Document
واقع كفايات مديري المدارس في إدارة المشاريع التربوية التطويرية من وجهة نظر المشرفين التربويين
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2011
Language
Arabic
English abstract
This study aimed at identifying the reality of school principals competencies in the management of educational development projects from the perspectives of educational supervisors in the Sultanate of Oman. To achieve the objectives of the study, a descriptive approach was used in order to analyze the literature on professional competencies for school principals, competencies necessary for the management of educational development projects. A questionnaire and individual interviews were designed. The questionnaire consisted of (55) items including five domains: planning, implementation, monitoring, evaluation, team leadership and communication management. The validity and stability of the study tools have been tested. The study sample consisted of (234) male and female educational supervisors, distributed in five directorates of education: (Muscat, Dhofar, Al-Dhakiliyah, Al-Dhahirah, and the South Batinan). The interview was conducted with (10) educational supervisors. The sample was selected random. The statistical data was statistically treated using the SPSS.
The study indicated: The estimates of the sample regarding the competencies of school principals in the management of educational development projects according to the five areas of the study were medium, respectively: team leadership, communication management, planning, implementation, and the minimum estimate was for monitoring and evaluation area. - With regard to the variables of the study, it was found that there were no statistically significant differences at level of = 0.05 between the sample due to gender, qualification and work experience variables. There is an agreement between the views of the interview and the
questionnaire samples about the reality of school principals competencies in the management of educational development projects, which showed medium estimates in the areas included in the study. In the light of educational development projects literature and the results of the study, the researcher recommended the following: developing the competencies of school principals in managing developmental educational projects through proper training programs. including project management course in the programs of preparation and training of school principals in educational administration. involving school principals in the planning of developmental educational projects at the ministry level.
Description
رسالة جامعية
Member of
Resource URL
Arabic abstract
. هدفت الدراسة إلى التعرف على واقع كفايات مديري المدارس في إدارة المشاريع التربوية التطويرية من وجهة نظر المشرفين التربويين في سلطنة عمان، ولتحقيق أهداف الدراسة، تم استخدام المنهج الوصفي من أجل تحليل الأدبيات المتعلقة بالكفايات المهنية لمديري المدارس، وكفايات إدارة المشاريع التربوية التطويرية ، وإعداد استبانة ومقابلات فردية، وقد تكونت الاستبانة من (55) فقرة ، اشتملت على خمسة محاور هي: التخطيط، والتنفيذ، والمراقبة والتقويم ، وقيادة فرق العمل، وإدارة الاتصالات ، وقد تم التأكد من صدق الأداة وثباتها. تكونت عينة الدراسة التي طبقت عليها الاستبانة (۲۳۶) مشرفا ومشرفة تربوية في مديريات التربية والتعليم في خمس محافظات ومناطق تعليمية هي: (مسقط، ظفار، الداخلية، الظاهرة، جنوب الباطنة)، في حين تم إجراء المقابلة مع (۱۰) من المشرفين التربويين، واستخدمت في الدراسة العينة الطبقية العشوائية، وتمت المعالجة الإحصائية باستخدام المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية والأهمية النسبية ( الرتبة)، واختبار تحليل التباين المتعدد Multivariate. وخلصت الدراسة إلى النتائج الآتية: أن تقديرات أفراد عينة الدراسة لكفايات مديري المدارس في إدارة المشاريع التربوية التطويرية وفقا لمحاور الدراسة الخمسة جاءت متوسطة، وهي على التوالي: قيادة فرق العمل ، يليه إدارة الاتصالات ، ثم التخطيط ، ثم التنفيذ ، وأدناها المراقبة والتقويم. لا توجد فروق ذات دلالة عند مستوى الدلالة = 05. بين تقديرات أفراد عينة الدراسة الكفايات مديري المدارس في إدارة المشاريع التربوية التطويرية وفقا لمحاور الدراسة الخمسة تعزي لمتغير النوع، و المؤهل العلمي، وسنوات الخبرة. - يوجد اتفاق بين آراء عينة المقابلة وآراء عينة الاستبانة حول واقع كفايات مديري المدارس في إدارة المشاريع التربوية التطويرية، والتي جاءت متوسطة وفقا للمحاور التي شملتها الدراسة. وفي ضوء الأدبيات في مجال كفايات إدارة المشاريع التربوية التطويرية وما توصلت إليه نتائج الدراسة، أوصت الباحثة بعدة توصيات أهمها: تطوير كفايات مديري المدارس في إدارة المشاريع التربوية التطويرية من خلال البرامج التدريبية. تضمین مادة إدارة المشاريع ضمن المقررات الدراسية في برامج إعداد وتدريب مديري المدارس في الإدارة التربوية. مشاركة مديري المدارس في التخطيط للمشاريع التربوية التطويرية على مستوى الوزارة.
Category
Theses and Dissertations