Document

تصور مقترح لتفعيل الإشراف التربوي بمدارس التعليم ما بعد الأساسي بمحافظة مسقط في ضوء نموذج الإشراف المتنوع.

Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2014
Language
Arabic
English abstract
This study aimed to provide a proposed suggestion for activating educational supervision in post-basic education schools in Muscat Governorate in light of the differentiated supervision model. It attempts to reveal the educational supervisors' practices of differentiated the difficulties facing its supervision in post-basic education schools and the implementation. It also aimed to locate the differences in the responses of the population sample according to the variables of gender, job, and years of experience. The study is based on the descriptive method. It is conducted through the distribution of a 41 elements questionnaire covering four main areas, three of which are related to the educational supervisors' practices of differentiated supervision including basis and foundations of differentiated supervision, supervisor's tasks in light of differentiated supervision, and methods of differentiated supervision. The fourth aspect concerns difficulties of implementation. The population sample consisted of 300 teachers in Muscat Governorate. Statistical analysis of data through SPSS has revealed various findings. It demonstrated that supervisors' practices of differenti supervision in post-basic education schools is under the expected level as it scored medium grade in the first three aspects. The intensive development method of differentiated supervision is found out to be the least practiced method scoring a low grade. The study also shows that the most prominent difficulty facing implementation is teacher's lack of time for conducting activities of cooperative professional development. Furthermore, the results reveal no statistically significant differences due to variables of gender and years of experience, while there are statistically significant differences according to job variable, positively seen in senior teachers' side in all aspects. The study concluded by providing a proposed suggestion for activating educational supervision in post-basic education schools in light of the differentiated supervision model. The proposal comprises several procedures including the significance of providing intensive training by educational supervisors for new teachers and those with inefficient teaching performance. It also emphasizes the importance of teachers participation in specifying their professional needs and planning their professional development programmes.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى تقديم تصور مقترح لتفعيل الإشراف التربوي بمدارس التعليم ما بعد الأساسي بمحافظة مسقط، في ضوء نموذج الإشراف المتنوع، وذلك من خلال الكشف عن واقع ممارسات المشرفين التربويين للإشراف المتنوع بمدارس التعليم ما بعد الأساسي، والصعوبات التي تواجه تطبيقه، وكذلك الكشف عن الفروق في متوسطات استجابات أفراد العينة، وفقا المتغيرات: النوع، والمسمى الوظيفي، وسنوات الخبرة الوظيفية.
ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي، وإعداد استبانة تضمنت (41) فقرة، موزعة على أربعة محاور، ثلاثة منها تتعلق بواقع ممارسات المشرفين التربويين للإشراف المتنوع، وهي: (أسس ومرتكزات الإشراف المتنوع، ومهام المشرف التربوي في ضوء الإشراف المتنوع، وأساليب الإشراف المتنوع)، بينما يتعلق المحور الرابع بصعوبات تطبيقه، تم تطبيق الاستبانة على عينة مكونة من (۳۰۰) معلم ومعلمة وبعد معالجة البيانات إحصائيا بإستخدام الرزمة الإحصائية SPSS، توصلت الدراسة إلى العديد من النتائج، أهمها: أن واقع ممارسات المشرفين التربويين للإشراف المتنوع بمدارس التعليم ما بعد الأساسي، جاء بدرجة متوسطة في المحاور الثلاثة، وأن أقل أساليب الإشراف المتنوع ممارسة هو أسلوب التطوير المكثف وذلك بدرجة ضعيفة، وأن أبرز الصعوبات التي تواجه التطبيق هي قلة توفر الوقت لدى المعلمين لتنفيذ أنشطة النمو المهني التعاوني، كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق دالة إحصائيا عزي لمتغيري النوع، وسنوات الخبرة الوظيفية بينما توجد فروق دالة إحصائيا وفقا لمتغير المسمى الوظيفي، وذلك لصالح المعلمين الأوائل في جميع المحاور.
وخلصت الدراسة إلى وضع تصور مقترح لتفعيل الإشراف التربوي بمدارس التعليم ما بعد الأساسي في ضوء نموذج الإشراف المتنوع، والذي تضمن مجموعة من الإجراءات ومنها ضرورة اهتمام المشرفين التربويين بالتطوير المكثف للمعلمين الجدد والمعلمين الذين لديهم قصور في أدائهم التدريسي، وضرورة إشراك المعلمين في تحديد حاجاتهم المهنية، والتخطيط البرامج تطوير أدائهم.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
4
1
السعدية, رابعة بنت خميس بن سالم بن سليم.
جامعة السلطان قابوس
2017
Theses and Dissertations
3
0
آل رحمة, هيفاء بنت محسن بن إبراهيم.
جامعة السلطان قابوس.
2017