Document
واقع استعمال معلمي اللغة العربية الفصحى في أدائهم الشفوي داخل الصف الدراسي.
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2012
Language
Arabic
English abstract
The study aimed to find out the reality of the use of standard Arabic by Arabic Language teachers in their oral performance in the classroom. To define the role of gender, teaching experience & the surrounding environment) in the use of standard Arabic in oral performance in the classroom. To achieve this, the researcher recorded (20) complete lessons taken from Musandam Directorate schools. Then analyzed them according to three levels( morphological, grammatical & lexical ) The study came up with the following results:
1. The percentage of mistakes was(33.18%) of the total used words> 2. There is no statistically significant differences between the averages of the oral performance of teachers are due to experience or a graduation. 3. There is statistically significant differences between the averages of the oral performance of teachers are due sex (women). At the end of this study, the results provide a numbers of recommendations and proposals that promote the use of classical language and its development.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى الكشف عن واقع استعمال معلمي اللغة العربية الفصحى في أدائهم الشفوي داخل الصف الدراسي، وتحديد دور كل من الجنس والخبرة في التدريس وجهة التخرج في البكالوريوس، في استخدام معلمي اللغة العربية الفصحى في أدائهم الشفوي داخل الصف الدراسي، ولتحقيق ذلك سجلت الباحثة (۲۰) حصة كاملة، أخذت من مدارس مديرية مسندم، ثم حلتها وفق المستويات ( النحوية والصرفية والتسكينية والمعجمية). وأسفرت الدراسة عن النتائج التالية:
١. بلغت نسبة الأغلاط النحوية الصرفية والتسكينية والمعجمية (۳۳٫۱۸%) من مجمل الكلمات المستعملة في الحصة الواحدة.
۲. عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في استعمال الفصحى في الأداء الشفوي داخل الصف الدراسي يعزى إلى الخبرة في التدريس، أو جهة التخرج.
٣. وجود فروق ذات دلالة إحصائية في استعمال الفصحى في الأداء الشفوي داخل الصف الدراسي الصالح الإناث.
وفي ضوء النتائج قدمت الباحثة جملة من التوصيات والمقترحات التي تعزز استعمال اللغة العربية الفصحى في التدريس وتطوره.
١. بلغت نسبة الأغلاط النحوية الصرفية والتسكينية والمعجمية (۳۳٫۱۸%) من مجمل الكلمات المستعملة في الحصة الواحدة.
۲. عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في استعمال الفصحى في الأداء الشفوي داخل الصف الدراسي يعزى إلى الخبرة في التدريس، أو جهة التخرج.
٣. وجود فروق ذات دلالة إحصائية في استعمال الفصحى في الأداء الشفوي داخل الصف الدراسي الصالح الإناث.
وفي ضوء النتائج قدمت الباحثة جملة من التوصيات والمقترحات التي تعزز استعمال اللغة العربية الفصحى في التدريس وتطوره.
Category
Theses and Dissertations