Document

واقع ممارسة المشرفين التربويين لقيادة التغيير بالمدارس الحكومية في سلطنة عمان.

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2019
Language
Arabic
English abstract
The study aimed to expose the reality of change leadership practices by educational supervisors in government schools in Oman and propose suggestions that contribute to the development of supervisory work in light of change leadership. To achieve the study aims, a questionnaire of 32 items was prepared. These items were divided into four domains, which are(moral purpose, understanding change, relationship building & coherence making and knowledge creation and sharing). The study sample was comprised of 310 senior teachers from both genders from the following educational provinces(Muscat, North Al Batinah, South Al Batinah and Al Dakhliyah). The study findings show an overall 'medium' score with mean value(3.66) and standard deviation ( 0.87 ) for the reality of change leadership practice by educational supervisors in the four domains. The ranking of these practices came as follows: first: moral purpose, second: knowledge creation & sharing, third: relationship building & coherence making, and fourth: understanding change. The findings also show that there are no statistical differences attributed to the following variables: educational qualification, educational province and specialization. However, findings also show that there are statistical differences attributed to gender variable in relationship building and coherence making for the females. Based on these findings, the study proposed some suggestions that may contribute to the development of change leadership skills practice by educational supervisors in government schools in Oman. Among these suggestions, making use of the outcome of research and studies related to the development of supervisory practices and the results of performance reports in determining the training needs of educational supervisors in light of the dimensions of change leadership. With the aim of elevating their skills to lead change and address its challenges. Furthermore, activating a good system of incentives for qualitative initiatives for teachers and educational supervisors and link them to performance reports and promotions. Finally, the study was concluded by suggesting a number of related studies that may be conducted in the future.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى الكشف عن واقع ممارسة المشرفين التربويين المهارات قيادة التعبير بالمدارس الحكومية بسلطنة عمان، ووضع مقترحات تسهم في تطوير العمل الإشرافي في ضوء مدخل قيادة التغيير . ولتحقيق أهداف الدراسة تم إعداد استبانة، تكونت من ۳۲ فقرة موزعة على أربعة مجالات وهي : (الغابة الأخلاقية، وفهم التغيير، وبناء العلاقات وصنع التماسك، وبناء المعرفة وتشاركها). وقد تكونت عينة الدراسة من (۳۱۰) معلم أول من الجنسين من المحافظات التعليمية الاتية: مسقط، شمال الباطنة، جنوب الباطنة الداخلية. وجاءت تقديرات أفراد العينة بدرجة متوسطة لواقع ممارسة المشرفين التربويين لمهارات قيادة التغيير في المجالات الأربعة ككل، وذلك بمتوسط حسابي (3٬66)، وانحراف معیاري (۰٫۸۷). حيث جاء ترتيب هذه الممارسات كالآتي: 1- الغاية الأخلاقية. ۲- بناء المعرفة وتشاركها. ۳- بناء العلاقات وصنع التماسك. 4فهم التغيير، كما أظهرت النتائج أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية تعزي لمتغيرات، المؤهل العلمي، والمحافظة التعليمية، والتخصص، بينما كانت هناك فروق ذات دلالة إحصائية تعزي لمتغير الجنس في مجال بناء العلاقات وصنع التماسك تعزي لصالح الإناث من العينة. وبناء على هذه النتائج؛ قدمت الدراسة بعض المقترحات التي قد تساهم في تطوير واقع ممارسة المشرفين لمهارات قيادة التغيير في المدارس الحكومية بسلطنة ع مان، من بينها الاستفادة من نتائج البحوث والدراسات المتعلقة بتطوير الممارسات الإشرافية، ونتائج تقارير الأداء في تحديد الاحتياجات التدريبية للمشرفين التربويين في ضوء أبعاد ومجالات قيادة التغيير، وذلك بهدف الارتقاء بمهاراتهم اللازمة لقيادة التغير والتعامل مع تحدياته؛ وتفعيل نظام جيد للحوافز للمبادرات التوعية للمعلمين والمشرفين التربويين وربطه بتقارير الأداء والترقيات. واختتمت الدراسة باقتراح عقلا عن الدراسات ذات العلاقة والتي يمكن إجراؤها في المستقبل.
Category
Theses and Dissertations

Author's Work

Theses and Dissertations
0
0
المعمرية, بثينة بنت سعيد بن علي.
جامعة السلطان قابوس
2014

Same Subject

Theses and Dissertations
4
1
السعدية, رابعة بنت خميس بن سالم بن سليم.
جامعة السلطان قابوس
2017
Theses and Dissertations
3
0
آل رحمة, هيفاء بنت محسن بن إبراهيم.
جامعة السلطان قابوس.
2017