Document

‫واقع تطبيق بعض مبادئ مدخل الادارة المفتوحة في مدارس التعليم الاساسي في سلطنة عمان : دراسة وصفية تحليلية‬

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2007
Language
Arabic
English abstract
This study aims to stand on the principles & the foundations of the Open Book Management (OBM) Approach. It also targets toward knowing the reality of implementing some of those principles in the MOE Basic Education schools in the Sultanate of Oman from the point of views of the schools' principals and their assistants. This study also goals to investigate the obstacles facing the implementation of those principles in the Basic Education schools and to determine whether there are some statistical differences between the study sample in accordance with gender, posts, educational stage, and work experiences. The study concludes with recommended procedures that should decrease the obstacles facing the implementation of the principles of the Open Book Management. To achieve the targets of the study, the researcher had analyzed the theoretical literature concerning the Open Book Management and prepared a questionnaire consists of (97) items that have already been checked for both their reliability and validity. The items were divided into five (5) themes representing the principals of the Open Book Management. They are: empowerment, participation, teamwork, transparency and accountability. A separate theme was devoted to the obstacles. The study sample was (295) male and female school principles and (190) of their assistants. Data were statistically analyzed using the mean, frequencies, standard division, and ANOVA. The results reached by the study are as follows: - The mean of the five themes concerning the reality of implementing the principles of the Open Book Management approach were very high; between (4,20) and (3,62) for the responses of the sample. - The most principle implemented in reality from the point of views the study sample was the teamwork which scored (4,20) followed by the empowerment participation, transparency, and finally accountability. - (T) test results revealed that there are no statistical differences for all the themes among the study sample at the level (a 0,05). - (T) tests results revealed also that there are no statistical differences at the level (a 0,05) in the estimation of the study sample on the first theme (empowerment) and the second (participation), the fifth theme (accountability) and the sixth theme (obstacles). However there are some statistical dereferences between the school principals and their assistants concerning the third theme (teamwork) and the forth (transparency) in favor to the principals. - (T) tests results showed that there are no statistical differences for all the themes among the study sample on both circles at the level (a 0,05). - There are no statistical differences between the means of the themes of the Open Book Management approach related to the work experience where the (F) had no statistical differences at the level (a 0,05) for all themes of the Open Book Management approach. In the light of analyzing the educational literature and the results of the field study, the study offered various suggested procedures to encourage more activation of the principles of the Open Book Management approach, especially those related to transparency and accountability principles.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على مبادئ وأسس مدخل الإدارة المفتوحة، وكذلك التعرف على واقع تطبيق بعض تلك المبادئ في مدارس التعليم الأساسي في سلطنة عمان من وجهة نظر مديري ومديرات المدارس ومساعديهم ، كما هدفت أيضا إلى التعرف على معوقات تطبيق بعض مبادئ الإدارة المفتوحة في مدارس التعليم الأساسي ، وتحديد ما إذا كانت هناك فروق ذات دلالة إحصائية بين المستجيبين وفقا للجنس والوظيفة والحلقة التعليمية والخبرة ، وهدفت الدراسة كذلك إلى التوصل الإجراءات للتخفيف من معوقات تطبيق بعض مبادئ مدخل الإدارة المفتوحة . ولتحقيق أهداف الدراسة ، قامت الباحثة بتحليل الأدب النظري المتعلق بمدخل الإدارة المفتوحة ، و إعداد استبانة مكونة من (98) فقرة ، وتم التأكد من صدقها وثباتها ، وقد صنفت فقرات الاستبانة إلى خمسة محاور ممثلة لمبادئ مدخل الإدارة المفتوحة وهي التمكين ، المشاركة ، فرق العمل ، الشفافية ، المساءلة ومحور آخر اشتمل على المعوقات . وقد تألفت عينة الدراسة من (295) مديرا ومديرة و (190) مساعدا ومساعدة. وتمت المعالجة الإحصائية للبيانات باستخدام التكرارات والمتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية والرتبة واختبار (ت) وتحليل التباين الأحادي . ومن أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة الميدانية ما يلي :- أن المتوسطات الحسابية للمحاور الخمسة المتعلقة بواقع تطبيق مبادئ مدخل الإدارة المفتوحة قد جاءت مرتفعة حيث تراوحت من 20. 4 إلى 62 .3 لعينة مديري ومديرات مدارس التعليم الأساسي بسلطنة عمان ومساعديهم .
- أن أكثر هذه المبادئ تطبيقا في الواقع الفعلي من وجهة نظر مديري ومديرات المدارس ومساعديهم هو مبدأ فرق العمل حيث حصل على تقدير مرتفع ثم يليه مبدأ التمكين حيث حصل على تقدير مرتفع أيضا ثم يلي ذلك مبدأ المشاركة ثم مبدأ الشفافية وأخيرا مبدأ المساءلة.
- أظهرت نتائج اختبار (ت) أنه لا توجد فروق دالة إحصائية بالنسبة لجميع المحاور بين أفراد عينة الدراسة من الذكور والإناث عند مستوى ( a0 . 05 ). - أشارت نتائج اختبار (ت) إلى عدم وجود فروق دالة إحصائية عند مستوى (a0 . 05 ) في تقديرات أفراد عينة الدراسة من فئة مديري المدارس ومساعديهم على المحور الأول المتعلق ب( التمكين ) والمحور الثاني المتعلق بالمشاركة) والمحور الخامس المتعلق بالمساءلة والمحور السادس المتعلق ب (المعوقات) ، ولكن يوجد فروق دالة إحصائية بين كل من مديري ومديرات المدارس ومساعديهم بالنسبة للمحور الثالث المتعلق بر فرق العمل ) والمحور الرابع المتعلق ب ( الشفافية ) لصالح مديري ومديرات المدارس . - أظهرت نتائج اختبار (ت) عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (ه0 . 05) بين أفراد عينة الدراسة من الحلقتين الأولى والثانية على جميع المحاور المتعلقة بمدخل الإدارة المفتوحة . - لا توجد فروق دالة إحصائية بين متوسطات محاور مدخل الإدارة المفتوحة تعزى لسنوات الخبرة حيث كانت قيمة ( ف ) غير دالة إحصائية عند مستوى ( 0.05) بالنسبة لجميع المحاور الخاصة بمدخل الإدارة المفتوحة . وفي ضوء تحليل الأدبيات التربوية ، ونتائج الدراسة الميدانية ، قدمت الدراسة عددا من الإجراءات المقترحة من أهمها توفير التدريب اللازم لمديري ومديرات المدارس عن طريق مديريات التربية والتعليم حول عمليات التمكين ومهاراته حتى يتمكنوا من ممارسته بالشكل السليم في المدارس والاهتمام بتحسين المعرفة لمفهوم المساءلة والتوعية بإيجابيات تفعيلها كجزء من العملية الإدارية لدى الإداريين والعاملين بالمدرسة سواء عن طريق الندوات أو الورش والبرامج التدريبية وبناء أنظمة اتصال قوية وفعالة لتضمن سهولة وسرعة نقل المعلومات عن طريق وجود شبكة ربط إلكترونية داخل المدرسة .
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
11
2
العجمية, مروة بنت صالح بن إبراهيم.
جامعة صحار.
2018