Document
عوامل تدني التحصيل في مادة الفيزياء لدى طلبة الشهادة العامة للتعليم العام في سلطنة عمان
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2004
Language
Arabic
English abstract
This study aimed at investigating some factors leading to physics low, achievement of students at general secondary certificate (science stream) as viewed by students, teachers and supervisors. The population of this study consisted of all general secondary certificate students enrolled in the science stream, their teachers and supervisors of physics in the sultanate of Oman at the academic year 2003-2004. The sample of this study consisted of "581" students (290 male, 291 female), "216" teachers (101 male, 115 female) and "38" supervisors (29 male, 9 female), selected randomly. For the purpose of the study, two questionnaires were developed by the researcher, one for students consisting from (45) items, whereas the teachers and supervisors questionnaire is consisting from (55) items. The validity of questionnaires was carried out through panel of (33) judges. The reliability was calculated by Cronbach alpha coefficients which found to be (0.86), (0.91) respectively. Results refueled that the factors leading to low achievement from students views can be implicit into five main categories; methods of assessment and evaluation, textbook, the resources and facilities, teachers and students respectively. The teachers highlighted the following: textbook and teacher's guide book, student, methods of assessment and evaluation, the resources and facilities, and teacher respectively. However supervisors indicated these factors, textbook and teacher's guide book, student, teacher, methods of assessment and evaluation and the resources and facilities respectively. Moreover, there were statistically significant differences at (a<0.05) in: students, teachers, supervisors views to these factors in pivots: student, teacher and methods of assessment and evaluation, - student views to these factors related to: gender in pivots of: textbook, student, teacher and the resources and facilities) and achievement level (in pivots of; textbook and student). Furthermore, students in all regions ordered the first three pivots in the some manner to be : methods of assessment and evaluation, textbook and the resources and facilities, despite the disagreement of ordering the 4th and Sth pivots; student and teacher. On the basis of the findings above, the study recommended the following: - Adopting accurate to follow the educational standards in the GSCE, and ensuring of the set prescribed specifications, - Considering issues relating to teaching plan, students problems, individual differences and using different teaching methods.
Description
رسالة جامعية
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن بعض العوامل المؤدية إلى تدني تحصيل طلبة الشهادة العامة للتعليم العام القسم العلمي في مادة الفيزياء من وجهة نظر الطلبة، والمعلمين، والمشرفين. وتكون مجتمع الدراسة من جميع طلبة الشهادة العامة القسم العلمي، ومعلمي الفيزياء الذين يقومون بتدریس الصف الثاني عشر - القسم العلمي-)، ومشرفي الفيزياء.. في سلطنة عمان للعام الدراسيوم، ۲/ ۲۰۰۶. وقد تكونت عينة الدراسة من ثلاث فئات: الطلبة (۰۸۱) منهم (۲۹۰ طالبا، و ۲۹۱ طالبة)، والمعلمين (۲۱۹) منهم (۱۰۱ معلما، و ۱۱۰ معلمة)، والمشرفين (۳۸) منهم (۲۹ مشرفاو مشرفات). اختيروا من مجتمع الدراسة بطريقة عشوائية: ولتحقيق أهداف الدراسة تم تطوير استبانتين واحدة للطلبة وتألفت من (40) فقرة، والأخرى للمعلمين والمشرفين وتألفت من (۱۰) فقرة وقد تم التحقق من صدق الاستبانتين بعرضهما على (۳۳) محكما بمختلف التخصصات، كما جرى حساب الثبات باستخدام معامل کرونباخ الفا ( Cronbach - Alphaللاتساق الداخلي، حيث بلغ على التوالي (۰٫۸۹) و (۹۱,.. أظهرت نتائج الدراسة أن العوامل المؤدية إلى تنفي تحصيل الطلبة في مادة الفيزياء من وجهة نظر الطلبة هي: أساليب التقويم والامتحانات، والكتاب المدرسي، والإمكانات المادية والبشرية، والمعلم، والطالب، على الترتيب. أما من وجهة نظر المعلمين فهي: الكتاب المدرسي وبليل المعلم، ، والطالب، وأساليب التقويم والامتحانات، والإمكانات المادية والبشرية، والمعلم، على الترتيب. وبالنسبة لوجهة نظر المشرفين فكان ترتيب العوامل على النحو التالي: الكتاب المدرسي ودليل المعلم والطالب، والمعلم، وأساليب التقويم والامتحانات، والإمكانات المادية والبشرية. كما بينت النتائج وجود فروق دالة إحصائيا عند مستوى دلالة ( ه ج ۰ , ۰۰) في: تقديرات كل من الطلبة والمعلمين والمشرفين لهذه العوامل، في محاور الطالب المعلم، أساليب التقويم والامتحانات، وتقديرات الطلبة لهذه العوامل تعزي لكل من: الجنس، في محاور: الكتاب المدرسي، الطالب، المعلم، الإمكانات المادية والبشرية، وللمستوى التحصيلي في محاور: الكتاب المدرسي، والطالب. وبالنسبة لترتيب الطلبة لهذه العوامل تبعا للمنطقة التعليمية، أظهرت النتائج اتفاق الطلبة في جميع المناطق التعليمية في ترتيب المحاور الثلاثة الأولى، وهي: أساليب التقويم والامتحانات، الكتاب المدرسي، الإمكانات المادية والبشرية، على الترتيب، بينما ظهر الاختلاف في ترتيب محوري الطالب والمعلم. وفي ضوء هذه النتائج تم اقتراح مجموعة من التوصيات، منها: الاستعانة بأدوات قياس دقيقة مناسبة للتحقق من توافر الأسس والمعايير التربوية والنفسية لصياغة أسئلة امتحانات الشهادة العامة للتعليم العام، والالتزام التام بالمواصفات الواردة في مذكرة بناء الورقة الامتحانية، والتقيد بمستويات التعلم، وإعادة النظر في محتوى منهج الفيزياء للصف الصف الثاني عشر - القسم العلمي ، بحيث يتلامم المحتوى مع عدد الحصص التدريسية المخصصة له، والاهتمام بالنواحي المعرفية والرياضية للطلبة ووضع برنامج لاكتشافها وحل ما يرتبط بها من مشكلات، والتنوع في أساليب التدريس المستخدمة من أجل تعزيز الفروق الفردية بين الطلبة، والقيام بمزيد من الدراسات حول هذا الموضوع.
Category
Theses and Dissertations