وثيقة

الحاجات الإرشادية لطلبة الحلقة الثانية من التعليم الأساسي بمحافظة جنوب الباطنة بسلطنة عمان.

الناشر
جامعة نزوى
ميلادي
2013
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
This study is intended to specify the counseling needs for cycle 2 students in the Governorate of Batinah South in the Sultanat of Oman . To achieve this the researcher used a descriptive research approach . The researcher analyzed the related literature reviews and some Arabic and foreign studies. The study Was conducted on 529 student in 2010 . The researcher designed a counseling need questionnaire which was tested to verify its reliability and validity before administering it .The questionnaire consisted of 73 statement which tackled 6 main dimensions psychological need educational need family need social need professional need and economical need . The main of results of the study 1. The order of these need according to priority came as the following - The professional needs (average 4.19) - The educational needs (average 4.08) - The family needs (average 3.94) - The psychological needs (average 3.91) - The social needs (average 3.81) - The economic need (average 3.75) 2 .There is a significant statistical sign at (0.5) for male students in all of the six pivots . 3. There are ststistically significant differences in the studsnts counseling needs which can be traced to class . The study showed that there are statistical significant differences in the following psychological needs social needs professional needs and economical needs and overall counseling dimensions. 4. there is no statistical sing between the six pivots of the research and the study in total which can be traced to the variables in the educational level for the father whereas there is only a statistical sing in the social needs which can be traced to the variables in the mothers educational level.
الملخص العربي
هدفت الدراسة الحالية إلى حصر الحاجات الإرشادية لطلبة الحلقة الثانية من التعليم الأساسي بمحافظة جنوب الباطنة، حيث اتبعت الدراسة المنهج الوصفي، الذي قامت الباحثة من خلاله باستطلاع وتحليل أدبيات الموضوع واستعراض الدراسات العربية والأجنبية ذات العلاقة. وقد أجريت الدراسة على عينة مكونة من ( 529 ) طالبا وطالبة وذلك خلال العام الدراسي 2010. وقد قامت الباحثة بإعداد استبانه الحاجات الإرشادية والتحقق من صدقها وثباتها ومن ثم تطبيقها على عينة الدراسة. حيث تكونت الإستبانة من ( 73 ) فقرة موزعة على 6 محاور وهي، الحاجات النفسية ، الحاجات الدراسية، الحاجات الأسرية، الحاجات الاجتماعية، الحاجات المهنية ، الحاجات الاقتصادية. وتوصلت الدراسة إلى النتائج الآتي :
1- أن ترتیب هذه الحاجات من حيث الأولوية جاءت كالتالي ، الحاجات المهنية بمتوسط ( 4.19) يليها الحاجات الدراسية بمتوسط ( 4.08) ، ثم الحاجات الأسرية بمتوسط ( 3.94) ثم الحاجات النفسية بمتوسط (3.9) ثم الحاجات الاجتماعية بمتوسط( 3.81) وأخيرا الحاجات الاقتصادية بمتوسط ( 3.75).
2- وجود دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.5) لصالح الذكور في جميع محاور الاستبانه وفي الاستبانه ككل .
3- وجود فروق ذات دلالة إحصائية في الحاجات الإرشادية ومحاورها للطلبة تعزى إلى متغير الصف الدراسي ، حيث أظهرت النتائج أن هناك فروق دالة إحصائيا في كل من المحاور التالية : الحاجات النفسية - الحاجات الاجتماعية - الحاجات الاقتصادية - الحاجات المهنية - إجمالي المحاور ككل .
4- عدم وجود دلالة إحصائية بين محاور الدراسة السنة وبين محاور الدراسة ككل تعزي لمتغير المستوى التعليمي للأب. كما أظهرت نتائج الدراسة وجود دلالة إحصائية تعزي لمتغير المستوى التعليمي للأم في الحاجات الاجتماعية فقط.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

مقالات الدوريات
4
0
الصقري, محمد بن ناصر.
جامعة السلطان قابوس. كلية الآداب والعلوم الاجتماعية
2015
مقالات الدوريات
3
0
القريوتي, إبراهيم أمين.
جامعة السلطان قابوس. كلية الآداب والعلوم الاجتماعية
2015
الرسائل والأطروحات الجامعية
2
0
السنيدية, ياسمين بنت سالم.
جامعة نزوى.
2021
الرسائل والأطروحات الجامعية
8
3
الفارسية, فاطمة بنت محمد بن عبدالله.
جامعة السلطان قابوس
2019
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
العمرانية, نعمة بنت سعيد بن علي.
جامعة السلطان قابوس
2019