وثيقة

‫العدالة التنظيمية و علاقتها بالنمط الإداري الممارس لمديري مدارس التعليم ما بعد الأساسي في سلطنة عمان من وجهة نظر معلميهم

الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2011
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
The study aimed at determining the Organizational Justice and its Relationship to the Principals Administrative style practiced at Post Basic education Schools in the Sultanate of Oman from the viewpoints of teachers. It also, determined whether there were significant statistical differences in the level of the organizational justice and the Administrative style practiced that could be attributed to gender, job title and experience. To achieve the objectives of the study, the literature review was conducted .A questionnaire consisting of (46) sentences divided into two areas of concern, the organizational justice and administrative styles practiced by principals . After ascertaining the veracity and stability of the questionnaire, it was applied at a random sample of (450) teachers, in four educational regions (Muscat, Batinah South, Dhakiliah and Dhofar). After processing the data statistically using the SPSS package the study highlighted the following results: - The estimates of the sample of study in organizational justice, and democratic management style were high, while their estimates in the autocratic style was low. -There was a relationship of statistical significance level (a < 0.001) between the mean estimates of the subjects in the organizational justice and democratic management style, while there was an inverse relationship statistically significant at the same level between the mean estimates in the organizational justice and autocratic management style. -There were significant differences at the level (a <0.01) between the mean estimates for the sample of study in organizational justice due to the gender variable, while there were no statistically significant differences due to the job title and years of experience variables. -There were significant differences at the level (a < 0.01) between the mean estimates of the subjects in the autocratic and democratic styles due to the gender variable and statistically significant differences at the level (a < 0.05) due to job title. While there were no statistically significant differences in democratic management style and there was no statistically significant differences in the autocratic and democratic management style due to the years of experience variable. Based on the literature and the results of the survey, the researcher suggested the following recommendations: • adoption of the remuneration of teachers within the schools declared procedures. taking into account standards of administrative practices when selecting principles. activating the role the of administrative supervisors in the followup of administrative practices in schools and the level of achievement of organizational justice. • arranging regular meetings between the Ministry of Education officials in charge of making decision and the teachers to be aware of their needs and adopt a mechanism for fulfilling them. Further, studies on Organizational Justice and its Relationship to the Schools Effectiveness were also suggested.
الملخص العربي
هدفت الدراسة إلى الكشف عن العدالة التنظيمية وعلاقتها بالنمط الإداري الممارس المديري مدارس التعليم ما بعد الأساسي من وجهة نظر معلميهم، وتحديد ما إذا كانت توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى العدالة التنظيمية وتحديد النمط الإداري وفقا للنوع والمسمى الوظيفي وسنوات الخبرة.
ولتحقيق أهداف الدراسة تمت مراجعة الأبيات ذات العلاقة بموضوع الدراسة، وإعداد استبانة مكونة من (46) عبارة توزعت على مجالي العدالة التنظيمية والنمط الإداري الممارس للمديرين، وبعد التأكد من صدقها وثباتها، تم تطبيقها على عينة عشوائية تكونت من (450) معلما ومعلمة في أربع مناطق تعليمية بسلطنة عمان هي (محافظة مسقط، الباطنة جنوب، الداخلية، ومحافظة ظفار).
وبعد معالجة البيانات إحصائيا باستخدام الرزمة الإحصائية SPSS توصلت الدراسة إلى النتائج التالية:
- جاءت تقديرات أفراد عينة الدراسة في العدالة التنظيمية، والنمط الإداري الديمقراطي مرتفعة، بينما جاءت التقديرات في النمط الأوتوقراطي منخفضة.
- توجد علاقة طردية ذات دلالة إحصائية عند مستوى (a < 0.001) بين متوسطات تقديرات أفراد عينة الدراسة في العدالة التنظيمية والنمط الإداري الديمقراطي، في حين توجد علاقة عكسية ذات دلالة إحصائية عند نفس المستوى بين متوسطات تقديراتهم في العدالة التنظيمية والنمط الإداري الأوتوقراطي .
- توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (a < 0.001) بين متوسطات تقديرات أفراد عينة الدراسة في العدالة التنظيمية تعزى لمتغير النوع، بينما لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغيري المسمى الوظيفي وسنوات الخبرة.
- توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (a < 0.001) بين متوسطات تقديرات أفراد عينة الدراسة في النمطين الإداريين الأوتوقراطي والديمقراطي تعزي لمتغير النوع، وكما توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (a < 0.05) في النمط الإداري الأوتوقراطي تعزي لمتغير المسمى الوظيفي، بينما لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في النمط الإداري الديمقراطي، ولا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في النمطين الإداريين الأوتوقراطي والديمقراطي تعزي لمتغير سنوات الخبرة.
وبناء على الأدبيات ونتائج الدراسة الميدانية اقترح الباحث التوصيات التالية:
• اعتماد نظام مكافآت للمعلمين داخل المدارس بإجراءات معلنة.
• مراعاة معايير الممارسات الإدارية عند اختيار المديرين. • تفعيل دور المشرفين الإداريين في متابعة الممارسات الإدارية بالمدارس ومستوى تحقيقها للعدالة التنظيمية.
• عقد اجتماعات دورية بين المسئولين المعنيين باتخاذ القرار في وزارة التربية والتعليم والمعلمين التعرف على احتياجاتهم ووضع آليات واضحة لتلبيتها.
كما اقترح الباحث أيضا إجراء دراسات ذات العلاقة، منها العدالة التنظيمية وعلاقتها بفعالية الأداء الإداري في مدارس سلطنة عمان.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
8
1
المعمري, سالم سيف.
جـامعـة العـلـوم الإسـلامية المالـيزية.
2018
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
السيابية, نعيمة بنت خلفان بن سعيد.
جامعة السلطان قابوس.
2017
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
المنذري, سالم بن سعيد بن سيف.
الأكاديمية العربية للعلوم و التكنولوجيا و النقل البحري، الاسكندرية
2009