Document

واقع عملية صنع وإتخاذ القرار على مستوى الكليات التقنية في سلطنة عمان : وجهة نظر الإداريين و الأكاديميين.

Publisher
Sultan Qaboos University
Gregorian
2005
Language
Arabic
English abstract
The Study aimed to identify the reality of the process of decision-making and issuance at the level of technical colleges in the Sultanate of Oman: the view of the administrative and academicians. It also aimed to identify the impact of variables of designation, educational region, academic qualification and years of experience 1. The study tool consisted of a questionnaire containg (61) items distributed over three domains that prepared for the purpose of this study The implementation included the areas where these five technical colleges exist, namely: Higher Technical College in Muscat, Technical College in Ibra, Al-Musana'a, Nizwa and Salalah. 2. The study sample consisted of (61) academicians and (59) administrative staff from both males and females In order to answer the study questions the arithmetic means and standard deviations, percentile range, T-test, Analysis of Variance (ANOVA) were all used The field study reached the following conclusion: 1. The estimations of the individuals of the study sample, at the three domains of the decision making process in the technical colleges in the Sultanate of Oman, ranged between high for items (1-22) in the dimension of procedures and practices, and low for the estimate of items (23-26). 2. However, with regard to the domain of participation, the individuals in the sample received rating that ranged between high for items (1-9), and medium for the last item. 3. For the obstacles, however, the individuals in the sample received estimates that vary between high for the articles (1-9) and medium for the rest of the articles (10-25). 4. The impact of study variables, however, indicated that there is a significant statistical difference at (a<0.05) between the average estimates of the individuals of the study sample that are attributable to the change in the designation, at the procedures and practices dimension, 5. with regard to the average estimates of the individuals of the study sample also there were statistically significant differences at (a<0.05) level of the significance, for the change of designation of the dimension of the participation 6. There were not statistically significant differences among the average estimates of the individuals of the sample on the dimension of the procedures and practices. 7. There were statistically significant differences at(a<0.05) level among the averages of the individuals of the study sample that can be attributed to the variables of the region at the participation dimension. 8. There were statistically significant differences at (a<0.05) level among the averages of the individuals of the study sample that can be attributed to the variables of the region at the participation dimension. 9. There was also statistically significant differences at (a<0.05) level among the averages of the individuals of the study sample that can be attributed to the variables of academic qualification in the participation dimension. 10. There were no statistically significant differences among the average estimates of the individuals of the study sample that are attributable to the variables of years of experience at the dimension of procedures and practices. 11. There were no statistically significant differences among the average estimates of the individuals of the study sample that are attributable to the variables of years of experience in the participation dimension. In the light of the literature review of the Decision Making Process at the Technical Colleges Level, the recommendations of this study are highlighted in recommendation section.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى التعرف على واقع عملية صنع وإتخاذ القرار على مستوى الكليات التقنية في سلطنة عمان : وجهة نظر الإداريين والأكاديميين، والتعرف على أثر متغيرات المسمی الوظيفي ، المنطقة التعليمية ، المؤهل العلمي ، وسنوات الخبرة على صنع وإتخاذ القرار . - تكونت أداة الدراسة من إستبانة مكونة من (۱۱) فقرة موزعة على ثلاثة محاور تم إعدادها لأغراض هذه الدراسة ، والتطبيق شمل المناطق التي توجد فيها الكليات التقنية الخمس وهي : الكلية التقنية العليا بمسقط ، الكلية التقنية بإبراء ، الكلية التقنية بالمصنعة ، الكلية التقنية بنزوی ، الكلية التقنية بصلالة . - أما عينة الدراسة فتكونت من (11) من الأكاديميين ، و(۰۹) من الإداريين من الجنسين ذكورا وإناثا . - وللإجابة عن أسئلة الدراسة تم حساب المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية والرتبة النسبية ، وإختبار(ت) ( T - Test ) وتحليل التباين الأحادي (One Way Analysis Variance) وقد توصلت الدراسة الميدانية إلى النتائج التالية :
- إن تقديرات أفراد عينة الدراسة على المحاور الثلاثة لعملية صنع واتخاذ القرار في الكليات التقنية في سلطنة عمان كانت مرتفعة في الفقرات من (۱-۲۲) في محور الإجراءات والممارسات ماعدا الفقرات (۲۳-۲۶) فقد كان تقديرها منخفضا. - و فيما يتعلق بمحور المشاركة فقد حصل أفراد عينة الدراسة على تقديرات مرتفعة للفقرات من (1-1) أما الفقرة العاشرة والأخيرة فقد جاء تقديرها بدرجة متوسطة ، وكذلك محور المعوقات فقد حصل أفراد عينة الدراسة على تقديرات تراوحت بين مرتفعة من الفقرة (1-1) وكذلك الفقرات من (۱۰-۲۵ ) حصلت على تقدير متوسط . . - أما فيما يتعلق بأثر متغيرات الدراسة، فقد أشارت نتائج الدراسة إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (ه (۰٫۰۵) بين متوسطات تقديرات أفراد عينة الدراسة تعزی المتغير المسمى الوظيفي - على محور الإجراءات والممارسات
- أما فيما يتعلق بأثر متغيرات الدراسة، فقد أشارت نتائج الدراسة إلى وجود فروق ذات دلاله إحصائية عند مستوى (a< ۰٫۰۵) بين متوسط تقديرات أفراد عينة الدراسة تعزي لمتغير المسمى الوظيفي - على محور المشاركة بين الإداريين والأكاديميين لصالح الإداريين . - توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (a< 0٫05) بين متوسط تقديرات أفراد عينة الدراسة على محور الإجراءات والممارسات تعزي لمتغير المنطقة التعليمية .ولكون الفروق بسيطة جدا فان اختبار شافية لم يتمكن من تحديدها بين الكليات . - توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (a< ۰٫۰۵) بين متوسط تقديرات أفراد عينة الدراسة تعزى هذه الفروق المتغير المنطقة التعليمية - على محور المشاركة بين كلية مسقط وكلية إبراء لصالح كلية إبراء . - توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى ( =۰٫۰۵) بين متوسط تقديرات أفراد عينة الدراسة تعزي لمتغير المؤهل التعليمي - على محور الإجراءات والممارسات بين الدكتوراه ودون الماجستير لصالح الدكتوراه . - توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (a< ۰٫۰۵) بين متوسط تقديرات أفراد عينة الدراسة تعزي لمتغير المؤهل التعليمي - على محور المشاركة بين الدكتوراه ودون الماجستير الصالح الدكتوراه .
- لا توجد فروق دالة إحصائيا عند مستوى (ه (۰٫۰۰) بين متوسط تقديرات أفراد عينة الدراسة تعزي لمتغير سنوات الخبرة على محور الإجراءات والممارسات - على محور المشاركة أيضا".
وفي ضوء ما أسفرت عنه نتائج الدراسة الميدانية قدمت الباحثة بعض التوصيات والمقترحات في مجال صنع واتخاذ القرار في الكليات التقنية في نهاية الدراسة.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
0
0
البلداوي, عبدالحميد عبدالمجيد.
معهد الادارة العامة.
2008
Theses and Dissertations
1
0
الحضرمية, بشرى بنت سيف بن محمد.
جامعة السلطان قابوس.
2019
Theses and Dissertations
1
0
الحضرمية, بشرى بنت سيف بن محمد.
جامعة السلطان قابوس
2019