Document

‫واقع الإشراف التربوي بالتعليم العام في سلطنة عمان و اتجاهات تطويره‬

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2000
Language
Arabic
English abstract
The purpose of this study is to analyze the current status of educational supervision in general education in the Sultanate of Oman as perceived by educational supervisors and teachers. The study aims, as well, to identify the effect of a number of factors (like job level, experience, gender, academic qualifications and school level) on these perceptions. Furthermore, the study aims at developing recommendations to promote different aspects of the current status of educational supervisions in general education in the Sultanate of Oman. These recommendations were to be derived from current conceptual trends. The sample of this study consists of 507 respondents, divided into two groups: 238 male and female educational supervisors, and 270 male and female teachers representing different stages in general education, in Directorates of Education in: Muscat Governorate, North Batina Region and Dakhiliah Region. The study employs a questionnaire to identify current status of educational supervision in general education in the Sultanate of Oman, after testing its reliability and validity. It is made up of 60 items distributed over three dimensions (organization, functions and styles) of educational supervision. To answer the questions of this study, means, standard deviations, mode, T-test and One-Way ANOVA followed by Scheffe test or LSD post-hoc comparisons were employed wherever F-value was statistically significant. The results of this study reveal that the degree of conducting educational supervision activities in general education in Sultanate of Oman as perceived by supervisors and teachers was above average at all three dimensions. Teachers and supervisors agreed on the degree in which supervision activities are conducted except for the functions of educational supervision. For this dimension, teachers' perceptions were somewhat lower than average. The results also indicate that there were statistically significant differences at the 0.001 level among mean values of the degree of conducting supervision as perceived by supervisors and teachers on all three dimensions. All differences were in favor of supervisors. In addition, the results of this study indicate that there were statistically significant differences at the 0.05 level among mean values of conducting educational supervision as perecieved by teachers on all three dimensions, due to their experience, and all were in favor of those with extensive experience. With regard to the experience of supervisors, the results indicate that there were no statistically significant differences at the 0.05 level among mean values of conducting supervision as perecieved by supervisors on all three dimensions, due to their experience. With regard to the teachers' gender, the results indicate that there were statistically significant differences at the 0.05 level among mean values of conducting supervision as perecieved by male and female teachers on all three dimensions, and all were in favor of females. With regard to academic qualifications of teachers, the results indicate that there were statistically significant differences, at the 0.01 level, among mean values of conducting supervision as perecieved by teachers on all three dimensions, due to their academic qualifications. All differences were in favor of those who had the highest qualifications. Regarding school-level of teachers, the results indicate that there were statistically significant differences at the 0.05 level among mean values of conducting supervision as perecieved by teachers on the dimension of functions of educational supervision only, due to their school level. Finally, relying on the results and the current conceptual trends of educational supervision, some recommendations and suggestions were drawn to promote the current status of educational supervision in general education in the Sultanate of Oman.
Description
رسالة جامعية
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى تحليل الواقع الحالي للاشراف التربوي بالتعليم العام في سلطنة عمان من وجهة نظر المعلمين والمشرفين التربويين ، والتعرف على اختلاف رؤية ممارسة هذا الواقع باختلاف المستوى الوظيفي والخبرة العملية لأفراد العينة ككل ، واختلاف جنس المعلمين ومؤهلهم العلمي والمرحلة التعليمية التي ينتمون إليها كما هدفت إلى التوصل إلى تصور لتطوير الجوانب المختلفة للإشراف التربوي بالتعليم العام في سلطنة عمان في ضوء الاتجاهات الفكرية المعاصرة. وقد تألفت عينة الدراسة من (۵۰۷) فردا موزعين على فئتين : فئة المشرفين التربويين وعددهم (۲۳۸) وتشمل جميع موجهي المجال وموجهي المواد الذكور والإناث ، وفئة المعلمين وعددهم (۲۷۰) من معلمي ومعلمات مدارس مراحل التعليم العام في مديريات التربية والتعليم بمحافظة مسقط ومنطقة الباطنة شمال والمنطقة الداخلية . ولتحقيق أهداف الدراسة استخدمت استبانة قام الباحث ببنائها ؛ لمعرفة واقع الإشراف التربوي بالتعليم العام في سلطنة عمان . تكونت الاستبانة من (60) فقرة موزعة على ثلاثة مجالات هي ( تنظيم ، ووظائف ، وأساليب الإشراف التربوي )، وقد تم التأكد من صدقها وثباتها. وللإجابة عن أسئلة الدراسة تم استخدام المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية والأهمية النسبية (الرتبة)، واختبار (ت) ، وتحليل التباين الأحادي ، ثم اختبار شافيه ، أو طريقة الفرق الدال الأدنى (LSD) للمقارنات البعدية في الحالات التي وجد فيها أن قيمة (ف) ذات دلالة إحصائية . وقد أشارت نتائج الدراسة إلى أن درجة ممارسة أنشطة الإشراف التربوي بالتعليم العام في سلطنة عمان كما يراها المشرفون تزيد عن المتوسط في جميع مجالاته الثلاثة ، واتفق المعلمون والمشرفون على درجة ممارسة أنشطة الإشراف التربوي عدا مجال وظائف الإشراف التربوي حيث رأى المعلمون أن درجة ممارسته أقل من المتوسط بقليل. كما أشارت النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة ۰۱.. بين متوسطات تقدير درجة الممارسة كما يراها المعلمون والمشرفون لجميع مجالات الإشراف الثلاثة تعزى إلى مستواهم الوظيفي ، وكلها في صالح المشرفين . وأشارت النتائج كذلك إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة 5... بين متوسطات تقدير درجة الممارسة كما يراها المعلمون لجميع مجالات الإشراف الثلاثة تعزى إلى مستويات خبرتهم العملية ، وكلها في صالح أصحاب الخبرة الطويلة . أما بالنسبة لمتغير الخبرة العملية للمشرفين أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة ه... بين متوسطات تقدير درجة الممارسة كما يراها المشرفون لجميع مجالات الإشراف الثلاثة تعزى إلى مستويات خبرتهم العملية . وفيما يتعلق بمتغير جنس المعلمين أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة ه... بين متوسطات تقدير درجة الممارسة كما يراها المعلمون لجميع مجالات الإشراف الثلاثة تعزى إلى جنسهم ، وكلها في صالح الإناث . وبالنسبة لمتغير المؤهل العلمي للمعلمين أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة ۰٫۰۱ بين متوسطات تقدير درجة الممارسة كما يراها المعلمون لجميع مجالات الإشراف الثلاثة تعزى إلى مؤهلهم العلمي ، وكلها في صالح حملة المؤهل الأعلى. أما بالنسبة لمتغير المرحلة التعليمية التي ينتمي إليها المعلمون أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة ه... بين متوسطات تقدير درجة الممارسة كما يراها المعلمون لمجال وظائف الإشراف التربوي فقط تعزی إلى المرحلة التعليمية التي ينتمون إليها . وقد توصلت الدراسة إلى مجموعة من التوصيات والمقترحات لتطوير واقع الإشراف التربوي بالتعليم العام في سلطنة عمان في ضوء نتائج الدراسة النظرية والميدانية ، والاتجاهات الفكرية للإشراف التربوي
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
4
1
السعدية, رابعة بنت خميس بن سالم بن سليم.
جامعة السلطان قابوس
2017
Theses and Dissertations
3
0
آل رحمة, هيفاء بنت محسن بن إبراهيم.
جامعة السلطان قابوس.
2017