Document
واقع ممارسة اللجان المدرسية لمهامها الوظيفية والمشكلات التي تواجهها في مدارس التعليم الأساسي بمحافظة الداخلية بسلطنة عمان.
Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2017
Language
Arabic
Subject
English abstract
This study investigates the efficiency of school committees in doing their required tasks. Also, to reveal the barriers that these committees face in AlDakhiliya governorate schools in Sultanate of Oman. Another aim is to find the differences of opinions in the survey's data which are based in following variables (gender, job title, scientific qualification, experience). In order to achieve these aims, the study used the descriptive methods and a questionnaire for the collection of information and data. This study was applied into (110) principals and assistant manager. The study found many results, the most important is that the efficiency of school committees in doing their require tasks in AlDakhliya governorate schools in Sultanate of Oman from the point of view of the principals and their assistance was very high, having lots of administrative problems as well as the problems related to the committee members and the local society. Also, there were no differences at the level of function (a < 0.05) to the estimations of the study members are based in following variables (gender, job title, scientific qualification, experience).
The study recommended a number of recommendations including: form a specialized committee to supervise and asses their school committees and their practicing for missions to ensure that they carry out their mission properly and avoid facade. It gives the members of the school committee the authority to perform their missions efficiently, arrange training courses for school committees to enhance their knowledge in politics and school systems as well as develop their skills and abilities in financial management. Engaging educational supervisor and managers in making school committees and consider their consultations.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى تعرف درجة ممارسة اللجان المدرسية لمهامها الوظيفية، والكشف عن المعوقات التي تواجهها بمدارس التعليم الأساسي في محافظة الداخلية بسلطنة عمان، والتعرف على وجود فروق ذات دلالة إحصائية لآراء عينة الدراسة وفق متغيرات الدراسة (الجنس، المسمى الوظيفي، المؤهل العلمي، الخبرة)، ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي، كما تم استخدام الاستبانة في جمع البيانات والمعلومات وتم تطبيقها على عينة مكونة من (110) مديرة ومديرة مساعدة.
وتوصلت الدراسة إلى عديد من النتائج أهمها أن درجة ممارسة اللجان المدرسية لمهامها الوظيفية بمدارس التعليم الأساسي في محافظة الداخلية بسلطنة عمان من وجهة نظر مديري المدارس ومساعديهم جاعت بدرجة عالية، ووجود كثير من المشكلات الإدارية والمشكلات الخاصة بأعضاء اللجان والمجتمع المحلي بدرجة كبيرة، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدالة (a < 0.05) التقديرات أفراد الدراسة تعزى إلى متغيرات الجنس، المسمى الوظيفي، المؤهل العلمي، الخبرة).
وأوصت الدراسة بعدة توصيات من أبرزها: تشكيل لجنة متخصصة لمتابعة وتقييم عمل اللجان المدرسية وممارساتهم لمهامهم، للتأكد ما إذا كانت تمارس مهامها بالشكل المطلوب، وليست مجرد ممارسات شكلية، وتمكين أعضاء اللجان المدرسية ومنحهم الصلاحيات والسلطات لأداء مهامهم ومسؤولياتهم بكفاءة وفعالية، وعقد دورات تدريبية للجان المدرسية، لزيادة معارفهم بالسياسات والأنظمة المدرسية، ورفع مهاراتهم وقدراتهم في الإدارة المالية. إشراك المشرفين التربوين والإداريين في عمل اللجان المدرسية، والإهتمام باستشاراتهم.
وتوصلت الدراسة إلى عديد من النتائج أهمها أن درجة ممارسة اللجان المدرسية لمهامها الوظيفية بمدارس التعليم الأساسي في محافظة الداخلية بسلطنة عمان من وجهة نظر مديري المدارس ومساعديهم جاعت بدرجة عالية، ووجود كثير من المشكلات الإدارية والمشكلات الخاصة بأعضاء اللجان والمجتمع المحلي بدرجة كبيرة، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدالة (a < 0.05) التقديرات أفراد الدراسة تعزى إلى متغيرات الجنس، المسمى الوظيفي، المؤهل العلمي، الخبرة).
وأوصت الدراسة بعدة توصيات من أبرزها: تشكيل لجنة متخصصة لمتابعة وتقييم عمل اللجان المدرسية وممارساتهم لمهامهم، للتأكد ما إذا كانت تمارس مهامها بالشكل المطلوب، وليست مجرد ممارسات شكلية، وتمكين أعضاء اللجان المدرسية ومنحهم الصلاحيات والسلطات لأداء مهامهم ومسؤولياتهم بكفاءة وفعالية، وعقد دورات تدريبية للجان المدرسية، لزيادة معارفهم بالسياسات والأنظمة المدرسية، ورفع مهاراتهم وقدراتهم في الإدارة المالية. إشراك المشرفين التربوين والإداريين في عمل اللجان المدرسية، والإهتمام باستشاراتهم.
Category
Theses and Dissertations