Document

تصور مقترح لتطوير الرقابة على التعليم في سلطنة عمان في ضوء خبرات بعض الدول.

Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2016
Language
Arabic
English abstract
This study aimed to set a proposal to develop educational control in the Sultanate of Oman in light of some global experiences and in reference to the theories and international models of educational control. The study adopted descriptive approach and reviewed the analysis of similar international experiences in some Arab and non Arab countries. The study collected data using a questionnaire with 6litems divided into six domains: administration and organization, control and audit objectives, principles of review and control of education, the criteria of appointing the members of educational control and audit Office, the stages of educational control and audit, and standards of educational control and review. Due to the fact that the study is based on the preparation for a future regime, it has used Delphi method that investigated the feedback of 35 experts. The study concluded with the agreement rate to each domain of the study instrument as follows: administration and organization at (71.4 to 91.4%), control and audit objectives at (85.7 to 100%),principles of review and control of education at (77.1 to 100%), criteria of appointing the members of educational control and, laudit Office(71.4 to 97,1 ) the stages of educational control and audit, and standards of educational censorship and review at (74,1 to 97,1%),stages of educational control and audit, and standards of educational control and review at (91.4 to 100%). Moreover, some difficulties were manipulated and avoided. The study concluded with a proposal for developing control of education in the Sultanate of Oman.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى وضع تصور مقترح لتطوير الرقابة على التعليم في سلطنة عمان في ضوء خبرات بعض الدول، وذلك من خلال تناول الأسس النظرية والنماذج العالمية في الرقابة على التعليم، ولتحقيق ذلك فقد اتبعت الدراسة المنهج الوصفي؛ حيث تم استعراض وتحليل الخبرات العالمية لبعض الدول الأجنبية والعربية في ذات العلاقة، بناء على ذلك تم تطوير استبانة تضمنت (61) فقرة، وستة محاور وهي ( الجانبان الإداري والتنظيمي، أهداف الرقابة والمراجعة مبادئ الرقابة والمراجعة التربوية على التعليم، شروط اختيار أعضاء مكتب الرقابة والمراجعة التربوية، مراحل الرقابة والمراجعة التربوية، معايير الرقابة والمراجعة التربوية، ونظرا لكون الدراسة تقوم على إعداد نظام مستقبلي فقد أستخدم أسلوب دلفاي الذي يقوم على أخذ أراء مجموعة من الخبراء، بلغ عددهم (35) خبيرا.
توصلت الدراسة الميدانية إلى أن نسبة الموافقة لكل محور من محاور الدراسة من وجهة نظر الخبراء هي كالتالي: المحور الأول الجانبان الإداري والتنظيمي تراوحت نسبة الموافقة ما بين ( 71.4 -91.4)، وفي المحور الثاني أهداف الرقابة والمراجعة التربوية على التعليم تراوحت نسية المرافقة ما بين (85.7-100)، في حين تراوحت نسبة الموافقة على محور الثالث ميادي الرقابة والمراجعة التربوية على التعليم ما بين (77.1-100)، وجاء المحور الأربع حول شروط أختيار أعضاء مكتب الرقابة والمراجعة التربوية التعليم نسبة موافقة مابين (71.4- 97.1). بينما جاء المحور الخامس الذي يضم مراحل عملية الرقابة والمراجعة التربوية للتعليم بنسبة موافقة ما بين (71.4- 97.1)، وأخيرا المحور السادس حول معايير الرقابة والمراجعة التربوية فقد تراوحت نسبة ما بين (91.4 -100) خلصت الدراسة إلى وضع تصور مقترح لتطوير الرقابة على التعليم في سلطنة عمان في ضوء خبرات بعض الدول، وتم تطبيق مجموعة من الصعوبات المقترحة وتفادي تلك الصعوبات.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
3
0
آل رحمة, هيفاء بنت محسن بن إبراهيم.
جامعة السلطان قابوس.
2017
Theses and Dissertations
5
1
‫الشبيبية،, عبير بنت ناصر بن سالم.‬
جامعة السلطان قابوس
2018
Theses and Dissertations
7
2
الرواحي, سعيد بن خلفان بن سعيد.
جامعة صحار.
2015