وثيقة

أثر التدريس وفق القوة الرياضية على التحصيل والتفكير الجبري لدى طلبة الصف التاسع الأساسي.

الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2017
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
This study aimed at clarifying the impact of teaching according to the mathematical power on the achievement and algebraic thinking of ninth graders. To verify that, a teacher's guide was prepared in the unit of equations and teaching functions according to mathematical power. The researcher has also prepared two tests in achievement and algebraic thinking. Accordingly and its validity and reliability were measured on a survey sample. The sample of the study consisted of (57) female students from the 9th grade primary in Al Batinah South Governorate. They were divided into two groups: an experimental group who studied the unit of equations and functions according to the mathematical power and a controlling group who studied the same unit using the usual teaching method, the researcher used analytical statistics to obtain the arithmetical averages and standard deviations of performance of the two groups, also the researcher used the analysis of variance accompanying (ANCOVA) the examination of hypotheses of the study. The study results showed that: • There is a statistically significant difference at the level of significance (a < 0.05) between the mean score of the experimental group and the mean score of the controlling group in the post colleection test for the favor of the experimental group. There is a statistically significant difference at the level of significance (a < 0.05) between the mean score of the experimental group and the mean score of the controlling group in the post algebraic thinking test for the favor of the experimental group In light of these results, the study recommended that train teachers to teach accordance with mathematical power and organizing of the teaching content of mathematics in line with the dimensions of mathematical power, and development of the ability of mathematical thinking in different modes, including algebraic thinking because of its prominent role in addressing the weakness of achievement in mathematics.
الملخص العربي
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على أثر التدريس وفق القوة الرياضية على التحصيل والتفكير الجبري لدى طلبة الصف التاسع الأساسي، وللتحقق من ذلك تم إعداد دليل المعلم في وحدة المعادلات والدوال التدريس وفق القوة الرياضية. كما قامت الباحثة بإعداد اختبارين في التحصيل والتفكير الجبري، وتم قياس صدقهما وثباتهما على عينة استطلاعية.
تكونت عينة الدراسة من (۵۷) طالبة من طالبات الصف التاسع الأساسي بمحافظة جنوب الباطنة، وتم تقسيمها إلى مجموعتين: مجموعة تجريبية درست وحدة المعادلات والدوال وفق القوة الرياضية، ومجموعة ضابطة درست نفس الوحدة بالطريقة المعتادة، واستخدمت الباحثة الإحصاء التحليلي في الحصول على المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية لأداء أفراد المجموعتين، كما استخدمت تحليل التباين المصاحب (ANCOVA) لفحص فرضيات الدراسة.
وقد توصلت الدراسة للنتائج التالية:
. وجود فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (ع (۱۰۰۰) بين متوسطي درجات طلبة المجموعة التجريبية ودرجات طلبة المجموعة الضابطة في التطبيق البعدي لاختبار التحصيل الصالح متوسط درجات المجموعة التجريبية.
• وجود فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (ه < 0 . 05) بين متوسطي درجات طلبة المجموعة التجريبية ودرجات طلبة المجموعة الضابطة في التطبيق البعدي لاختبار التفكير الجبري لصالح متوسط درجات المجموعة التجريبية.
وفي ضوء هذه النتائج تمت التوصية بضرورة تدريب معلمي الرياضيات على التدريس وفق القوة الرياضية، وتنظيم المحتوى التدريسي لمادة الرياضيات بما يتماشى مع أبعاد القوة الرياضية وتنمية القدرة على التفكير الرياضي بأنماطه المختلفة ومنها التفكير الجبري لدى الطلبة لما له من دور بارز في معالجة ضعف التحصيل في الرياضيات.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
الهنائي, معن بن محمد بن سالم.
جامعة السلطان قابوس
2017
الرسائل والأطروحات الجامعية
1
0
الحضرمية, منى بنت عبدالله بن علي.
جامعة السلطان قابوس
2012
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
الرحيلية, فضيلة بنت عبدالله بن سليمان.
Sultan Qaboos University
2010
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
الوهيبية, منى بنت خليفة بن علي.
جامعة السلطان قابوس
2016