Document

‫تصور مقترح لتطوير ممارسات المشرفين التربويين بسلطنة عمان في ضوء أبعاد مجتمعات التعلم المهنية

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2018
Language
Arabic
English abstract
The aim of the study is to research the practices of educational supervisors related to the dimensions of Professional Learning Communities, and to unveil the challenges they face in building and leading said communities, leading up to placing a concept proposal for the development of educational supervisors' practices in Oman, in light of the dimensions of Professional Learning Communities. To achieve the goals of this study, a descriptive, qualitative method was used, through the deployment of two data collection and analysis tools, so as to reach more in-depth results. Indicators of the availability of the four dimensions of the professional learning communities identified by the study were revealed, namely: A Common Vision, Focusing on Learning, a Culture of Synergy, and Focusing on Results through the design of a Content Analysis Card, which included the analyses of 20 annual plans - selected at random - for the educational supervisors. Furthermore, collective interviews were conducted for 23 of the educational supervisors who partook in the implementation of Professional Learning Communities in Omani public schools, in the South Al-Batinah and Ad-Dhahira governorates. The results of the study showed low indicators for the practices of educational supervisors related to the Common Vision dimension, while dimensions related to Focusing on Learning a Culture of Synergy and Focusing on Results scored medium indicators. The study was able to pinpoint a number of challenges which educational supervisors encounter in building Professional Learning Communities, whereas Changing Convictions and Lack of Awareness to the importance of Professional Learning Communities seemed to be the most common challenges, according to the participants in the study. Based on these results, the study presented a concept proposal for the development of educational supervisors' practices in light of the dimensions of Professional Learning Communities. It also gave a number of recommendations which will hopefully contribute to the development of the practices of education supervisors, such as the need to adopt a clear philosophy to develop the practices of educational supervisors in light of the dimensions of Professional Learning Communities, and to publish an instructional guide to implement Professional Learning Communities. The study concluded with the proposal of a number of subsequent studies that could be undertook by researchers in the future.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى التعرف على ممارسات المشرفين التربويين والمتعلقة بأبعاد مجتمعات التعلم المهنية، والكشف عن التحديات التي تواجههم في بناء وقيادة هذه المجتمعات وصولا إلى وضع تصور مقترح لتطوير ممارسات المشرفين التربويين بسلطنة عمان في ضوء أبعاد مجتمعات التعلم المهنية.
ولتحقيق أهداف الدراسة؛ تم استخدام المنهج النوعي من خلال توظيف أسلوبين لجمع البيانات وهما تحليل المحتوى والمقابلات الجماعية؛ بهدف الحصول على نتائج أكثر عمقا، وقد تم الكشف عن مؤشرات توافر الأبعاد الأربعة المجتمعات التعلم المهنية التي حددتها الدراسة، وهي: الرؤية المشتركة، والتركيز على التعلم، وثقافة التأزر، والتركيز على النتائج من خلال تصميم بطاقة لتحليل محتوى تضمنت تحلیل ۲۰ خطة سنوية- تم اختيارها بطريقة عشوائية للمشرفين التربويين، كما تم إجراء مقابلات جماعية لعدد ۲۳ من المشرفين التربويين الذين شاركوا في تنفيذ مجتمعات التعلم المهنية بالمدارس الحكومية بسلطنة عمان في محافظتي جنوب الباطنة والظاهرة.
وقد كشفت نتائج الدراسة عن مؤشرات منخفضة لممارسات المشرفين التربويين المتعلقة ببعد الرؤية المشتركة، كما حصلت الأبعاد المتعلقة بالتركيز على التعلم، وثقافة التآزر، والتركيز
على النتائج مؤشرات متوسطة. وتوصلت الدراسة من خلال آراء المشاركين في المقابلات الجماعية إلى تحديد عدد من التحديات التي تواجه المشرفين التربويين لبناء مجتمعات التعلم المهنية، حيث جاءت تغيير القناعات، وقلة الوعي بأهمية مجتمعات التعلم المهنية أكثر التحديات التي تواجههم.
وبناء على هذه النتائج، وضعت الدراسة تصور مقترحة لتطوير ممارسات المشرفين التربويين في ض وء أبعاد مجتمعات التعلم المهنية. كما قدمت عدد من التوصيات التي تتوقع الدراسة أن تسهم في تطوير ممارسات المشرفين التربويين، كالحاجة إلى تبني إستراتيجية واضحة لتطوير ممارسات المشرفين التربويين في ضوء أبعاد مجتمعات التعلم المهنية، وإصدار دليل إرشادي لتطبيق مجتمعات التعلم المهنية. واختتمت الدراسة باقتراح عدد من الدراسات التي يمكن للباحثين إجراؤها مستقبلا.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
4
1
السعدية, رابعة بنت خميس بن سالم بن سليم.
جامعة السلطان قابوس
2017
Theses and Dissertations
3
0
آل رحمة, هيفاء بنت محسن بن إبراهيم.
جامعة السلطان قابوس.
2017