Document

تصور مقترح لتفعيل الممارسات القيادية الداعمة لمجتمعات التعلم المهنية بمدارس التعليم الحكومية في سلطنة عمان

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2014
Language
Arabic
English abstract
Abstract A Proposal To activate the Leadership Practices that support the professional learning communities in Schools of Public Education in the Sultanate of Oman This study aimed to present a proposal to activate the leadership practices that support the professional learning in schools of public education in the Sultanate of Oman. Through recognizing the real availability of the dimensions of the professional learning communities according to the measure of Oliver and others (Olivier, Hipp & Huffman, 2010) and recognizing the real availability of leadership practices that support learning communities professional in accordance with the standards of school leadership (ISLLC), according to the classification Pohl (Pohl, 2012). To achieve the objectives of the study, it used the descriptive approach and the application of the measure of Oliver and others (Olivier, Hipp & Huffman, 2010), consisting of 52 items distributed on five axes (shared and supportive leadership, shared values and vision, collective learning and application, shared personal practices, supportive conditions- relationships). The study confirmed the veracity of the scale calculates the internal consistency and self-honesty, the value of reliability coefficient reaches total scale of (0.97), The scale was distributed among the sample that consisted of (249) administrative and technical and (726) teachers from public schools in North Shariqya region. To analysis data, it used averages and standard deviations. The results of the study showed the following, the availability of the dimensions of professional learning communities in public schools of North shariqya region is middle level., but for the availability of leadership practices in support of the professional learning communities as school leadership standards (ISLLC), according to the discretion of the study sample turns out that they are all located moderately. In light of these results, the proposal has been conceived to activate leadership practices in support of the professional learning communities in schools of public education in the Sultanate of Oman.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى وضع تصور مقترح لتفعيل الممارسات القيادية الداعمة لمجتمعات التعلم المهنية بمدارس التعليم الحكومي في سلطنة عمان. وذلك من خلال التعرف على واقع توافر أبعاد مجتمعات التعلم المهنية طبقا لمقياس أوليفير وآخرين & Olivier, Hipp ) (2010 ,Huffman، والتعرف على واقع توافر الممارسات القيادية الداعمة لمجتمعات التعلم المهنية طبقا لمعايير القيادة المدرسية (ISLLC) وذلك حسب تصنيف بل (2012 ,Pohl).
ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي وتطبيق مقياس أوليفير وآخرون (2010 , Olivier, Hipp & Huffman) المكون من (۵۲) فقرة موزعة على خمسة أبعاد هي ( القيادة الداعمة والمشتركة، والرؤية والقيم المشتركة، والتعلم التعاوني والتطبيق الجماعي والممارسات الشخصية والمشتركة، والظروف الداعمة)، وتم التأكد من صدق المقياس بحساب الاتساق الداخلي والصدق الذاتي، وبلغت قيمة معامل الثيات الكلي للمقياس (۱۹۷)، وقد تم توزيع المقياس على عينة الدراسة والتي تكونت من (۲۶۹) إداري وفني. و (۷۲۹) معلم ومعلمة من مدارس التعليم الحكومي بمحافظة شمال الشرقية.
ولتحليل البيانات تم استخدام المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية، وقد كشفت نتائج الدراسة عن توافر أبعاد مجتمعات التعلم المهنية بمدارس التعليم الحكومي في محافظة شمال الشرقية بدرجة متوسطة، كما اتضح أيضا أن درجة توافر الممارسات القيادية الداعمة المجتمعات التعلم المهنية حسب معايير القيادة المدرسية (ISLLC) وذلك طبقا لتقدير عينة الدراسة توجد بدرجة متوسطة، وفي ضوء ذلك تم وضع تصور مقترح لتفعيل الممارسات القيادية الداعمة لمجتمعات التعلم المهنية في مدارس التعليم الحكومي في سلطنة عمان.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
11
4
الروشدية, عائشة بنت سالم بن خادم.
جامعة صحار.
2018