Document

‫واقع البحث الإجرائي و آفاق تطويره لدى مشرفي الدراسات الاجتماعية في سلطنة عمان

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2011
Language
Arabic
English abstract
This study aimed at detecting the importance of action research for social studies supervisors and how do they apply it , in addition to that it aimed at identifing difficulties supervisors face and possible prospects for its development and activation in the educational supervision. To achieve the objectives of the study, the researcher followed the descriptive approach in the study, by designing a questionnaire consisting of (45) items distributed on four domains, namely: The importance of action researchPractices of action research by supervisors. The difficulties of using action research.Possible prospects for developing and activating action research. The tool has been applied on (92) Social Studies supervisors located around all of Sultanate of Oman educational districts.The main results of the study were: - Recognition of Social Studies Supervisors of the reality ofaction research and the prospects for development is high. No statistically significant differences at the level (0,05) to the reality of action research and the prospects for the development for social studies supervisors due to the variables of gender, qualification and experience.Upon the results of the study the researcher suggested a number of recommendations and proposals to activate the action research in educational supervision.
Description
رسالة جامعية
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة للكشفعن درجة أهمية البحث الإجرائي لدي مشرفي الدراساتالاجتماعية، ومدى ممارستهم له وتحديد صعوبات استخدامه وأفاق التطوير الممكنة لتفعيلهفي الإشراف التربوي، ولتحقيق أهداف الدراسة، اتبعت الباحثة المنهج الوصفي في دراستها،كما قامت ببناء أداة الدراسة وهي عبارة عن استبانة تكونت من (45) فقرة موزعة على أربعةمحاور، هي: أهمية البحث الإجرائي، وممارسة المشرفين البحث الإجرائي، وصعوباتاستخدام البحث الإجرائي، وأفاق التطوير الممكنة لتفعيلالبحث الإجرائي. و تم تطبيقالأداة على عينة من مشرفي الدراسات الأجتماعية مكونة من (۹۲) مشرفا ومشرفة موزعينعلى جميع المناطق التعليمية بسلطنة عمان.ومن أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة:
-إن إدراك مشرفي الدراسات الاجتماعية لواقع البحث الإجرائي وآفاق تطويره مرتفعة.
-لاتوجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (۰٫۰۰) لواقع البحث الإجرائيوآفاق تطويره لدي مشرفي الدراسات الأجتماعية تعزي لمتغيرات النوع والمؤهل والخبرة.
وفي ضوء نتائج الدراسة توصلت الباحثة إلى عدد من التوصيات والمقترحات لتفعيل البحث
الإجرائي في الإشراف التربوي .
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
4
1
السعدية, رابعة بنت خميس بن سالم بن سليم.
جامعة السلطان قابوس
2017
Theses and Dissertations
3
0
آل رحمة, هيفاء بنت محسن بن إبراهيم.
جامعة السلطان قابوس.
2017