Document

تطوير ممارسات المشرفين الإداريين في وزارة التربية و التعليم بسلطنة عمان في ضوء مبادئ الجودة الشاملة

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2015
Language
Arabic
English abstract
This study aimed to develop the practice of administrative supervisors in the Ministry of Education in the Sultanate of Oman in the light of the total quality principles through studying the requirements of being an administrative supervisor in Oman from perspectives of administrative supervisors and school principals, and through finding out the differences among the individuals of the study sample in estimating the level of administrative supervisors' practices in Oman in the light of the total quality principles. These differences attributed to governorate, experience, gender, and job title variables. In order to achieve the study's goals, a questionnaire was developed which consisted of two sections. The first section consisted of basic personal information which was educational governorate, experience, gender, and academic qualification; whereas the second section consisted of 38 items categorized into four principles in order to find out the supervisory practices of administrative supervisors in Oman in the light of the total quality principles. The questionnaire was applied on a sample of 599 male and female school principals, and administrative supervisors after investigating the validity and reliability of it. The data was analyzed by using the statistical package of social sciences (SPSS) through several statistical methods. The study led to many findings as follows: 1. The degree of estimating the individuals of the supervisory practices in the light of the total quality was medium. 2. There were statistical differences attributed to the governorate variable, and the posteriori comparisons were used to show the statistical pair differences between the statistical averages. They were in favor of south Al-Batinah Governorate. 3. There were statistical differences attributed to the gender variable in favor of males. 4. There were also statistical differences attributed to the experience variable, and the posteriori comparisons were used to show the statistical pair differences between statistical averages. They were in favor of the categories: 1-5, and more than 10 years of experience. 5. There were statistical differences attributed to the job tittle variable in favor of administrative supervisors. According to the study findings, some procedures were suggested to develop the supervisory practicing in Oman in the light of total quality principles, and they were presented in a separate chapter (chapter 7). Furthermore, the study suggested some future studies to be carried out on this subject.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة تطوير ممارسات المشرفين الإداريين في وزارة التربية والتعليم بسلطنة عمان في ضوء مبادئ الجودة الشاملة، وذلك من خلال معرفة متطلبات ممارسات المشرفين الإداريين بسلطنة عمان في مبادئ الجودة الشاملة من وجهة نظر المشرفين الإداريين ومديري المدارس، وكذلك الكشف عن اختلاف أفراد الدراسة في تقدير مستوى الممارسات الإشرافية للمشرفين الإداريين بسلطنة عمان في ضوء مبادئ الجودة الشاملة تعزى لمتغيرات المحافظة والخبرة والنوع الاجتماعي والمسمى الوظيفي.
ولتحقيق أهداف الدراسة تم إعداد استبانة تكونت من جزأين: الجزء الأول: اشتمل على المعلومات الشخصية الأولية، وهي: المحافظة التعليمية، والخبرة، والمسمى الوظيفي، والنوع الاجتماعي والمؤهل الدراسي، والجزء الثاني: تكون من (38) بندا للكشف عن الممارسات الإشرافية للمشرفين الإداريين بسلطنة عمان في ضوء مبادئ الجودة الشاملة موزعة على أربع مبادئ. وبعد التأكد من صدق الأداة وثباتها تم تطبيقها على عينة من مديري ومديرات المدارس والمشرفين الإداريين يبلغ عددهم (599) فردا، وتم تحليل البيانات باستخدام الرزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS من خلال الأساليب الإحصائية المختلفة.
وقد توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها:
1. درجة تقديرات أفراد العينة المشرفين والمديرين للممارسات الإشرافية للمشرفين الإداريين بسلطنة عمان في ضوء الجودة الشاملة كانت متوسطة، وقد تراوحت المتوسطات الحسابية ما بين (3.04 -3.12)، وبلغ المتوسط الحسابي للدرجة الكلية (3.08).
2. توجد فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير المحافظة، ولبيان الفروق الزوجية الدالة إحصائيا بين المتوسطات الحسابية تم استخدام المقارنات البعدية وجاءت لصالح محافظة جنوب الباطنة.
3. توجد فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير الجنس،، ولبيان الفروق الزوجية الدالة إحصائيا بين المتوسطات الحسابية تم استخدام المقارنات البعدية وجاءت الفروق لصالح الذكور.
4. توجد فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير الخبرة، ولبيان الفروق الزوجية الدالة إحصائيا بين المتوسطات الحسابية تم استخدام المقارنات البعدية، وجاءت الفروق لصالح كل من فئتي الخبرة 1-5 و 10 فأكثر.
5. توجد فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير الوظيفة، ولبيان الفروق الزوجية الدالة إحصائيا بين المتوسطات الحسابية تم استخدام المقارنات البعدية وجاءت الفروق لصالح المشرف الإداري.
وفي ضوء نتائج الدراسة تم وضع بعض الإجراءات المقترحة لتطوير الممارسات الإشرافية للمشرفين الإداريين بسلطنة عمان في ضوء مبادئ الجودة الشاملة. وقد تم تغذية الدراسة بمجموعة من البحوث والدراسات المستقبلية في نفس موضوع الدراسة.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
8
1
المعمري, سالم سيف.
جـامعـة العـلـوم الإسـلامية المالـيزية.
2018
Theses and Dissertations
0
0
السيابية, نعيمة بنت خلفان بن سعيد.
جامعة السلطان قابوس.
2017