وعلم النفس في سلطنة عمان وخارجها.
خلصت الدراسة إلى وضع معايير لتقويم أداء المديريات العامة للتربية والتعليم في سلطنة عمان في مجموعة من المحاور وهي: القيادة التربوية، التخطيط الاستراتيجي، التنظيم الإداري، إدارة الموارد المادية والبشرية، التقانة الحديثة، الإبداع والتميز، الخدمات التربوية والتعليمية، التقويم).
ومن أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة الميدانية من حيث نسبة الأهمية لكل محور من تلك المحاور من وجهة نظر الخبراء فهي كالتالي: محور القيادة التربوية تراوحت نسبة الأهمية ما بين ۸۱%-۱۰۰%، ومحور التخطيط الاستراتيجي حيث تراوحت نسبة الأهمية ما بين ۸۱% % 94، ومحور التنظيم الإداري وشكلت نسبة الأهمية ما بين ۸۷%۸۹%، ومحور إدارة الموارد المادية والبشرية وبلغت أهميتها ما بين ۷۸%-۹۲%، ومحور التقانة الحديثة وتراوحت أهميتها ما
بین ۸۳%-۹۲%، ومحور الإبداع والتميز وبلغت أهميتها ما بين 75%-94%، ومحور الخدمات التربوية والتعليمة وشكلت نسبة الأهمية ما بين ۸۳%-94%، وأخيرا محور التقويم وجاءت أهميتها ما بين ۸۳%-۹۷%.
وفي ضوء تحليل الأدبيات الموضوع تقويم الأداء المؤسسي، ونتائج الدراسة الميدانية قدمت الدراسة تصورة مقترحة لتقويم أداء المديريات العامة للتربية والتعليم بسلطنة عمان، له أهدافه، ومنطلقاته، وملامحه، والنتائج المتوقعة من تنفيذه، والتغذية الراجعة بعد عملية التقويم، والمعوقات المحتملة التصور، وسبل التغلب عليها.
اتبعت الدراسة المنهج الوصفي؛ لتحليل الأسس النظرية لتقويم الأداء المؤسسي في المنظمات بشكل عام، والمنظمات التربوية بشكل خاص، وتم بناء استبانة تكونت من ثماني محاور ممثلة المعايير المقترحة لتقويم أداء المديريات العامة للتربية والتعليم بسلطنة عمان، وأستخدم أسلوب آراء الخبراء (دلفاي) على مجموعة بلغت (۳۹) خبيرا من حملة الدكتوراه في الإدارة التربوية والمناهج، وعلم النفس في سلطنة عمان وخارجها.
خلصت الدراسة إلى وضع معايير لتقويم أداء المديريات العامة للتربية والتعليم في سلطنة عمان في مجموعة من المحاور وهي: القيادة التربوية، التخطيط الاستراتيجي، التنظيم الإداري، إدارة الموارد المادية والبشرية، التقانة الحديثة، الإبداع والتميز، الخدمات التربوية والتعليمية، التقويم).
ومن أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة الميدانية من حيث نسبة الأهمية لكل محور من تلك المحاور من وجهة نظر الخبراء فهي كالتالي: محور القيادة التربوية تراوحت نسبة الأهمية ما بين ۸۱%-۱۰۰%، ومحور التخطيط الاستراتيجي حيث تراوحت نسبة الأهمية ما بين ۸۱% % 94، ومحور التنظيم الإداري وشكلت نسبة الأهمية ما بين ۸۷%۸۹%، ومحور إدارة الموارد المادية والبشرية وبلغت أهميتها ما بين ۷۸%-۹۲%، ومحور التقانة الحديثة وتراوحت أهميتها ما
بین ۸۳%-۹۲%، ومحور الإبداع والتميز وبلغت أهميتها ما بين 75%-94%، ومحور الخدمات التربوية والتعليمة وشكلت نسبة الأهمية ما بين ۸۳%-94%، وأخيرا محور التقويم وجاءت أهميتها ما بين ۸۳%-۹۷%.
وفي ضوء تحليل الأدبيات الموضوع تقويم الأداء المؤسسي، ونتائج الدراسة الميدانية قدمت الدراسة تصورة مقترحة لتقويم أداء المديريات العامة للتربية والتعليم بسلطنة عمان، له أهدافه، ومنطلقاته، وملامحه، والنتائج المتوقعة من تنفيذه، والتغذية الراجعة بعد عملية التقويم، والمعوقات المحتملة التصور، وسبل التغلب عليها.
Category
Theses and Dissertations