Document

جودة أساليب إشراف الإدارة المدرسية وعلاقتها بجودة أداء مديري المدارس الحكومية في محافظة مسقط بسلطنة عمان.

Source
رسالة ماجستير
Country
عمان
City
نزوى
Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2023
Language
Arabic
Thesis Type
رسالة ماجستير
English abstract
This study aimed to identify the level of quality of the methods of school management supervision and its relationship to the quality of the performance of public-school principals in Muscat Governorate in the Sultanate of Oman from the point of view of school principals. The researcher used the correlation method and used a questionnaire including 71 items which consist of three parts: the first one deals with the demographic data respondents, the second part deals with the school management supervision which consists of (39) items divided into six areas, and the third part deals with the issue of administrative performance of school principals and consists of (32) items divided into five areas. After conducting the validity and reliability of the questionnaire tool it was distributed to the sample of the study, the sample included all principals of public schools in the Governorate of Muscat, who were estimated as (177) male and female, according to the annual statistics book issued by the Ministry of Education for the academic year 2021-2022. The study found a numbers of results. The most imported over are as follows: - The level of quality of school management supervision methods in public schools. from the point of view of government school principals, was high. - It also found that there were statistically significant differences due to the variables of the educational stage, while there were no statistically significant differences due to the variable of gender and years of administrative experience. - It also showed that the performance of the government school principals in the Governorate of Muscat was at a significant level, while there were no statistically significant differences due to the variables of gender, educational level, and years of administrative experience. Moreover, the study revealed that there is a statistically significant positive correlation between the level of quality of school management supervision methods and quality level of performance of the principals of government schools in Muscat Governorate. Based on; the study made a set of recommendations; the most important of which is that the Department of School Supervision at the Directorate General of Education in Muscal Governorate shall seek to develop the skills of school management supervisors, train them to effectively use modern supervisory methods, especially the electronic supervision method, the method of seminars, and to develop them professionally in how to determining and choosing the appropriate supervisory methods according to the nature of the objectives to be achieved and by keeping pace with the digital developments and quality standards.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى تعرّف مستوى جودة أساليب إشراف الإدارة المدرسية وعلاقتها بجودة
أداء مديري المدارس الحكومية في محافظة مسقط بسلطنة عُمان من وجهة نظر مديري المدارس واستعملت الباحثة المنهج الوصفي الارتباطي، حيث بنيت استبانة تحتوي على (71) فقرة مكونة من ثلاثة أجزاء: الجزء الأول يتضمن البيانات العامة لأفراد عينة الدراسة، والجزء الثاني يتناول محور أساليب إشراف الإدارة المدرسية، ويتكون من (39) فقرة، مقسمة إلى ستة مجالات والجزء الثالث يتناول محور الأداء الإداري لمديري المدارس، حيث يتكون من (32) فقرة مقسمة إلى خمسة مجالات وبعد التحقق من صدق الأداة وثباتها، وزّعت على عينة الدراسة ومجتمعها المكون من جميع مديري المدارس الحكومية في محافظة مسقط ومديراتها، والبالغ عددهم (177) مديرًا ومديرة حسب كتاب الإحصاء السنوي الصادر عن وزارة التربية والتعليم للعام الدراسي 2022/2021 م
وقد توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج وهي كالآتي: أن مستوى جودة أساليب إشراف الإدارة المدرسية في المدارس الحكومية في محافظة مسقط بسلطنة عمان من وجهة نظر مديري المدارس الحكومية جاء بمستوى (كبير)، وأيضا توصلت إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى إلى متغيرات المرحلة التعليمية ولصالح مرحلة التعليم الأساسي، بينما لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية تعزى إلى متغيري (الجنس، وسنوات الخبرة الإدارية
وبينت نتائج الدراسة أن مستوى أداء مديري المدارس الحكومية في محافظة مسقط من
وجهة نظر مديري المدارس الحكومية جاء بمستوى (كبير)، وتوصلت كذلك إلى عدم وجود فروق ذات
دلالة إحصائية تعزى إلى متغيرات الجنس، والمرحلة التعليمية، وسنوات الخبرة الإدارية، وكشفت
الدراسة عن وجود علاقة ارتباطية إيجابية دالة إحصائيًا بين مستوى جودة أساليب إشراف الإدارة
المدرسية، ومستوى جودة أداء مديري المدارس الحكومية في محافظة مسقط.
وفي ضوء نتائج الدراسة أوصت الدراسة بمجموعة من التوصيات أهمها على قسم
إشراف الإدارة المدرسية بالمديرية العامة للتربية والتعليم بمحافظة مسقط السعي إلى تنمية مهارات
مشرفي الإدارة المدرسية، وتدريبهم على استعمال الأساليب الإشرافية الحديثة بفاعلية، وعلى رأسها
أسلوب الإشراف الإلكتروني، وأسلوب الحلقات الدراسية وتنميتهم مهنيا في كيفية تحديد الأساليب
الإشرافية المناسبة واختيارها حسب طبيعة الأهداف المراد تحقيقها، وبما يواكب التطورات الرقمية
ومعايير الجودة.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
5
0
العريمية، محفوضة بنت سالم بن جمعة.
جامعة نزوى
2011
Theses and Dissertations
5
0
السعدي، عدنان بن جمعة بن العبد.
جامعة نزوى
2015
Theses and Dissertations
7
0
الشكيلي، سالم بن سعيد بن سالم.
جامعة نزوى
2010